۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۵:۳۲
کد خبر: 82316735
T T
۰ نفر

مهمترين تحولات آمريكاي لاتين در هفته گذشته

۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۵:۳۲
کد خبر: 82316735
مهمترين تحولات آمريكاي لاتين در هفته گذشته

مادريد- ايرنا- تعهد دولت و مخالفان در ونزوئلا براي يافتن راه حل بحران در كشور، تمديد 60 روزه وضعيت فوق العاده اقتصادي در ونزوئلا، توافق صلح جديد در كلمبيا، سقوط بالگرد در برزيل، آزادي صدها زنداني در كوبا و اجلاس سران كشورهاي عضو سازمان همكاري هاي اقتصادي آسيا – اقيانوسيه در پرو، از جمله خبرهاي مهم هفته گذشته كشورهاي آمريكاي لاتين بوده است.

***ونزوئلا
- دولت ونزوئلا به رغم كمبود كالاهاي اوليه، مغازه ها را با محصولات كريسمس براي ماه آينده پر كرده است.
مقام هاي ونزوئلايي روز شنبه اعلام كردند كه هزاران كانتينر پر از شيريني جات و اسباب بازي به سمت شهرهاي اصلي كشور در حركت هستند.
با وجود اينكه قفسه هاي فروشگاه ها بار ديگر نسبتا پر شده ا ند، اما قيمت اجناس در مقايسه با دستمزد ونزوئلايي ها بسيار بالا است و مردم به دليل بحران اقتصادي قدرت خريد خود را از دست داده اند.
يك روزنامه فروش در مركز ونزوئلا در اين مورد گفت: اگر پول داشته باشي، آشكار است كه خوشحال مي شوي اما اگر پول نداشته باشي مانند هميشه دست خالي به خانه برمي گردي.
در اين رابطه، يك بسته شير خشك در كاراكاس معادل 18 يورو است و اين قيمت، بيشتر از دستمزد يك ونزوئلايي براي دو هفته كار است. ونزوئلا به دليل كاهش شديد نرخ نفت، از يك بحران اقتصادي و اجتماعي بسيار بزرگ رنج مي برد.
به همين دليل، با وجود نمايش اسباب بازي ها در قفسه هاي فروشگاه ها، همچنان كمبود كالاهاي اساسي نظير برنج، مرغ و روغن وجود دارد. مردم اغلب چندين ساعت در صف فروشگاه ها منتظر مي مانند تا بتوانند يك قرص نان بخرند. در بسياري از موارد، مردم اغلب بدون بدست آوردن لوازم مورد نياز به خانه باز مي گردند زيرا كالاها سريع تمام مي شوند.
«نيكلاس مادورو» رئيس جمهوري ونزوئلا، مشكلات اقتصادي كشور را به 'جنگ اقتصادي' كه ظاهرا از سوي آمريكا و ديگر كشورهاي مخالف ونزوئلا انجام مي شود، نسبت مي دهد.
وي وعده داده است كه براي ماه آينده، كشور با كمبود مواد غذايي روبرو نخواهد شد.
بنا بر اين گزارش، سطح تورم در ونزوئلا به طور مداوم در حال افزايش است و به گفته صندوق بين المللي پول، به ركورد تاريخي دو هزار درصد خواهد رسيد. با توجه به اين وضعيت، هر بار بر تعداد ونزوئلايي هايي كه عليه عملكرد بد دولت مادورو دست به تظاهرات مي زنند افزوده مي شود.
* دولت ونزوئلا و حزب مخالف، خود را متعهد به يافتن راه حل مسالمت آميز و مردم سالارانه براي بيرون آمدن از بحران جاري كه منجر به كمبود مواد غذايي و تورم بسيار بالا شده است كرده اند.
نمايندگان دولت و مخالفان با قرائت بيانيه مشتركي گفتند: 'ما توافق مي كنيم كه اختلافات سياسي ما تنها مي تواند در چارچوب قانون اساسي و با قرار گرفتن در يك مسير صلح آميز و انتخاباتي حل و فصل شود.'
اختلافات ميان دولت و حزب مخالف در ونزوئلا باعث بالا رفتن نرخ تورم، گراني اجناس و كمبود مواد غذايي شده است.
واحد پولي ونزوئلا بوليوار است و هر دلار آمريكا در بازار رسمي 10 بوليوار قيمت گذاري شده است اما در بازار آزاد ونزوئلا قيمت هر دلار آمريكا حتي بيشتر از هزار بوليوار ونزوئلا معامله مي شود.
همچنين قيمت اقامت در يك هتل به ازاي هر شب به قيمت باور نكردني 6900 دلار آمريكا رسيده است.
اين قيمت ها بسيار گران تر از بسياري از شهرهاي بسيار گران جهان همچون توكيو يا زوريخ است.
* نيكلاس مادورو رئيس جمهوري ونزوئلا يكشنبه شب ضمن اعلام پيشرفت مناسب مذاكرات، تقاضا كرد هيچكس به انتخاباتي كه در قانون اساسي وجود ندارد فكر نكند.
مادورو كه در برنامه هفتگي خود به نام 'در تماس با مادورو' صحبت مي كرد گفت: 'كوتاه بياييد. اين را به بخشي مي گويم كه همچنان مي خواهند در فرايندهاي انتخاباتي غيرممكن براي ونزوئلا اصرار كنند'.
رئيس جمهوري ونزوئلا تصريح كرد: من علاقه اي براي نامزدي يا انتخاب مجدد ندارم، تنها دغدغه من بهبود اقتصادي ونزوئلا است.
وي ضمن يادآوري پيروزي چاويسم در 18 انتخابات از مجموع 20 انتخابات برگزار شده، گفت كه ونزوئلا مازاد انتخابات و همه پرسي دارد. مادورو از اينكه راستگرايان هيچ يك از انتخابات و همه پرسي هاي صورت گرفته را به رسميت نشاختند، ابراز تاسف كرد.
وي خاطرنشان ساخت كه در طول مذاكرات، همه جزئيات بيان خواهد شد و همه چيز در جاي خود قرار خواهد گرفت.
مادورو همچنين با اشاره به آخرين انتخابات رياست جمهوري در آمريكا، گفت كه تبليغات انتخاباتي آمريكا 'بسيار كثيف' بودند.
رئيس جمهوري ونزوئلا گفت كه از «جان كري» وزير خارجه آمريكا خواهد خواست كه واشنگتن، فرماني را كه طي آن ونزوئلا را به عنوان يك تهديد قلمداد مي كنند، لغو كند.
* نيكلاس مادورو با هدف دستيابي به ثبات و مبارزه با بحران اقتصادي، روز دوشنبه وضعيت فوق العاده و اضطراري اقتصادي را به مدت 60 روز ديگر تمديد كرد.
مادورو گفت: من در روزنامه رسمي دولت فرمان تمديد 60 روزه قانون وضعيت فوق العاده اقتصادي و اضطراري براي ادامه حاكميت و مبارزه با بحران اقتصادي كنوني را امضا مي كنم.
به گفته رئيس جمهوري، وضعيت فوق العاده اجازه سرمايه گذاري در برنامه هاي اجتماعي انقلاب بوليواري را داده است.
اين حكم به دولت اجازه مي دهد كه به تخصيص بودجه هاي ويژه در بخش هاي مختلف، مديريت راه هاي مبادله ارز و اجراي اقدامات لازم براي تامين مالي بپردازد.
مادورو براي اولين بار در 14 ژانويه سال جاري ميلادي ( 24 دي ماه ) وضيعت فوق العاده اعلام و سپس هر 60 روز آن را تمديد كرد.
* ديوان عالي ونزوئلا روز سه شنبه هرگونه 'محاكمه سياسي' عليه «نيكلاس مادورو» رئيس جمهوري اين كشور را باطل قلمداد كرد.
حكم ديوان عالي در پاسخ به يك طرح دعوي ارائه شده عليه نظريه اي كه مجلس ملي در رابطه با مسئوليت سياسي رهبر بوليواري به دليل بحراني كه اين كشور آمريكاي لاتين را در بر گرفته است، ارائه شده بود.
دادگاه به مجلس دستور داده است از ادامه محاكمه سياسي خلاف قانون اساسي عليه مادورو خودداري كند و ديوان عالي از فراخوان و انجام اعمالي كه نظم عمومي را بر هم زند، منع شده است.
به عقيده مادورو، حكم روز سه شنبه ديوان عالي همه چيز را در جايگاه صحيح خود قرار مي دهد و سيستم قانون اساسي ونزوئلا بسيار خوب عمل مي كند.
بنا بر اين گزارش، مجلس ملي روز 25 اكتبر (4 آبان ) تصويب كرد «نيكلاس مادورو» رئيس جمهوري اين كشور را براي تعيين مسئوليت سياسي وي در شكسته شدن نظم قانون اساسي ونزوئلا، مورد بازخواست قرار دهد.
مجلس ملي در اين راستا توافق كرد كه رئيس جمهوري ونزوئلا براي روز يك نوامبر (11 آبان ) به مجلس احضار شود. هرچند كه كلمه 'استيضاح' در قانون اساسي ونزوئلا وجود ندارد اما در ماده 222 قانون اساسي ونزوئلا از عبارت 'محاكمه سياسي' استفاده مي شود كه بر اساس آن مجلس ملي مي تواند خواهان مسئوليت سياسي رئيس جمهوري شود و وي نيز بايد در مجلس پاسخگو باشد.
ائتلاف مخالف دولت در اين خصوص از كلمه استيضاح استفاده كرد اما در اصل يك 'محاكمه سياسي' است كه در يك دادگاه عادي برگزار مي شود و همانطوري كه در قانون اساسي آمده است؛ اين محاكمه بالاترين مجازاتي است كه قوه مقننه مي تواند اعمال كند طوري كه اين امر مي تواند منجر به مسئوليت كيفري و اداري رئيس جمهوري و برگزاري انتخابات جديد رياست جمهوري شود.
در راستاي اين ابتكار، مخالفان دولت در مجلس ملي توافق كردند كه مادورو را به خاطر نقض قانون اساسي، حقوق بشر و دموكراسي، مورد محاكمه قرار دهند.
*«هنري راموس آيوپ» رئيس مجلس ونزوئلا روزپنجشنبه تهديد كرد درصورتي كه دولت گام هاي خاصي را در راستاي توافق هاي شنبه گذشته بر ندارد، اعتراضات خود را از سرخواهد گرفت.
راموس آيوپ از حزب مخالف دولت هشدار داد اگر تا پايان هفته جاري ميلادي نتيجه اين توافق را نبيند، اعتراضات را آغاز خواهد كرد.
وي ادامه داد:'مخالفان دولت به توافق ها و تفاهم ها عمل كردند اما دولت به آنها عمل نكرده است و به همين دليل ما دلايلي را براي توضيح به واتيكان (ميانجي مذاكرات) كه مقابل يك دولت ياغي هستيم، داريم'.
راموس آيوپ دولت نيكلاس مادورو را به ادامه اقدامات تحريك آميز به رغم آتش بس توافق شده بين دو طرف متهم كرده و اطمينان داد كه دولت علاقه مند به مذاكره نيست زيرا آن كسي كه بايد كوتاه بيايد، مادورو و دولتش است.
شنبه گذشته پس از دو روزمذاكره، چندين موافقت نامه مهم سياسي از جمله برگزاري انتخابات محلي در ايالت آمازون، احترام به استقلال مجلس ملي، انتصاب دو مدير جديد شوراي ملي انتخابات و آزادي بازداشت شدگان بين دولت ونزوئلا و رهبران مخالف امضا شد.
پس از اين توافق ها، دبيركل اتحاديه كشورهاي آمريكاي جنوبي (اوناسور)، «كلائوديو ماريا چلي» فرستاده ويژه واتيكان براي ونزوئلا افزون بر گروه سه رئيس دولت سابق اسپانيا، پاناما و جمهوري دومينيكن كه به عنوان ميانجي وناظر مذاكرات عمل كردند، از طرفين خواستند به روح توافق دست يافته احترام بگذارند.
ميانجيگران نيز از طرفين خواستند كمپين بي احترامي هاي عمومي كه به همزيستي مسالمت آميز كمك نمي كند را متوقف سازند.

***كلمبيا
* ارتش كلمبيا فرد ملقب به «سومبررون»(كلاه بزرگ)، رهبر اصلي شبكه پشتيباني از تروريسم 'جبهه قهرمانان سانتا روسا'ي شورشيان ارتش آزاديبخش ملي را در شهر 'سيميتي' در شمال كشور بازداشت كردند.
عمليات مذكور از سوي يگان دوم ارتش، پليس ملي و نيروي هوايي پس از آن صورت گرفت كه مقامات، اطلاعاتي از سوي شبكه 'متحدان براي رفاه' را دريافت كردند كه از حضور اين شورشي در منطقه خبر مي داد.
بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوي ارتش، سومبررون 14 سال است كه در داخل اين گروه شورشي تروريستي فعال است و مقامات كلمبيا وي را به ارتكاب چندين جرم از جمله تخليه اجباري مردم از املاكشان و عضوگيري غير قانوني كودكان متهم كرده ا ند.
ارتش كلمبيا با توجه به دستگيري سومبررون 39 ساله، شبكه هاي پشتيباني از تروريسم ارتش آزاديبخش ملي و امور مالي آنها تضعيف شده و توانايي جنايي اين ساختار در اين منطقه از كشور نظير اخاذي و تخليه اجباري مردم نيز كاهش مي يابد.
* نيروهاي انقلابي مسلح كلمبيا موسوم به «فارك» اعلام كردند كه به توافق صلح جديدي با دولت آن كشور براي پايان دادن به درگيري پنجاه و دو ساله دست يافته اند.
نيروهاي انقلابي مسلح كلمبيا كه چهار سال است با دولت آن كشور در هاوانا پايتخت كوبا سرگرم مذاكره هستند، تغييرات پيشنهاد شده توسط اقشار مختلف جامعه در توافق صلح اعمال كرده اند.
هر دو طرف در بيانيه اي تأكيد كردند كه آنها به توافق نهايي براي پايان دادن به درگيري رسيده اند؛ ضمن آنكه توافق نهايي شامل تغييرات و پيشنهادهاي ارائه شده توسط اقشار مختلف جامعه است.
دور جديد مذاكرات صلح در 27 اكتبر در 'كيتو' اكوادور بين شورشيان فارك و دولت «خوان مانوئل سانتوس» رئيس جمهوري كلمبيا آغاز شد.
جايزه صلح نوبل امسال به پاس تلاش هاي سانتوس براي پايان دادن به درگيري پنجاه ساله در كلمبيا، اين هفته به وي اهدا شد.
در پي رأي منفي مردم كلمبيا به توافقنامه صلح امضا شده بين سانتوس و رهبر نيروهاي انقلابي مسلح كلمبيا(فارك)، سانتوس در تلاش است تا مانع شكست اين توافقنامه شود.
درگيري پنجاه و دو ساله بين فارك و دولت كلمبيا بيش از 260 هزار كشته و 45 هزار مفقود به جا گذاشت.
* دولت كلمبيا روز دوشنبه متن توافق بازنگري شده با شورشيان فارك را منتشر كرد كه در آن همچنان برخي خواسته هاي كليدي معترضان از جمله زنداني كردن رهبران فارك و منع آنها از سمت هاي دولتي ناديده گرفته شده است.
متن توافق جديد بالغ بر 310 صفحه است و در آن به تشريح جزئيات بيشتري از توافق اوليه از جمله حقوق مالكيت خصوصي و مجازات مرتكبان جنايات جنگي پرداخته شده است.
در توافق جديد، مجازات زنداني براي شورشيان در نظر گرفته نشده است، اما آنهايي كه خود به ارتكاب جنايات جنگي اعتراف كنند، بين پنج تا هشت سال به برخي مناطق غيرشهري تبعيد خواهند شد.
در بيانيه مشترك فارك و دولت كلمبيا آمده است: با مطالعه متن كامل سند مي توان به درك درستي از توافق صورت گرفته رسيد و متوجه شد كه چگونه اين تغييرات پاسخگوي نگراني بخش هاي مختلف جامعه هستند.
دولت كلمبيا و شورشيان فارك ماه ژوئن به توافقي براي پايان چند دهه جنگ داخلي دست يافتند و گرچه تصور مي شد بيشتر مردم كلمبيا از پايان درگيري هاي 52 ساله حمايت كنند، اما همه پرسي ماه گذشته براي تاييد اين توافق با شكست مواجه شد.

***كوبا
* به دنبال درخواست «پاپ فرانسيس» مبني بر آزادي زندانيان، دولت كوبا روز سه شنبه از آزادي 787 تن از زندانيان در اين كشور خبر داد.
شوراي حكومتي جمهوري كوبا با اعلام اين خبر تاكيد كرد كه بيشتر اين زندانيان كه مورد عفو دولت كوبا قرار گرفته اند را زنان، كودكان و بيماران تشكيل مي دهند.
اين شورا اعلام كرد كه در آزادي زندانيان موارد زيادي از جمله نوع جرم آنها، ماهيت جرم، رفتار آنها در زمان حبس و همچنين زمان باقي مانده از حبس آنها در نظر گرفته شده است.
به گفته اين شورا، افرادي كه به ارتكاب جنايت هاي جدي همچون قتل، تجاوز به كودكان، قاچاق مواد مخدر يا نقض امنيت ملي محكوم شده اند، مشمول عفو قرار نخواهند گرفت.
شوراي حكومتي جمهوري كوبا اعلام كرد كه از سپتامبر 2015 تاكنون، سه هزار و 522 نفر مورد عفو عمومي دولت كوبا قرار گرفته اند.
كوبا كه بيش از يازده ميليون نفر جمعيت دارد، يكي از كشورهايي است كه زندانيان زيادي را در زندان هاي خود جاي داده اما دولت اين كشور هيچ وقت آمار رسمي در اين باره منتشر نكرده است.

***برزيل
* تظاهركنندگان برزيلي كه مخالف دولت هستند، روز چهارشنبه با اشغال مجلس نمايندگان خواهان دخالت ارتش براي ثبات دادن به اين غول آمريكاي جنوبي شدند.
درست هنگامي كه مجلس نمايندگان برزيل در آستانه آغاز روز كاري خود بود، نزديك به 50 تظاهر كننده در حالي كه شعار 'ما يك ژنرال مي خواهيم' را سر داده بودند، به زور وارد مجلس شدند.
برخي از نمايندگان مجلس با مشاهده ورود تظاهر كنندگان به مجلس تلاش كردند تا آنان مجلس را ترك كنند.
«والدير مارانيائو» معاون مجلس نمايندگان، به دنبال اين اشغال جلسه مجلس را تعليق و از پليس خواست تا تظاهركنندگان را از ساختمان اخراج كند.
بنابراين گزارش، برزيل از ماه آگوست گذشته هنگامي كه «ديلما روسف» رئيس جمهوري وقت كشور به دليل بي نظمي در حسابهاي دولتي در جريان يك استيضاح بركنار شد، در يك هرج و مرج به سر مي برد.
پس از بركناري رئيس جمهوري، «ميشل تمر» كه معاون روسف بود زمام قدرت را در دست گرفت و برنامه هاي رياضت اقتصادي براي پشت سر گذاشتن بحران در اين كشور را اعلام كرد، موضوعي كه باعث نارضايتي هاي مردمي شده است.
* منابع خبري از سقوط يك فروند بالگرد پليس برزيل در يك منطقه فقيرنشين واقع در غرب شهر ريو دو ژانيرو و كشته شدن چهار مامور پليس در ساعات پاياني روز شنبه خبر دادند.
سخنگوي پليس برزيل تاييد كرد كه نيروهاي امنيتي در نزديكي محل سانحه مشغول انجام عمليات بوده اند.
اين سانحه به دنبال درگيري هاي شديد بين نيروهاي پليس و قاچاقچيان مواد مخدر در صبح و بعد از ظهر روز شنبه رخ داد كه در جريان آن قاچاقچيان اقدام به بستن خيابان و آتش زدن سطل هاي آشغال و لاستيك خودروها كردند.
گزارش هاي جداگانه از پايگاه اينترنتي «يو او ال» برزيل نشان مي دهد كه قبل از سقوط اين بالگرد، صداي تيراندازي در خيابان هاي منطقه شنيده مي شد.
شهر ريو ميزبان 6.5 ميليون نفر است كه نابرابري اجتماعي در آن به شكل چشمگيري رواج دارد. اين شهر با سطح بالايي از جرائم مواجه است كه عمدتا قاچاقچيان مواد مخدر عامل آن هستند.
نيروهاي امنيتي برزيل از سال 2008 كنترل تعداد زيادي از مناطق فقيرنشين را كه قاچاقچيان مواد مخدر در 30 سال گذشته بر آنها سلطه داشته اند، در دست گرفته اند. برخي از نيروهاي ويژه پليس موسوم به «واحدهاي پليس صلح» به 264 منطقه فقير و جرم و جنايت زده اعزام شده اند. اين مناطق ميزبان بيش از يك ميليون نفر از جمعيت كشور هستند.
آمار رسمي نشان مي دهد بين ژانويه تا اكتبر امسال، 115 مامور پليس در ريو كشته و 556 نفر زخمي شدند كه اغلب آنها حين انجام ماموريت جان خود را از دست داده اند.
ديده بان حقوق بشر ژوئيه گذشته گزارش داد كه بيش از هشت هزار نفر از شهروندان در دهه گذشته توسط پليس كشته شده اند كه 645 نفر فقط سال گذشته كشته شده اند.

***پرو
* «پدرو پابلو كوچينسكي » رئيس جمهوري پرو از گسترش سياست مقابله با تجارت بين كشورها در آمريكا و انگليس ابراز نگراني كرد و خواستار مبارزه جهاني با اين سياست ضد تجارت شد.
وي روز جمعه در سخنراني افتتاحيه بيست و هشتمين اجلاس سران كشورهاي عضو سازمان همكاري هاي اقتصادي آسيا – اقيانوسيه (اَپِك/ APEC) در سخنان تندي كه گمان مي رود در كنايه به «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري منتخب آمريكا باشد، سياست هاي ضد تجارت آزاد را مورد انتقاد قرار داد.
كوچينسكي گفت: ضروري است كه تجارت جهاني بار ديگر رشد كرده و حمايت گرايي شكست داده شود.
رئيس جمهوري پرو با اشاره به همه پرسي مردم انگليس براي خروج از اتحاديه اروپا و نتايج غيرمنتظره انتخابات آمريكا گفت: رويداد هاي هفته هاي گذشته موضوع تجارت را هم در دستور كار اجلاس قرار داده است.
وي ادامه داد: جهان امروز با چالش هاي بسياري مواجه است. رشد تجارت جهاني در دو سال گذشته متوقف شده و آثار آن در همه جا نمايان است. اپك بايد پيامي روشن بدين مضمون ارسال كند كه تجارت [جهاني] همچنان سودمند است.
اَپِك يك گروه اقتصادي متشكل از كشورهاي حاشيه اقيانوس آرام است كه سران عضو آن از سال 1989 به منظور بهبود مناسبات اقتصادي و سياسي سالانه با يكديگر ديدار مي كنند. اين سازمان داراي كميته هاي اجرايي گوناگون از ارتباطات تا شيلات است.
استراليا، برونئي، كانادا، اندونزي، ژاپن، كره جنوبي، مالزي، نيوزيلند، فيليپين، سنگاپور، تايلند، تايوان، هنگ كنگ، پاپوآ گينه نو، چين، مكزيك، شيلي، پرو، روسيه، آمريكا و ويتنام 21 كشورعضو اَپِك هستند.
* رهبران 21 كشور عضو مجمع اقتصادي آسيا - اقيانوس آرام (اَپِك/ APEC) يكشنبه شب با درخواست مقاومت در برابر حمايت‏گرايي اقتصادي، به اجلاس سالانه خود در كشور پرو پايان دادند.
اجلاس امسال سران اَپِك كه در بحبوبه افزايش شك و ترديدها درباره تجارت آزاد با پيروزي دونالد ترامپ در انتخابات آمريكا برگزار شد، با تعهد مشتركي براي اقدام در جهت رسيدن به توافق فراگير تجارت آزاد كه در برگيرنده تمام 21 كشور عضو اپك باشد، به كار خود پايان داد. چنين توافقي به عنوان مسير رسيدن به 'رشد پايدار، متوازن و فراگير' به رغم فضاي سياسي توصيف شد.
سران كشورهاي عضو اَپِك طي بيانيه مشتركي در پايان اجلاس بر 'تعهد خود به باز نگاه داشتن بازارها و مبارزه با تمام اشكال حمايت گرايي (اقتصادي) ' تاكيد كردند.
در اين بيانيه با اشاره به 'افزايش ترديد درباره تجارت' تاكيد شده كه 'لازم است جوامع بطور موثرتري از مزاياي تجارت و بازارهاي آزاد آگاه شوند و بدانند كه تجارت چگونه مي تواند موجب ارتقاي نوآوري، اشتغال و بالا رفتن معيارهاي زندگي شود. '
«پدرو پابلو كوچينسكي» رئيس جمهوري پرو در پايان اين اجلاس در گفت وگو با خبرنگاران گفت: احساس سرخوردگي كساني كه در نتيجه جهاني شدن دچار محروميت شده اند، مانع اصلي در برابر توافق هاي تجارت آزاد در آسيا و سراسر جهان است.
وي افزود: حمايت‏گرايي در واقع بازتاب شرايط سخت اقتصادي است.
رئيس جمهوري پرو با اشاره به راي مردم انگليس به خروج از اتحاديه اروپا (برگزيت) و پيروزي دونالد ترامپ در انتخابات رياست جمهوري آمريكا، گفت: اين نتايج نشان دهنده واكنش در برابر جهاني شدن در مناطق صنعتي سابق در آمريكا و انگليس است كه با حمايت از تجارت در مناطق شهري برخوردارتر و كشورهاي در حال توسعه مغايرت دارد.
وي افزود: اين برهه مهمي در تاريخ اقتصادي اخير است زيرا نتايج انتخابات مختلف در كشورهاي بسيار مهم بازتاب دهنده احساسات ضد تجارت آزاد بوده است.
«باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا براي آخرين بار در اجلاس اَپِك شركت كرد. اوباما از طرفداران توافق تجارت موسوم به «مشاركت ترانس پاسيفيك» (TPP) با مشاركت 12 كشور بود اما اكنون با پيروزي ترامپ انتظار نمي رود اوباما براي تصويب اين توافق در كنگره آمريكا تلاش كند. ترامپ اين توافق را يك فاجعه دانسته است كه موجب از بين رفتن شغل در آمريكا مي شود.
اوباما در يك كنفرانس خبري در پايتخت پرو گفت: اعتقاد من اين است كه پاسخ در مورد تجارت، كنار كشيدن نيست بلكه پاسخ، انجام درست تجارت است بطوري كه كارگران و مردم عادي از تجارت جهاني سود ببرند .
اروپام *1*491**
انتشار دهنده: فريبا مدني