۳۰ آبان ۱۳۹۵، ۱۹:۲۱
کد خبر: 82315719
T T
۰ نفر

ادای احترام رئیس جمهوری بلاروس به قرآن كریم

۳۰ آبان ۱۳۹۵، ۱۹:۲۱
کد خبر: 82315719
ادای احترام رئیس جمهوری بلاروس به قرآن كریم

مسكو - ایرنا - ادای احترام ویژه الكساند لوكاشنكو رئیس جمهوری بلاروس به قرآن كریم در جریان افتتاح مسجد جامع بزرگ مینسك بازتاب زیادی در این كشور یافته است.

به گزارش ایرنا، لوكاشنكو 21 آبان ماه در جریان آیین ویژه افتتاح مسجد بزرگ مینسك، كتاب آسمانی قرآن كریم را بوسه زد و به آن ادای احترام كرد.
سایت روس زبان آذری حقین روز یكشنبه با اشاره به این اقدام لوكاشنكو نوشت: رئیس جمهوری بلاروس در پاسخ به پرسش های مطرح شده از سوی مسیحیان تندرو در باره انگیزه اش از این اقدام گفته است، هنگامی كه رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه پس از ادای احترام، قرآن را به من داد من نیز آن را بوسیدم .
بنا به اعلام این سایت، لوكاشنكو با رد انتقادهای مطرح شده، افزوده است: منتقدان باید بپذیرند، مسئول اداره كشوری هستم كه محل زندگی هزاران مسلمان است و مسئولیت ریاست جمهوری برای آن ها را نیز بر عهده دارم.
وی تاكید كرد: مسلمانان در بلاروس همیشه همراه دیگر شهروندان هستند و برای كشور ما مساله ساز و مشكل زا نبوده اند و بهترین رابطه نیز بین مسلمان ها، كاتولیك ها و ارتدوكس ها وجود دارد.
براساس قوانین بلاروس حقوق برابر برای پیروان تمامی ادیان در این كشور پیش بینی شده است.
لوكاشنكو در مراسم افتتاح مسجد مینسك نیز گفت: بلاروس از قرن ها پیش به شكیبایی مذهبی و احترام متقابل پیروان ادیان و مذاهب مختلف شهرت داشته است و مسلمانان می توانند آزادانه عبادات و امور ویژه دینی و مذهبی خود را انجام دهند.
وی گفت: مسجد جامع مینسك نماد همگرایی بین مذاهب و مركز عبادی مسلمانان مقیم پایتخت بلاروس و دیگر مناطق است.
ساخت این مسجد در مركز مینسك خیابان گریبایدوا كه 10 سال پیش آغاز شده بود، پایان تابستان سال جاری تمام شد.
این مسجد در سه طبقه با گنجایش بیش از یكهزار نمازگزار در دو صحن اصلی و امكانات كامل برگزاری فرائض مذهبی و فعالیت های فرهنگی ساخته شده است.
اسلام در بلاروس سابقهٔ طولانی دارد و براساس اطلاعات موجود نخستین گروه مسلمانان را تاتارها تشكیل می‌دادند كه طی قرون 14-16 میلادی به این كشور مهاجرت كردند كه تا پیش از تشكیل اتحاد جماهیر شوروی (سال 1917) رو به گسترش بود.
مسلمانان در بلاروس تا پیش از جنگ های جهانی و همچنین تشكیل اتحاد جماهیر شوروی در چند شهر از جمله مینسك دارای مسجد بودند كه پس از ویرانی و همچنین منع فعالیت مذهبی در نظام كمونیستی، امكان بازسازی و احیای این اماكن وجود نداشت.
سال 1994 با گذشت سه سال از فروپاشی شوروی نخستین كنگرهٔ مسلمانان بلاروس برگزار و جامعهٔ مسلمانان این كشور نیز تاسیس شد.
براساس آمارهای انتشار یافته مربوط به سال 2014 بیش از 120 هزار مسلمان در بلاروس زندگی می كنند كه 20 هزار نفر آنان شیعه هستند.
همچنین دو هفته پیش هدایای فرهنگی و اسلامی از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران به عنوان نماد همگرایی شیعه و سنی به این مسجد اهدا شد كه زینت بخش آن شده است.
در مراسم اعطای این هدایا كه شامل فرش دستباف، چند تابلو فرش قرآنی، قرآن نفیس با رحل و قلم نوری و همچنین چند دستگاه رایانه بود، مفتی مسلمانان بلاروس در دیدار سفیر جمهوری اسلامی، گسترش روابط بین مسلمانان را بسیار ارزشمند بر شمرد و تاثیر همكاری های سفارت ایران در توسعه روابط دوجانبه به ویژه توجه به امور مسلمانان را مهم خواند.
اروپام 391 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا