۳۰ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۱۷
کد خبر: 82315297
T T
۰ نفر
اربعين دل هاي مردم جهان را به سوي كربلا متوجه مي كند

تهران- ايرنا- مسئول نمايندگي ولي فقيه در بسيج گفت: اربعين يك برنامه طراحي شده در ملكوت است كه دل هاي مردم جهان را به سوي كربلا متوجه مي كند.

حجت الاسلام محمدرضا تويسركاني روز يكشنبه به مناسبت اربعين حسيني در گفت وگو با خبرنگار معارف ايرنا افزود: حضور اهل سنت، مسيحيان، زرتشتيان و مذاهب مختلف و همچنين مليت هاي گوناگون همچون اروپاييان، آمريكاييان و ساير كشورهاي جهان در راه پيمايي اربعين نشان دهنده اين مساله است كه اربعين يك برنامه طراحي شده و مهندسي شده در ملكوت است.
وي ادامه داد: گرچه تبليغات و ايجاد تشكيلات براي تسهيل اين سفر لازم است اما عامل اصلي اين سفر محبت الهي است.
فرمانده قرارگاه فرهنگي راهيان نور كشور توجه به فرهنگ اربعين و پياده روي اين روز را بسيار مهم برشمرد و گفت: اگر به تبيين جايگاه اربعين نپردازيم به مرور زمان دچار آفت و آسيب مي شود و حتي ممكن است منحرف شود، از اين رو همگان وظيفه حفظ و حراست از اين آيين را دارند.

** اربعين در سيره ائمه (ع)
وي افزود: مراسم اربعين براي هيچيك از ائمه معصومين (ع) تشريع نشده و فقط براي سيدالشهدا (ع) برگزار مي شود و اولين زائر اربعين نيز جابر بن عبدالله انصاري صحابي رسول خدا (ص) و عطيه كوفي شاگرد اميرمومنان (ع) بودند.
كارشناس مذهبي گفت: درباره حضور حضرت زينب (س) و امام سجاد (ع) در روز اربعين شهداي كربلا اختلاف تاريخي وجود دارد و برخي معتقدند اين حضور در اولين اربعين بوده و برخي ديگر مي گويند اربعين دوم بوده است و برخي نيز معتقدند چنين حضوري در اربعين اتفاق نيافتاده است.
وي افزود: امامان معصوم همچون امام باقر (ع) و امام حسن عسكري (ع) سفارش هايي را براي زيارت اربعين به شيعيان دارند و امام يازدهم پنج صفت را براي شيعه ذكر مي كنند كه يكي از اين ويژگي ها زيارت اربعين است.
تويسركاني درباره سابقه پياده روي اربعين گفت: زيارت امام حسين (ع) در منابع ديني نه فقط براي اربعين كه براي همه زمان ها توصيه شده و برخي روايات تاكيد بر زيارت امام حسين (ع) در نيمه شعبان، بيست و هفتم رجب و شب هاي قدر دارد و علماء و بزرگان از قديم بر پياده روي نجف تا كربلا تاكيد داشتند.
فرمانده قرارگاه فرهنگي راهيان نور كشور از پياده روي اربعين به عنوان اولين حركت جهان اسلام براي گشودن باب زيارت امام حسين (ع) ياد كرد و گفت: شكوه پياده روي اربعين به خاطر ويژگي اربعين است و قبل از مراسم اربعين كسي به زيارت سيدالشهدا (ع) نرفته بود، زيرا اختناق حكومت يزيد باعث شده بود كسي جرات نكند به زيارت برود.

** فتح عظيم در قيام حسيني (ع)
وي نهضت جهاني سيدالشهدا (ع) را به هفت مرحله تقسيم كرد و گفت: اين مراحل شامل عدم اطاعت از يزيد، هجرت، روشنگري، استقامت، دفاع مقدس، شهادت و فتح عظيم است كه بسياري به اين مرحله آخر توجهي نمي كنند در حالي كه امام حسين (ع) در نامه اي كه براي بني هاشم نوشت، بر اين نكته تاكيد كردند كه «هر كسي با من بيايد، شهيد مي شود و هر كسي همراه نشود، به آن فتح عظيم نائل نمي شود».
تويسركاني افزود: فتح يعني حاكميت فرهنگي امام حسين (ع) بر جهان، از اين رو رجعت يكي از اعتقادات شيعه است و معتقديم امام حسين (ع) اولين كسي است كه رجعت مي كند و حتي در برخي روايات از حكومت هزار ساله سيدالشهدا (ع) ياد شده و آن حضرت جهان را با عدالت و فرهنگ خود آشنا مي كند.
اين كارشناس مذهبي تاكيد كرد: فتح عظيم با ظهور امام زمان (عج) اتفاق مي افتد و اكنون در دوره قبل از فتح عظيم قرار داريم.
وي افزود: اربعين زمينه ساز ظهور حضرت مهدي (عج) و نابودي ستمگران، تحقق عدالت اجتماعي، سياسي، اقتصادي در جهان، نابودي فرقه هاي انحرافي و جعلي بشر، خرافات و تحجر و همچنين آزادي انسان ها و زمينه ساز رسيدن انسان به خدا است.
تويسركاني با اشاره به عظمت جايگاه پياده روي اربعين گفت: گاهي برگزاري يك گردهمايي 10 هزار نفري نيازمند مدت ها برنامه ريزي و تبليغات است اما عظيم ترين اجتماع بشري با حضور 20 تا 25 ميليون نفر به صورت مردمي در كربلا تشكيل مي شود.
اين پژوهشگر مذهبي از خدمات ستاد اربعين تجليل كرد و گفت: خدماتي كه امسال به زائران امام حسين (ع) ارائه مي شود، قابل مقايسه با سال هاي قبل نيست، گرچه تعداد زائران نيز هر سال افزايش مي يابد اما خدمات پزشكي، امنيتي، رفاهي و ساير خدمات به خوبي انجام مي شود.
وي از تخريب، تهديد و تحريف به عنوان راهكارهاي دشمنان براي جلوگيري از فتح عظيم ياد كرد و گفت:‌ تاكنون هيچ مرقد و بارگاهي به اندازه حرم امام حسين (ع) تخريب نشده و سابقه آن به هزار سال مي رسد كه از دوران عباسيان آغاز شده و تا امروز كه دوره وهابيون و گروه هاي تكفيري است، ادامه داشته است.
تويسركاني افزود:‌ دشمنان با اين راهبرد به موفقيتي دست نيافتند، از اين رو تهديد به كشتن زائران كردند و هميشه راه كربلا ناامن بوده است. گاهي پادشاهان ستمگر، زائران را زنداني مي كردند و يا حتي آنان را مي كشتند و امروز نيز با عمليات انتحاري دوستداران امام حسين(ع) را تهديد مي كنند.
مسئول نمايندگي ولي فقيه در بسيج از تحريف به عنوان سومين راهبرد دشمن براي جلوگيري از فتح عظيم ياد كرد و گفت:‌ در اين مرحله دشمن تلاش مي كند تا با استفاده از علماء و مداحان در اهداف قيام عاشورا انحراف ايجاد كند.
وي افزود: برخي عالمان شيعه يا اهل سنت دچار تحريف هايي در زمينه هدف قيام امام حسين (ع) شده اند و به همين دليل وقتي درباره فلسفه قيام سيدالشهدا (ع) پژوهش مي كنيم، به ده ها تحليل مي رسيم.
تويسركاني همچنين گفت: دشمنان اين راهبرد را به يك جريان فكري تبديل كردند و تا حدودي نيز موفق شدند، از اين رو امروز نيز شاهد اين تحريف ها هستيم. مثلا بخشي از روحانيت شيعه به تبليغ قمه زني مي پردازند و شبكه هاي خارجي نيز نام ده ها مجتهد را در اين زمينه ذكر مي كنند درحالي كه قمه زني بدعت است و ريشه اي در دين ندارد.
وي افزود: استاد شهيد مرتضي مطهري توانست با سخنراني هاي خود و انتشار كتاب حماسه حسيني تا حدودي با تحريف هاي دشمنان مبارزه كند و ما نيز بايد تلاش كنيم پيام خالص امام حسين (ع) را بدون توجه به جناح بندي هاي حزبي و سياسي به جهانيان برسانيم.
پژوهشگر مذهبي تاكيد كرد: شيعيان وظيفه دارند با اين راهبردهاي دشمن مقابله كنند چراكه مدافع حرم بودن در برابر تخريب، زائر حرم بودن در مقابل تهديد و روشنگري پيام حرم نيز مقابله با تحريف است، از اين رو در روايات تاكيد شده است كه شيعيان حداقل سالي يك بار به زيارت سيدالشهدا (ع) بروند.
فراهنگ ** 1003 ** 1071
خبرنگار: محمدرضا جعفرملك ** انتشار: ناهيد شفيعي
۰ نفر