۲۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۵:۳۰
کد خبر: 82314715
T T
۰ نفر
6 هزار میلیارد ریال اعتبار به صندوق رفاه دانشجویی اختصاص یافت

سنندج- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینكه امسال 6 هزار میلیارد ریال اعتبار به صندوق رفاه دانشجویی اختصاص داده شده است، ‌گفت:‌این مقدار تسهیلات از طریق وام به دانشجویان واگذار می شود و تمام دانشجویان دوره دكترا شامل این تسهیلات می شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمد فرهادی روز شنبه در حاشیه بازدید از آزمایشگاه مركزی دانشگاه كردستان در جمع خبرنگاران افزود: میزان وام اعطایی به دانشجویان هفت میلیون و 500 هزار ریال است كه از اواسط آبان پرداخت آن آغاز شده است.
وی در ادامه گفت: رشته های كاربردی و مهارتی در چارچوب آمایش آموزش عالی بیشترین نیاز استان كردستان است كه در آینده، طرح راهبردی آن در جلسه هیات امنا مطرح می شود و كارهای اجرایی آن انجام خواهد شد.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به بحث جدایی رشته روانشناسی از وزارت آموزش عالی و پیوستن آن به وزارت بهداشت اظهار كرد: رشته هایی وجود دارند كه بین رشته ای محسوب می شوند و یا گرایش یا مقطعی دارند كه در حوزه های پزشكی است.
وی با اشاره به اینكه یكی از گرایش های رشته روانشناسی، روان شناسی بالینی و كاربرد آن در حوزه های سلامت است افزود: شورایی برای بررسی رشته های مشترك بین آموزش عالی و وزارت بهداشت تشكیل شده است كه در آن تصمیم گیری می شود كه رشته هایی كه بیشترین محتوای درسی آن مربوط به هر قسمت باشد به آن بخش ملحق شود.
وی افزود: اگر رشته هایی وجود داشت كه دروس مشتركی داشتند این رشته ها از امكانات هر دو حوزه وزارت علوم و بهداشت استفاده خواهند كرد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به تاثیر سوابق تحصیلی در كنكور سراسری نیز گریزی زد و گفت: بر اساس قانون، باید تاثیر سوابق تحصیلی در كنكور سراسری اعمال شود كه در آخرین كنكوری كه امسال برگزار شد تاثیر سوابق تحصیلی 83 درصد تاثیرگذار بوده است.
وی به نقش دانشگاه در فرهنگ نیز اشاره كرد و افزود: نقش دانشگاه كردستان در توسعه فرهنگی این استان بسیار پررنگ است و تاسیس رشته زبان و ادبیات كردی در این دانشگاه كه از سال گذشته شروع شده و ایجاد رشته هنر و موسیقی نمودی از این نقش است.
وی در مورد آزمایشگاه مركزی دانشگاه كردستان نیز گفت: این آزمایشگاه مجهز به سیستم میكروسكوپ الكترونیك است كه خدمات خوبی به استان و دیگر استان های منطقه انجام می دهد.
فرهادی در مورد كلنگ زنی خوابگاه پسرانه دانشگاه كردستان گفت: قرار است این خوابگاه در مدت 18 ماه به بهره برداری برسد و خوابگاه های دیگری نیز در دست ساخت است.
از جمله برنامه های وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سفر یك روزه به سنندج، دیدار با هیات رئیسه دانشگاه كردستان، بازدید از آزمایشگاه مركزی و كلنگ زنی ساختمان خوابگاه دانشجویی پسران و ملاقات با نمایندگان مردم كردستان در مجلس شورای اسلامی و روسای منتخب دانشگاه های استان است.
دانشگاه كردستان از جمله دانشگاه‌های دولتی (سراسری) كشور محسوب می‌شود كه در سال 1353 كار خود را با عنوان دانشسرای عالی سنندج وابسته به دانشگاه تربیت معلم تهران آغاز كرد و در ادامه به عنوان یكی از پردیس‌های دانشگاه رازی درآمد.
در سال 1370 وزارت علوم این مركز آموزش عالی را با عنوان «دانشگاه كردستان» به رسمیت شناخت.
این دانشگاه هم اكنون دارای 80 رشته مقطع در هشت دانشكده است.
این دانشگاه همچنین دارای 309 عضو هیات علمی و حدود 13 هزار دانشجو در مقاطع كاردانی، كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكترا است.
رشته زبان و ادبیات كردی برای نخستین بار در ایران در این دانشگاه و از سال تحصیلی 94 با پذیرش 40 دانشجو آغاز به‌ كار كرد.
7355/1904
**خبرنگار: وریا كرمی/** انتشار دهنده: مسعود احمدی
۰ نفر