۲۹ آبان ۱۳۹۵، ۸:۵۵
کد خبر: 82313913
T T
۰ نفر

ايران: تخريب و هتاكي عليه دولت به بهانه نقادي

۲۹ آبان ۱۳۹۵، ۸:۵۵
کد خبر: 82313913
ايران: تخريب و هتاكي عليه دولت به بهانه نقادي

تهران- ايرنا- «تخريب و هتاكي عليه دولت به بهانه نقادي»، ««شل» و «توتال» در اتاق فكر گازي ايران و عمان»، «دوبرابر شدن حق مسكن كارگران، خوب اما ناكافي است»، «شوق كتاب در جانِ شهرها» و «افزايش مشتريان «طلاي سياه» ايران در 4 قاره» از مهم ترين موضوع هاي اختصاصي روزنامه ايران در شماره شنبه 29 آبان است.

** تخريب و هتاكي عليه دولت به بهانه نقادي
رئيس جمهوري در هفته‌ هاي اخير يك بار در افتتاحيه نمايشگاه مطبوعات و ديگر بار، چهارشنبه گذشته در جمع مردم استان البرز، از رسانه ‌هايي انتقاد كرد كه به جاي نقد سازنده، به هتاكي روي آورده‌اند. جهانبخش خانجاني عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي با تأييد ديدگاه رئيس جمهوري مبني بر يأس‌ پراكني برخي رسانه‌ها، دليل آن را از دست دادن منافع آنان دانست و در گفت گو با «ايران» گفت: اين رسانه‌ها فكر مي‌كنند با اين كارها مي‌توانند مردم را نااميد كرده و به اين ترتيب، مشاركت مردم در انتخابات آتي را كاهش دهند يا از اقبال مردم به روحاني بكاهند كه امتياز بزرگي براي آنان محسوب مي‌شود.

محمد دامادي نماينده مردم ساري در مجلس نيز در همين رابطه در گفت و گو با «ايران» گفت: رسانه‌ها رسالت آگاهي‌بخشي را در جامعه برعهده دارند، اما وقتي يك رسانه از موقعيت استقلال خود به سمت جناح‌هاي سياسي منحرف مي‌شود، قطعاً اين وظيفه مختل خواهد شد. محمد دامادي افزود: در دنيا نيز مرسوم است كه رسانه‌ها داراي گرايش‌ها و تمايلات خاص سياسي باشند و با آن نگاه به اطلاع‌رساني بپردازند اما در كشور ما متأسفانه حد اين تمايل رو به افزايش گذاشته و اكنون خيلي از رسانه‌هاي ما تبديل به تريبون‌هاي جناحي شده‌اند. وي ادامه داد: متأسفانه همين وضعيت باعث شده تا رسالت اطلاع‌رساني به جامعه جاي خود را به دفاع بي قيد و شرط از يك جناح و حمله بي پايه به جناح ديگر شود و در چنين شرايطي است كه سخن رئيس جمهوري درباره برخي رسانه‌ها معنا پيدا مي‌كند.

عباس سليمي نمين از جمله اين چهره‌هاست در گفت و گو با «ايران» گفت: معتقدم در نقد قطعاً بايد انصاف وجود داشته باشد، اما دولت‌ها بايد از هر نقدي، ولو اينكه بعضاً از دايره انصاف هم خارج شده باشد، استقبال كنند.

** «شل» و «توتال» در اتاق فكر گازي ايران و عمان
نمايندگان شركت‎هاي توتال (TOTAL) فرانسه، انگليسي- هلندي شل (SHELL) و كوگس (CO-GAS) كره جنوبي هفته گذشته به تهران آمدند تا در اتاق فكر طرح صادرات گاز ايران به عمان شركت كنند. نشست مشتركي ميان مديران شركت ملي صادرات گاز ايران و مديران ارشد وزارت نفت عمان كه هدفش بررسي راه‌هاي همكاري و تبادل نظر در مورد ابعاد تجاري، مالي، حقوقي و فني اين طرح بود.سال ٢٠١٣ ميان ايران و عمان توافقي انجام شد كه به موجب آن، قرار است براي ١٥ سال روزانه 5.1 ميليارد فوت مكعب گاز ايران (تقريباً 42 ميليون متر مكعب در روز) به عمان صادر شود.
ابوالقاسم رحماني مديرعامل اين شركت در گفت ‌و‌ گو با «ايران» اظهار كرد: اگر امارات پاسخ درخواست ايران و عمان را مي‌داد حداكثر عمق مسير به 300 متر هم نمي‌رسيد اما اكنون مجبوريم در عمق نزديك به هزار متر از سطح دريا نيز لوله‌گذاري كنيم. وي ادامه داد: مطالعات ما نشان مي‌دهد كه اين تغيير مسير هزينه طرح را افزايش مي‌دهد اما مسافت آن اندكي كوتاه تر خواهد شد.

** دوبرابر شدن حق مسكن كارگران، خوب اما ناكافي است
سرانجام با گذشت حدود يك سال و نيم از مصوبه شوراي عالي كار مبني بر تغيير حق مسكن كارگران از 20 به 40 هزار تومان، اواخر هفته گذشته اين مطالبه كارگران با پيگيري‌هاي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در هيأت دولت به تصويب رسيد و مقرر شد رسماً اين افزايش از ابتداي مهرماه در فيش‌ حقوقي كارگران لحاظ شود.
به گزارش روزنامه «ايران» كارشناسان حوزه كار معتقدند دو برابر شدن حق مسكن كارگران اگر چه در بهبود معيشت كارگران تأثير اندكي داشته اما نشان از افزايش 3 درصدي از كل حقوق مصوب سال‌جاري دارد و اين مسأله مستقيماً بخشي از هزينه‌هاي سبد خانوار 12 ميليون كارگر را در بر مي‌گيرد.

آنها بر اين باورند توجه دولت به خواسته كارگران و محقق شدن قول وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در خصوص افزايش حق مسكن كارگران در سال 95 اين نويد را مي‌دهد كه در جلسات تعيين حداقل دستمزد سال آينده كارگران، دولت با تمام مشكلات و محدوديت مالي و اعتباري و در رسيدن به عدالت دستمزدي همچنان با رعايت اصل سه جانبه‌گرايي به نحوي عمل خواهد كرد كه سبد معيشتي و قدرت خريد كارگران جبران گردد.

** شوق كتاب در جانِ شهرها
چند كتابفروشي باقي مانده در راسته ناصرخسرو و بازار، محدوده پل كريم خان كه با همان چند كتابفروشي‌اش به اندازه خيابان قديمي انقلاب اسم و رسمي پيدا كرده، مغازه‌هاي مملو از كتاب روبه‌روي دانشگاه تهران و حتي كتابفروشي‌هاي كوچك و بزرگ ديگر شهرها و استان‌هاي كشور، بعد از مدت‌ها روزي متفاوت را تجربه كردند؛ روز يا بهتر است بگوييم، جشني كه عنوان «كتابگردي» را يدك مي‌كشد.
به گزارش روزنامه «ايران» كتابگردي، سنتي است كه بناي آن دو سال قبل به همت احمد مسجد جامعي گذاشته شد و امسال سومين دوره ‌اش سپري شد. پنجشنبه گذشته، همزمان با برگزاري بيست و چهارمين دوره هفته كتاب، سومين سالي بود كه مردم، شانه به شانه اهالي كتاب، فرهنگ و هنر و حتي مسئولان كشوري به كتابفروشي‌ها قدم گذاشتند. در ميان متولياني كه در اين ديد و بازديد و خريد فرهنگي شركت داشتند سيدرضا صالحي اميري «وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي»، احمد مسجد جامعي، عضو شوراي شهر تهران، سيد عباس صالحي «معاون فرهنگي صالحي اميري» و علي جنتي حضور پررنگ تري داشتند. آنها به تعداد قابل توجهي از كتابفروشي‌ها رفتند تا هم ديداري با كتابفروشان تازه كنند و هم اينكه در مورد مشكلات و موانعي كه با آنها دست و پنجه نرم مي‌كنند گفت وگويي داشته باشند.

** افزايش مشتريان «طلاي سياه» ايران در 4 قاره
درحالي كه تشديد تحريم هاي نفتي عليه ايران در سال 1391 مصادف با 2012 ميلادي به يك باره بسياري از بازارهاي هدف صادرات نفت ايران را از فهرست خارج كرد، ولي در سه و نيم سال اخير به خصوص پس از اجرايي شدن برجام و از ابتداي سال جاري ايران يكي پس از ديگري بازارهاي از دست رفته خود را بازپس مي گيرد. در همين رابطه روزنامه «ايران» نشاني واردكننده هاي نفت كشورمان در دوران پساتحريم را منتشر كرد. دربازارهاي آسيايي هند تنها كشوري نيست كه ايران توانسته است آن را فتح كند، چرا كه آمارهاي رسمي نشان مي دهد كه صادرات نفت ايران به ساير بازارهاي آسيايي نيز بشدت افزايش يافته است. آسيا به عنوان بازار سنتي نفت ايران تنها منطقه اي نيست كه با افزايش واردات نفت از ايران مواجه شده است، چراكه كشورمان در بازار اروپا كه براي چند سال آن را به طور كامل از دست داده بود نيز در حال پس زدن رقباي خود است. برهمين اساس ايران در سپتامبر(مهر)سال جاري ميلادي براي نخستين بار از زماني كه با لغو تحريم هاي غربي، صادرات نفت به فرانسه را آغاز كرد، به بزرگ‌ترين صادركننده نفت خام به اين كشور اروپايي تبديل شد.

روسيه نيز از جمله كشورهايي است كه همكاري با ايران را از سرگرفته است. معاون امور توسعه و مهندسي مديرعامل شركت ملي نفت ايران در اين زمينه با اعلام خبر سفر هيات 35 نفره از نمايندگان شركت هاي مهم نفتي روسيه به تهران گفت: با برخي از اين شركت ها همچون لوك اويل، زاروبژ نفت و تات نفت، تفاهمنامه (MOU) امضا شده است كه اميدواريم بزودي به قرارداد نهايي برسيم.
*گروه اطلاع رساني
خبرنگار: مريم همتي** انتشاردهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9117**9131