۲۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۰۱
کد خبر: 82310832
T T
۰ نفر
​آيين نامه نشر بين الملل كتاب در دانشگاه اميركبير تصويب شد

تهران- ايرنا- رئيس مركز نشر دانشگاه صنعتي اميركبير از تصويب آيين نامه نشر بين الملل كتاب در اين دانشگاه همزمان با هفته كتاب جمهوري اسلامي خبر داد.

به گزارش ايرنا از دانشگاه صنعتي اميركبير، دكتر 'سيد حميد شهابي' گفت: در هفته كتاب با حمايت رياست دانشگاه و معاونت توسعه و مديريت منابع دانشگاه، آيين نامه نشر بين الملل كتاب به تصويب رسيد.
وي از استادان و دانشجويان دعوت كرد در حوزه نشر بين الملل با اين مركز همكاري داشته باشند و اظهار كرد: دانشگاه صنعتي اميركبير درخصوص كتابهايي كه به زبان انگليسي تدوين شود علاوه بر حق تاليف معمول، يك حق تاليف ويژه درنظر مي گيرد و امتيازات ويژه اي براي تبديل وضعيت، تخصيص گرنت براي استاداني كه به زبان انگليسي منتشر كنند قائل خواهد شد.
شهابي خاطرنشان كرد: درحال حاضر تعداد كتابهاي انگليسي ما محدود است ولي بنا داريم تا پايان برنامه توسعه دانشگاه، شمار آنها را به 50 عنوان برسانيم.
وي از توافق اوليه مركز نشر دانشگاه صنعتي اميركبير با برخي ناشران مطرح بين المللي براي چاپ مشترك كتاب به زبان انگليسي خبر داد.
رئيس مركز نشر دانشگاه صنعتي اميركبير ادامه داد: خوشبختانه اين امكان را داريم با بهره مندي بيش از 500 عضو هيات علمي صاحبنظر در علوم فني مهندسي و علوم پايه كه در راستاي اقصاد مقاومتي اقدام به توليد و نشر كتاب به زبان انگليسي كنيم كه اين هم باعث مطرح شدن كشورمان در دنيا مي شود و هم درآمد خوبي براي دانشگاه در ميان مدت و درازمدت خواهد داشت.
وي تصريح كرد: با اين كار، تعداد مخاطبان خود را از 80 ميليون نفر فارسي زبان ايراني به ميلياردها نفر در سراسر دنيا مي رسانيم.
شهابي به قدمت 60 ساله مركز نشر دانشگاه صنعتي اميركبير اشاره كرد و گفت: براساس اطلاعاتي كه از سالهاي بعد از انقلاب، در دست داريم حدود 600 عنوان كتاب براي اولين بار در اين دانشگاه به چاپ رسيده اند كه بعضي از اين كتابها بيش از 10 بار و حتي 20 بار تجديد چاپ شده و حتي كتابي داريم كه به چاپ چهل رسيده است.
به گفته وي بيش از يك و نيم ميليون نسخه كتاب از ابتداي انقلاب تاكنون دراختيار دانشجويان و دانش پژوهان قرار گرفته كه عمده آنها در مقطع كارشناسي ارشد و دكتري هستند.
عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي اميركبير افزود: در سه سال اخير دانشگاه به تنهايي بيش از 100 عنوان كتاب چاپ اول داشته و بيش از 200 عنوان كتابها را به چاپ مجدد رسانده است.
شهابي اعلام كرد: تعداد كتابهاي منتشره ما در سال گذشته 110 عنوان بود كه بنا داريم اين تعداد را به 121 عنوان در سال جاري برسانيم و تا پايان برنامه توسعه دانشگاه، اين رقم را به 150 عنوان افزايش دهيم.
وي ميزان استقبال از كتابهاي دانشگاه صنعتي اميركبير را در كشور بسيار خوب توصيف كرد و گفت: اما درحال حاضر مشكلاتي داريم از جمله اينكه كتابهاي ما را به خاطر عدم حمايتهاي قانوني، از روي سايت كپي مي كنند و برمي دارند كه اين امر، لطمه بزرگي به نشر دانشگاه زده است.
شهابي اظهار كرد: متاسفانه اقدامات و پيگيري هاي دفتر حقوقي دانشگاه در يك سال و نيم اخير هنوز به نتيجه نرسيده است ولي ما همچنان به راهمان ادامه مي دهيم.
وي انتشار كتابهاي مجازي را در راستاي سياستهاي دانشگاه صنعتي اميركبير براي قرار گرفتن در فهرست 100 دانشگاه برتر دنيا برشمرد و گفت: درحال حاضر در كنار كتابهاي كاغذي، كتابهاي مجازي را منتشر مي كنيم كه استقبال بسيار خوبي از اين كتابها شده است.
علمي**1055**1440
دريافت كننده : زينب كارگر * انتشار: گلشن
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm
۰ نفر