۲۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۵۰
کد خبر: 82310690
T T
۰ نفر

نوشتن كتاب ؛ شغل يا تفنن

۲۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۵۰
کد خبر: 82310690
نوشتن كتاب ؛ شغل يا تفنن

ساري - ايرنا - بارها و بارها كمبود سرانه كتاب به عنوان يك معضل فرهنگي در كشور مطرح شد ، اما به نظر مي رسد كه اقدامي جدي براي رفع اين نقيصه صورت نگرفته است.

هر يك از دست اندركاران نشر به نوبه خود با مشكلاتي مواجهند كه با خود كاستي هايي را در پي آورده است و يكي از نتايج اين وضعيت ، تداوم بي رغبتي به مطالعه در كشور و پائين بودن سرانه مطالعه است.
يك جلد كتاب مراحل گوناگوني را طي مي كند تا اينكه در قفسه كتابخانه اي جاي بگيرد ؛ نوشتن نخستين مرحله آن است كه خود نيازمند مقدماتي است از جمله تامين مالي نويسنده يا مولف است كه تاكنون هيج راهكاري براي آن انديشيده نشده است.
مسئولان فرهنگي كمبود بودجه را سنگي بزرگ بر سر راه حمايت از نويسندگان كتاب ذكر مي كنند ، موضوعي كه براي اهل فرهنگ و ادب پرسش برانگيز است ، پرسشي با اين مضمون كه چرا بودجه فرهنگي در نظامي كه بر ماهيت فرهنگ بنا گذاشته شده ، قطره چكاني است ؟
** حمايت پس از انتشار
برجسته ترين حمايت از نويسندگان كتاب را بايد در اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي جست و جو كرد كه آن هم خريد بخشي از شمارگان كتاب هايي است كه منتشر مي شود و اين نوع حمايت در واقع پاسخگوي نياز اصلي نويسنده براي تامين مالي و برخورداري از آرامش فكري پيش از نگارش و انتشار كتاب نيست .
بيشتر اهالي فرهنگ و هنر از لحاظ مادي در طبقه متوسط جامعه و حتي پايين تر از آن جاي مي گيرند و نويسندگان كتاب نيز از اين قاعده مستثني نيستند و چه بسا ديده شد كه براي هزينه نوشتن يك كتاب بخشي از وسايل زندگيشان را مي فروشند.
** تروئيكاي ماندگار نشر
فريده يوسفي نويسنده و ناشر انتشارات ' شلفين ' در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت : نبود حمايت مالي ، نحوه مميزي و اشكال در توزيع از مشكلات نويسندگي در كشور از جمله استان مازندران است كه سبب مي شود تا صنعت نشر دور باطل را براي حل اين مشكلات طي كند.
نويسنده كتاب ' زن در شاهنامه ' با اشاره به اينكه مولفان توسط هيچ يك از نهاد فرهنگي حمايت نمي شوند ، افزود : بعضي از كتاب ها با وجود برخورداري از كيفيت خوب ، به مرحله انتشار نمي رسند.
' بهروز سبط رسول ' ديگر نويسنده مازندراني با تاكيد بر اينكه توليد و ارائه كار فرهنگي نياز به اطمينان و آرامش خاطر دارد ، گفت : اين آرامش و اطمينان به موفقيت از نوسينده كتاب سلب شده است.
نويسنده كتاب ' قلندر ' افزود : انتشارات نيز با پرداخت چك هاي بلند مدت بدترين نوع همكاري را با نويسندگان كتاب دارند.
' بهزاد مقوم ' موسيقي دان و نويسنده با انتقاد از نبود حمايت دستگاههاي فرهنگي ، گفت : حمايت مي تواند به صورت مالي و يا به صورت معنوي باشد كه نويسندگان و به طور كل اصحاب فرهنگ و هنر از هر دو آن محرومند و هيچ امتيازي نسبت به ساير افراد جامعه ندارند.
** از ماست كه بر ماست
نويسنده كتاب ' موسيقي ترانه هستي ' با اشاره به اينكه اثرش نخستين كتاب منتشره در زمينه موسيقي بود كه سال 1389 منتشر شد ، افزود : از يكهزار شمارگاني كه اين كتاب منتشر شد تنها 150 جلد به عنوان دستمزد به من داده شد كه همه آنها را به عنوان يادگاري به دوستان و آشنايان هديه دادم.
وي با انتقاد از نحوه مميزي و ويراستاري ، گفت : پس از انتشار كتابم متوجه شدم بيش از 450 غلط درآن وجود دارد كه تنها سه غلط در نسخه اصلي خودم پيش از مميزي و ويراستاري وجود داشت و بقيه در اين دو مرحله ايجاد شد.
مقوم افزود : در حال حاضر كتابي تحت عنوان ' ويولن در قرون و اعصار گوناگون ' را در 2 هزار صفحه نوشته ام كه به دليل مشكلات مالي امكان انتشارش را ندارم.
وي با اشاره به اينكه تاكنون بيش از 40 ميليون ريال براي تحقيق و نوشتن اين كتاب هزينه كرد ، گفت : براي تاليف كتابم مجبور شدم بخشي از بيوگرافي نويسندگان يا متون به زبان انگليسي را براي ترجمه به موسسات ترجمه بپسارم كه اين مبلغ را بابت ترجمه هزينه كردم .
اين پژوهشگر موسيقي گفت : اي كاش جائي وجود داشت تا در آغاز نوشتن كتاب مبلغي به نويسنده مي داد تا او بدون دغدغه خاطر به كارش ادامه دهد و در نهايت در صورت عدم موفقيت در فروش كتاب ، پول پرداخت شده را از نويسنده پس مي گرفتند.
خبرنگار : زهره كرمي ** انتشار دهنده : حسن فلاحتي
7330/1654
۰ نفر