بیوتروریسم با مهندسی ژنتیك ممكن نیست / زیركشت 180میلیون هكتار زمین برای محصولات تراریخته

تهران- ایرنا- رییس انجمن علمی ایمنی زیستی می گوید، امكان بیوتروریسم با مهندسی ژنتیك و محصولات تراریخته كه مدیریت تغییر صفت بد به مثبت گیاه را برعهده دارد، امكان پذیر نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، بهزاد قره یاضی شامگاه سه شنبه در نشست بررسی زوایا و دیدگاه های تراریخته كه با حضور اتحادیه انجمن های علمی زراعی گیاه پزشكی و بیوتكنولوژی برگزار شد، درباره ادعای برخی مبنی بر ورود و تولید محصولات تراریخته به منظور بیوتروریسم افزود: این ایدئولوژی خطرناك در مخیله كسی خطور نمی كند، زیرا باید گروهی ژن خطرناكی از گیاه را برداشته و در منطقه ای خاص از جهان تولید كنند و بدون این كه مردم خودشان آن را مصرف كنند، بتوانند آن محصولات را به كشورهای هدف همچون ایران با قیمتی ارزان تر از قیمت های جهانی عرضه كنند كه به نظر می رسد این یك توهم است و نمی تواند واقعیت داشته باشد.
فناوری اصلاح ژنتیك ارقام كشاورزی (محصولات تراریخته) ازپیشرفته ترین رهآوردهای دانش بشری در حوزه كشاورزی است و به عنوان ایمن ترین و دقیق ترین روش اصلاح ارقام برای حل بحران آب كشاورزی، بی نیازی از سموم زیان بار برای انسان و محیط زیست و افزایش كمیت و كیفیت محصول شناخته می شود.
وی با بیان این كه مستندات سلامت محصولات تراریخته موجود است، اظهار داشت: آنچه كه تاكنون جز ارایه مستندات بر پایه مقاله های داوری ارایه شده، مواضع رسمی سازمان های بین المللی همچون سازمان خواربار جهانی (فائو) و سازمان بهداشت جهانی و حوزه نظارت رسمی دولت ها نبوده است.
قره یاضی تصریح كرد: اگر دولتی و یا افرادی متخصص بتوانند مستنداتی مبنی بر خطرناك بودن و سرطان زایی محصولات تراریخته ارایه دهند، ما قبول می كنیم.
وی یادآورشد: در 38 سال گذشته برخی براین باور بودند كه ایجاد نیروگاه های هسته ای خیانت به كشور است و اكنون این ادبیات برای محصولات تراریخته نیز به كار می رود، این درحالیست كه اكنون نیروگاه های هسته ای كاربردی ترین تكنولوژی برای هر كشوری هستند.
وی افزود: چندی پیش در اجلاس رم كه مسوولان عالی رتبه فائو و وزیران سایر كشورها حضور داشتند، چالش های پیشروی بشر در سال 2050 با رشد جمعیت جهان به 9 تا 10 میلیارد نفر، تغییر اقلیم و تامین امنیت غذایی مطرح شد كه نتایج آن به افزایش دو برابری تامین غذای مردم دنیا منجر شد.
به گفته قره یاضی، در دنیا 30 درصد غذای بشر در حین تولید ( از طریق آفات و بیماری ها مثل علف هرز) و 25 درصد غذای تولید شده در كشورهای در حال توسعه پس از تولید و فرآوری از بین می رود كه این شامل آب نیز می شود. از 90 میلیارد مترمكعب آبی كه به مصرف بخش كشاورزی می رسد 50 درصد از بین می رود و 45 میلیارد مترمكعب آب مصرف می شود.

** ایران سالیانه 18 میلیارد دلار محصولات كشاورزی و غذا وارد می كند
وی با بیان این كه تامین امنیت غذایی در ایران مبتنی بر واردات است، گفت: این مهم خود امنیت ملی را به خطر می اندازد ، ما 18 میلیارد دلار گندم، روغن ، ذرت و جو و غذای آماده مصرف وارد می كنیم، درحالی كه برخی كشورها با 4 میلیارد دلار اقتصاد خود را می چرخانند اما ما به اندازه 4 تا 5 كشور واردات مواد غذایی انجام می دهیم.
قره یاضی با اشاره به این كه بیش از 90 درصد روغن نباتی، علوفه و خوراك دام كشور ما وارداتی است، افزود: ایران بزرگترین واردكننده برنج و گندم جهان بوده است كه امسال به همت دولتمردان كابینه یازدهم و با حمایت وزارت جهاد كشاورزی تولید به حدی رسید كه آمادگی صادرات گندم را داریم . در سال 1391 بیش از 7 میلیون تن واردات گندم داشتیم.
وی اضافه كرد: از این میزان واردات پنج میلیارد دلار آن حداقل تراریخته است، این درحالی است كه برای تولید همین میزان از سموم آفات نباتی برای كنترل كرم ساقه خوار و كرم قوزه در سطح گسترده استفاده می شود.
رییس انجمن علمی ایمنی زیستی اظهارداشت: در مدت 20 سال عرضه محصولات تراریخته به میزان 443 میلیون كیلوگرم مصرف ماده موثر حشره كش های شیمیایی و 19 میلیارد كیلوگرم گاز كربنیك (معادل 9 میلیون اتومبیل) كاهش پیدا كرده است.
قره یاضی با تاكید بر حفظ تنوع زیستی گفت: اگر تراریخته وجود نداشت، اكنون باید 91 میلیون هكتار زمین دیگر زیركشت محصولات كشاورزی می رفت تا غذای مردم تامین شود در حالی كه با تولید محصولات تراریخته می توانیم به رفع فقر كنیم زیرا در دنیا 15 میلیون كشاورز خرده پا كه جز فقیرترین مردم جهان هستند، وجود دارد.
به گفته این كارشناس ارشد حوزه كشاورزی ، در سال 2010 ارزش بذر ترایخته 15 میلیارد دلار و ارزش محصول تراریخته 160 میلیارد دلار بوده است كه پنج نوع از این محصولات به كشور ما وارد می شود، بنابراین فائو بر این باوراست كه با وجود این همه چالش بیوتكنولوزی می تواند به بشر كمك كند.
وی با بیان این كه 1300 سال گذشته هویج نیز به این شكل تولید نمی شد و قابل خوراك نبود، افزود: سالیان سال طول می كشد تا دانش بشری بتواند محصولی را مدیریت و به خوراك انسان تبدیل كند كه یكی از این راه ها اصلاح نباتات و استفاده از مهندسی ژنتیك است.
به گفته وی مهندسی ژنتیك پیشرفته ترین ابزاری است كه در خدمت اصلاح نباتات و بشر امروز قرار دارد و موجب تامین امنیت غذایی و افزایش بهره وری بخش كشاورزی می شود.
قره یاضی افزود: در مهندسی ژنتیك همه موجودات از سلول و سلول از هسته تشكیل می شود و در هسته DNA داریم كه با شكستن كروموزوم ها كه عامل وراثت هستند در این روش با برش كروموزوم می توانیم یك ژن را برداریم و صفات خوب را جایگزین صفات بد كنیم كه در موقع اتصال تغییراتی ایجاد می شود كه می تواند خوب و مفید باشد.

**اتحادیه اروپا محصولات تراریخته مصرف می كنند
وی با بیان این كه در اتحادیه اروپا 74 مجوز مصرف تراریخته داده شده است، گفت: در دنیا 180 میلیون هكتار زیركشت محصولات تراریخته است كه بخش عمده آن مربوط به كشورهای اروپایی است كه در پنج كشور اروپایی كشت می شوند و 28 كشور اروپایی این محصولات را مصرف می كنند.
قره یاضی گفت: همچنین سالیانه 33 میلیون تن سویا تراریخته از كانادا، برزیل، آمریكا، آرژانتین و نیكاراگوئه وارد اتحادیه اروپا می شود بنابراین اظهارات برخی مبنی براین كه كشورهای اروپایی محصولات تراریخته استفاده نمی كنند دروغی بزرگ است .
وی ادامه داد: در حال حاضر 82 درصد سویای جهان از لحاظ سطح زیركشت و 90 درصد سویای جهان از لحاظ تولید تراریخته است این به معنای 100 درصدی تراریخته بودن سویای جهان است .
كارشناس ارشد حوزه كشاورزی ادامه داد: وقتی 90 درصد روغن مصرفی كشور ما وارداتی است، اگر بگوییم روغن تراریخته نمی خواهیم یعنی سویای تراریخته نمی خواهیم بنابراین روغن مورد نیاز كشور را از كجا باید تامین كنیم.
قره یاضی با بیان این كه 50 درصد ذرت تولیدی جهان تراریخته است، گفت: كشور ما 7 میلیون تن ذرت وارد می كند و نمی توانیم ذرت غیرتراریخته پیدا كنیم اگر وارد نكنیم محصول پروتئینی نداریم ، در آن صورت قیمت برخی محصولات همچون مرغ به هر كیلو 400 هزار ریال(40 هزارتومان ) و گوشت به یك میلیون و 500 هزار ریال(150 هزارتومان) خواهد رسید، كه این واقعیت تلخی است.
قره یاضی گفت، در سال 1385 پیشنهاد دادیم بخشی از واردات را به تولید اختصاص دهیم كه اگر این مهم محقق می شد امروز 10 درصد واردات را می توانستیم در داخل تولید كنیم.
اقتصام**9186**1561**خبرنگار: هما همت خواه**انتشاردهنده: مژگان توانا
۰ نفر