۲۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۱۷
کد خبر: 82310485
T T
۰ نفر

راه قدس همچنان از كربلا مي‌گذرد

۲۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۱۷
کد خبر: 82310485
راه قدس همچنان از كربلا مي‌گذرد

تهران- ايرنا- شعار راهبردي «راه قدس از كربلا مي‌گذرد» در يكي از حساس ‌ترين مقاطع جنگ تحميلي چراغ راهي شد تا آرمان اصلي جهان اسلام يعني نابودي اسرائيل و آزادي قدس شريف، نه دستمايه فريب صدامي شود و نه دستخوش فراموشي در مشغله‌هاي مهمي چون جنگ تحميلي.

عليرضا قرباني در ادامه اين يادداشت مي نويسد: نزديك به دو سال از آغاز جنگ تحميلي رژيم بعث عليه نظام نوپاي جمهوري اسلامي مي‌گذشت و رزمندگان اسلام با غلبه بر مشكلات دوران سخت ماه‌هاي اوليه جنگ روي ريل پيروزي افتاده بودند و عمليات‌هاي پيروزمندانه ثامن‌الائمه، طريق‌القدس، فتح‌المبين و بيت‌المقدس، دشمن را به مرزهاي بين‌المللي عقب رانده بود كه صدام در اقدامي فريبكارانه پيشنهاد كرد كه نيروهاي دو كشور براي نبرد عليه اسرائيل كه جنوب لبنان را در اشغال داشت بسيج شوند! آن زمان بود كه امام خميني (ره) هوشمندانه با اعلام اينكه «ما بنايمان بر اين است كه اول عراق بايد از شر اين مفسدين و از شر اين غاصبين فارغ بشود و بعدازآن ان‌شاءا... به قدس...» با طرح شعار «راه قدس از كربلا مي‌گذرد»

راه فريب را بر دشمن بست و هم‌زمان جبهه مبارزه با اسرائيل را مورد توجه قرار داد كه توليد پديده‌اي چون حزب‌ا... لبنان و احياي آرمان آزادي فلسطين در قالب نهضت‌هاي انتفاضه را در سال‌هاي بعد در پي داشت.

هرچند از ميانه تابستان سال 1361 كه امام خميني (ره) ضرورت تمركز بر دفع شر ابتدايي صدام را مقدم بر نبرد براي آزادي قدس شريف اعلام كردند، زمان زيادي مي‌گذرد و فضاي تحولات و مناسبات بين‌المللي و حتي نظام توزيع قدرت در جهان دستخوش تغييرات اساسي شده است، اما يك مسئله سر جاي خود مانده و آن خطر وجود جرثومه فسادي به نام اسرائيل و صهيونيسم براي جهان اسلام و بلكه جهان بشريت از يك‌سو و تلاش بعضي قدرت‌هاي سلطه‌جو براي دور كردن هرگونه تهديد جهان اسلام عليه اسرائيل از سوي ديگر است.

امروز تقريباً هيچ تحليل‌گر منصفي شك ندارد كه آتشي كه آمريكا و هم‌پيمانان غربي و عربي‌اش در لباس داعش و القاعده و ديگر گروه‌هاي تروريستي به جان جهان اسلام انداخته‌اند، تنها يك‌طرف برنده دارد و آن رژيم اشغالگر قدس است كه با دست‌ودلبازي دست‌نشاندگاني چون حكام سعودي و زيردستانش، انرژي و ظرفيتي كه مي‌توانست به آزادي فلسطين كمك رساند، صرف ايجاد ويراني و تفرقه در جهان اسلام و تضعيف محور مقاومت مي‌شود.

با اين نگاه، همه آنچه در عراق ، سوريه ، يمن و ديگر سرزمين‌هاي اسلامي درگير در فتنه تكفيري مي‌گذرد، تلاش براي عوض كردن مسئله اول جهان اسلام از مبارزه با اشغالگران فلسطين به درگيري‌هاي داخلي است و رستاخيز عظيم اربعين همان فرصتي است كه مي‌تواند راهبرد هوشمندانه امام خميني (ره) را جاني دوباره ببخشد.

راهپيمايي بزرگ زيارت اربعين سالار شهيدان كه نمادي براي دفاع از حريم اهل‌بيت و دفع شر ابتدايي جريان تكفيري است، ظرفيت عظيم‌تري ايجاد مي‌كند كه در سايه وحدت اسلامي هدف اصلي جهان اسلام براي آزادي قدس شريف و بلكه همه سرزمين اسلامي فلسطين از اشغال صهيونيسم را احيا كند.

اگر كربلا و عاشورا ظرف زماني و مكاني رقم خوردن ناعادلانه‌ترين و ظالمانه‌ترين اتفاق دنياي اسلام شد كه در يك‌سوي آن امام حسين(ع) و خاندان مطهرش مظلوم‌ترين و يزيد و لشكر ناپاكش ظالمانه‌ترين طرف‌هاي آن اتفاق شدند، امروز هم ظالم‌تر از اسرائيل و حاميانش و مظلوم‌تر از فلسطين و مردم رنج‌كشيده‌اش وجود ندارد.
خوشبختانه رستاخيز بزرگ اربعين تنها به شيعيان و حتي مسلمانان اختصاص ندارد و آزادگان اهل سنت و تعداد كثيري از غيرمسلمانان نيز در اين رخداد تاريخي حضوري قابل‌توجه دارند.

علاوه بر آن زيارت اربعين در همين سال‌هاي اندكي كه از احياي آن مي‌گذرد، خيلي خوب مرزهاي قومي و زباني و ملي را پشت سر گذاشته و اجتماعي بين‌المللي به‌حساب مي‌آيد و حضور در زيارت اربعين، نمادي براي حمايت از مظلومين خاندان عصمت و طهارت و ابراز انزجار از ظلم يزيدي است و اين راهبرد فكري و اعتقادي، همان فرصت تاريخي است كه مي‌تواند همه اين ظرفيت عظيم را متوجه مسئله اول جهان اسلام يعني نابودي اسرائيل و آزادي قدس شريف كند.

در اجتماع فرامليتي، فراقومي و فرامذهبي اربعين اين فرصت فراهم است كه آزادي فلسطين و پايان دادن به ظلم صهيونيسم و بركندن اين غده سرطاني تفرقه‌انگيز در جايگاه مسئله اصلي جهان اسلام به عنوان شعار اصلي اين اجتماع يا دست كم يكي از اهداف اصولي آن، به‌درستي تبليغ و تبيين شود. در چنان چشم‌اندازي، فتنه تكفيري، جز مانعي ابتدايي معنا پيدا نمي‌كند و دفع شر آن با سيل خروشان و چندين ميليوني اربعين كار دشواري نخواهد بود، همچنان كه قدرت موشك‌هاي اتمي اسرائيل و همه حاميانش در برابر امواج توفنده اربعين كاري از پيش نمي‌برد.

اين روزها كه بزرگ‌ترين اجتماع بشري از به هم پيوستن رودهاي خروشان از جهات مختلف و در بستري از همدلي، ايثار و انسانيت راهي كربلا هستند، در حال تشكيل شدن است، ديگر راهبرد به‌يادماندني امام خميني (ره) كه فرمود اگر هر مسلمان يك سطل آب بريزد، اسرائيل را آب مي‌برد، بهتر قابل‌درك است و با نگاه حمايتگرانه ديگرعلماي بزرگ جهان اسلام مي‌شود به اين مهم رسيد كه «راه قدس همچنان از كربلا مي‌گذرد.»
*منبع: روزنامه خراسان،1395.8.26
**گروه اطلاع رساني**9117** 9131** انتشار دهنده: شهربانو جمعه
۰ نفر