۲۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۹:۰۵
کد خبر: 82309934
T T
۰ نفر

رويدادها و تحولات يمن در يك نگاه/25 آبان 95

۲۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۹:۰۵
کد خبر: 82309934
رويدادها و تحولات يمن در يك نگاه/25 آبان 95

تهران - ايرنا - آغاز دور جديد آتش بس در يمن از 27 آبان؛ تداوم بمباران مناطق مسكوني اين كشور از سوي هواپيماهاي سعودي؛ دفع تلاش مزدوران عربستاني براي پيشروي در صحراي ميدي و كشف اقدام هاي جنايتكارانه يك حزب يمني؛ از خبرهاي مهم روز سه شنبه يمن است.

** وزير خارجه آمريكا كه براي حل بحران سياسي يمن به عمان سفر كرده است، امروز از توافق نيروهاي حوثي (انصارالله يمن) و عربستان براي آغاز آتش بس از فردا چهارشنبه (27 آبان/17 نوامبر) خبر داد.
بنا به اظهارات جان كري، ديگر طرف هاي يمني براي تشكيل دولت وحدت ملي تا پيش از پايان سال جاري ميلادي نيز توافق كرده اند.
جان كري در ديدار با سلطان قابوس پادشاه عمان و يوسف بن علوي وزير امور خارجه اين كشور بر ضرورت حل صلح آميز اين بحران و راهكاري هاي پيش رو براي خروج از آن به تبادل نظر پرداختند.

** هواپيماهاي عربستاني امروز طي دو نوبت منطقه محديده شهر باقم استان صعده را بمباران كردند كه بر اثر آن چهار تن از اعضاي يك خانواده كشته شدند.
اين متجاوزان همچنين دو بار منطقه المصاحف شهر باقم استان صعده و دو بار آزاد راه منطقه الصافيه در شهر الظاهر را نيز بمباران كردند.

** ارتش و كميته هاي مردمي يمن ضمن دفع حملات مزدوران عربستاني در سايه حمايت هوايي جنگنده هاي اين كشور براي پيشروي در صحراي ميدي، شمار زيادي از آن ها را كشته و يا زخمي كردند.

** دولت عربستان با تمام توان تلاش مي كند تا به جنگ تقريبا 20 ماهه خود عليه يمن ماهيت اسلامي طائفه اي ببخشد و افكار عمومي جهان اسلام را ضد يمني كند.

** اختلاف نظر امارات و عربستان بر سر آينده سياسي يمن كه تا پيش از اين پشت درهاي بسته جريان داشت، هم اكنون علني شده و روز به روز ابعاد تازه اي به خود گرفته و در شبكه هاي اجتماعي بروز و ظهور يافته است.

**‌ يك منبع امنيتي يمني، از شناسايي يك حزب سياسي يمني خبر داد كه عناصرش در چندين عمليات براي ايجاد اخلال در امنيت و ثبات كشور و به خطر انداختن سلامت شهروندان يمني با مزدوران عربستان مشاركت داشتند.
عناصر اين حزب با رصد و پيگيري فعاليت هاي چند تن از دانشمندان، نيروهاي امنيتي و ارتش٬ قصد ترور آن ها را داشتند و با مشخص كردن مكان دقيق تاسيسات شهري، اقتصادي، امنيتي و نظامي يمن براي عربستان٬ به بمباران آن توسط متجاوزان كمك مي كردند.

** يگان موشكي ارتش يمن صبح امروز با شليك موشك هاي 'توشكا' و 'زلزال 3' در عملياتي ويژه، دو اردوگاه نظامي عربستان در منطقه 'نجران' در خاك اين كشور را هدف قرار داد.

** سازمان بهداشت جهاني در باره افزايش شيوع بالاي بيماري وبا در يمن هشدار داد.
در حالي كه موارد مشكوك ابتلا به اين بيماري در يمن تا روز يكشنبه هفته جاري، چهار هزار و يكصد و 19 مورد اعلام شده بود، تعداد موارد مشكوك وبا ظرف 12 روز گذشته دو برابر شده و به بيش از چهار هزار مورد رسيده است.
خاورم**7074**1144
تنظيم كننده: مينا غفراني آذر**انتشار دهنده: عليرضا جباري
۰ نفر