۲۲ آبان ۱۳۹۵، ۲۱:۴۳
کد خبر: 82305499
T T
۰ نفر

آتش سوزي ها در تالاب ميانگران عمدي است

۲۲ آبان ۱۳۹۵، ۲۱:۴۳
کد خبر: 82305499
آتش سوزي ها در تالاب ميانگران عمدي است

اهواز - ايرنا - رئيس اداره حفاظت محيط زيست ايذه با اشاره به خاموش شدن آتش سوزي در تالاب ميانگران ايذه، گفت: آتش سوزي ها در تالاب ميانگران عمدي بوده و از ابتداي پائيز تاكنون، دست كم هشت مورد حريق در اين تالاب اتفاق افتاده است.

عباس سلطاني شنبه شب در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: در ساعت 15 امروز از وقوع آتش سوزي در تالاب ميانگران آگاه شديم و اطفاي حريق در اين تالاب تا حدود ساعت 18 به طول انجاميد.
وي با بيان اينكه حدود چهار هكتار از تالاب طعمه حريق شد افزود: اداره محيط زيست ايذه امكاناتي براي اطفاي حريق ندارد و با وجود درخواست هاي مكرر، از سوي شهرستان نيز براي خاموش كردن آتش تجهيزاتي در اختيار ما قرار نداده اند به همين دليل با استفاده از شاخ و برگ درختان، آتش سوزي در تالاب را خاموش مي كنيم.
سلطاني تصريح كرد: هر سال در آغاز كشت پائيزه، تعدادي از افراد محلي براي منافع شخصي خود، اراضي تالاب ميانگران را تصرف كرده و آتش مي زنند تا بتوانند در آن كشاورزي كنند كه تا كنون بارها اين افراد به مراجع قضايي معرفي شده و پرونده هايي نيز عليه آنها تشكيل شده است.
وي با انتقاد از روند طولاني رسيدگي به پرونده هاي زيست محيطي در دادگاه اظهاركرد: به طور مثال در آغاز كشت تابستانه از تعدادي از افرادي كه تالاب را شخم زده و قصد كشت 'ماش' در آن داشتند شكايت كرديم اما اين افراد محصول خود را برداشت كرده و فروخته اند در حالي كه پرونده قضايي هنوز به نتيجه نرسيده است.
به گفته وي پارسال 6 نفر از متخلفان و عاملان آتش سوزي در تالاب ميانگران به دادگاه معرفي شده اند كه همه آنها تبرئه شده اند.
وي با تاكيد بر اينكه حفاظت از منابع طبيعي، عزم و اراده قوي و كمك مسئولان استان و شهرستان را مي طلبد، افزود: تالاب ميانگران كاركردهاي زيادي دارد كه مي تواند منبع درآمد براي ساكنان محلي و جايگزين كشاورزي باشد كه گردشگري و ايجاد سايت هاي پرنده نگري از آن دسته است.
وي همچنين نسبت به تبعات خشك شدن تالاب ميانگران هشدار داد و گفت: در حال حاضر كسي به فكر خشك شدن اين تالاب نيست اما خشك شدن اين تالاب تبعات زيادي دارد كه خشك شدن چاه ها و تبديل شدن به منبع ريزگرد تنها بخشي از اين مشكلات است كه در صورت غفلت در آينده گريبان منطقه را خواهد گرفت.
بر اساس اين گزارش رئيس اداره حفاظت محيط زيست ايذه، مرداد ماه امسال نيز اعلام كرده بود كه 6 نفر متهم به آتش سوزي، تخريب و تصرف تالاب ميانگران شناسايي و مراجع قضايي معرفي شدند.
به گفته وي، تاكنون بيش از 100 هكتار از اراضي ميانگران تصرف شده است.
تالاب ميانگران در فاصله حدود 2 كيلومتري شهر ايذه قرار دارد. وسعت اين تالاب در فصول پرآب سال به ويژه زمستان بيش از سه هزار هكتار مي رسد.
7151/6064
خبرنگار: نادره وائلي زاده** انتشار دهنده: محسن بهاروند