۱۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۷:۱۵
کد خبر: 82301772
T T
۰ نفر
دستاوردها و واقعیت های برجام با رویكرد مردمی در جامعه منتشر شود

بیرجند - ایرنا - رئیس گروه مطالعات حقوقی سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه خواهان مردمی كردن و تسهیل فرایند انتشار دستاوردها و واقعیت های برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) كه توافق بین المللی در مورد مساله هسته ای ایران است، شد.

سید حسین رضوانی روز چهارشنبه در حاشیه همایش ملی توافق هسته ای از اجرا تا فرصت های پیش رو، در دانشگاه بیرجند در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: مقوله برجام به معنای خاص كلمه مورد توجه واقعی و پردازش علمی قرار نگرفته است لذا این موضوع باید فارغ از تاثیر و ملاحظه جریان ها به نقد و بررسی گذاشته شود تا مردم از آن آگاهی یابند.
وی ادامه داد: هم اكنون یك جریان و نهضتی در كشور با برگزاری همایش ها و برنامه های مختلفی در زمینه برجام در فضایی كاملا آكادمیك در حال وقوع است كه برپایی همایش ملی توافق هسته ای در دانشگاه بیرجند نیز در همین راستاست.
رئیس گروه مطالعات حقوقی سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه اظهار امیدواری كرد؛ در پایان این گونه همایش ها بتوانیم یك برداشت دقیق تر از كل دستاوردهایی كه از رهگذر توافق برجام برای نظام اسلامی بوجود آمده داشته باشیم كه این امر گامی بزرگ در راستای ارتقای آگاهی های عمومی است.
وی گفت: مذاكره هسته ای ایران با كشورهای 1+5 تحت شرایطی آغاز شد و به نتیجه رسید كه بهترین دستاورد را داشتیم اما این بدان معنا نیست كه نمی توانست بهتر از این باشد لذا هر انسان بی طرف و دلسوزی كه می خواهد از دید منافع ملی برجام را قضاوت كند باید شرایطی كه مذاكره در آن آغاز شد را به ذهن داشته باشد.
رضوانی ادامه داد: زمانی این مذاكره آغاز شد كه ما پیش از آن وارث 6 قطعنامه سنگین سیاسی شورای امنیت سازمان ملل بودیم با همه تبعات پرهزینه ای كه برای نظام داشت اما به لطف خدا ، هدایت رهبر معظم انقلاب و مقاومت مردم این دوره از مذاكره به خوبی هدایت شد و زبان قدردانی و تحسین دشمنان و دوستان را در نقاط مختلف دنیا به همراه داشت.
وی از برجام به عنوان بزرگترین پیروزی دیپلماسی چند جانبه یاد كرد و گفت: جای تعجب است كه معدودی از دوستان، نه با دغدغه دلسوزانه واقعی و هدایت كننده بلكه با نگرشهای دیگر ایرادهای كارشناسی نشده ای را به این مساله وارد می كنند كه این امر هم قطعا بخشی از فضای مردم سالاری جامعه است كه هر كسی می تواند نظرش را ابراز كند.
وی ابراز امیدواری كرد كه این افراد با برگزاری همایش ها در مورد برجام بتوانند با مطالعه و دقت بیشتری در این مورد اظهار نظر كنند و به وحدت و همفكری برسند.
همچنین به گفته احمد بخشی، دبیر علمی همایش در مجموع 80 مقاله از سوی پژوهشگران به دبیرخانه ارسال شد كه پس از داوری 51 مقاله در كتابچه همایش و 35 مقاله در مجموعه مقاله الكترونیكی به چاپ رسید.
وی با بیان اینكه این مقاله ها در محورهای فنی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و ادبی است، یادآور شد: 20 داور از دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه بیرجند، تربیت مدرس ، دانشگاه شیراز، خوارزمی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی كار ارزیابی مقاله ها را بر عهده داشتند.
وی بررسی محتوای توافق هسته ای، بررسی موانع احتمالی بر سر اجرای توافق هسته ای، توافق هسته ای و سیاست های كلی نظام، بررسی دیدگاه ها و جریان های سیاسی در مورد توافق هسته ای، توافق هسته ای و امنیت بین الملل را از محورهای فرعی همایش ذكر كرد.
وی بررسی ابعاد توافق هسته ای فارغ از نگاه افراط و تفریط با رویكرد علمی، پژوهشی و افزون سازی منافع ملی را از اهداف همایش برشمرد.
بخشی ادامه داد: توافق تاریخی برنامه جامع اقدام مشترك معروف به برجام كه در تیرماه سال 94 بین ایران و گروه 1+5 به امضا رسید و پس از تایید توسط شورای امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی در 26 دی ماه همان سال به مرحله اجرایی شدن رسید یكی از مهمترین تحولات در تاریخ انقلاب اسلامی است.
وی یادآور شد: بسیاری از پژوهشگران این توافق را پس از مدیریت جنگ تحمیلی، مهم ترین تحول در عرصه خارجی به حساب می آورند.
وی بیان كرد: براین باوریم كه با نتایج این توافق نامه به تدریج و با هم افزایی جریان ها و گروه های سیاسی محقق خواهد شد هرچند كه نباید انتظار معجزه و یا ظهور نتایج فوری را داشت اما ضروری است كه این فرصت تاریخی مدیریت شود تا ایران اسلامی را به سمت قدرت منطقه ای آباد و پیشرفته رهنمون كند.
رئیس دانشگاه بیرجند هم در این همایش یكروزه گفت: فرصتی كه در برجام پیش آمده در صورتی كه غفلت شود كمتر از آنچه مورد نظر است از آن بهره برداری خواهد شد.
دكتر خلیل خلیلی افزود: موضوع برجام موجب شد 16 تفاهم نامه در سال گذشته توسط دانشگاه های مختلف كشور با سایر كشورها از جمله چین، ایتالیا، افغانستان و لهستان منعقد شود.
وی گفت: همچنین برجام فرصت مغتنمی را برای صدورداشته های علمی دانشگاهیان فراهم كرد تا پیشرفت های علمی، هسته ای و فناوری كه دارند، از طریق بین المللی صادر كنند.
گردهمایی یادشده با حضور استاندار خراسان جنوبی و جمعی از پژوهشگران و استادان دانشگاه های كشور در دانشگاه بیرجند برگزار شد.
در برگزاری همایش یادشده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند، وزارت امور خارجه، سازمان انرژی اتمی و استانداری خراسان جنوبی همكاری كردند.
* 6054 * 2047 * خبرنگار: مریم پنجابی * انتشاردهنده: عباسقلی اشكورجیری*
۰ نفر