۱۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۷:۰۸
کد خبر: 82301756
T T
۰ نفر

مستمري خانواده هاي داراي معلول افزايش مي يابد

۱۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۷:۰۸
کد خبر: 82301756
مستمري خانواده هاي داراي معلول افزايش مي يابد

دزفول - ايرنا - رئيس سازمان بهزيستي كشور با اشاره به گله مندي خانواده هاي معلول از ميزان مستمري گفت: با حمايت دولت و مجلس، مستمري خانواده هاي داراي معلول در حال افزايش است.

به گزارش ايرنا انوشيروان محسني بندپي روز چهارشنبه در آئين بهره برداري از مركز توانبخشي بيماران رواني مزمن دزفول افزود: دولت در سال 95 آمادگي خود را براي افزايش مستمري خانواده هاي معلول اعلام كرد تا حداقل معيشت و رفاه را براي افراد زير پوشش بهزيستي و كميته امداد فراهم كند.
وي اظهاركرد: هم اكنون حداقل مستمري پرداختي به خانواده داراي يك معلول 530 هزار ريال، براي خانواده داراي 2 معلول 600 هزار ريال، خانواده هاي داراي سه معلول 700 هزار ريال و براي سه نفر بيشتر يك ميليون ريال است.
وي افزود:مقرر شد 40 درصد حقوق به عنوان مستمري به اين خانواده ها پرداخت شود كه اگر ميزان حقوق 9 ميليون ريال اعلام شود براي هر خانواده با يك معلول ميزان مستمري به يك ميليون و 800 هزار ريال افزايش خواهد يافت.
وي گفت: دولت اين پيشنهاد را داده و كميسيون تلفيق نيز با اين طرح موافقت كرده كه اميدواريم بزودي اجرايي شود.
رئيس سازمان بهزيستي كشور به اقدامات پيشگيرانه براي جلوگيري از تولد افراد معلول نيز اشاره كرد و اظهاركرد: سالانه حدود 25 تا 30 هزار معلول در كشور متولد مي شود كه با توجه به پيشرفت علم ژنتيك جلوگيري از اين امر در دستور كار قرار گرفته و در سال 94 ،40 هزار غربالگري براي زوج هاي جوان انجام شد و زوج ها به پرسش نامه هاي سازمان جهاني بهداشت پاسخ دادند كه از اين تعداد زوج،30 درصد نيازمند مشاوره ژنتيكي بوده و 20 درصد آنها ملزم به انجام آزمايش ژنتيكي شدند.
وي گفت:افرادي كه توانايي پرداخت هزينه آزمايش ژنتيك را ندارند نيز زيرحمايت بهزيستي قرار مي گيرند تا از تولد افراد معلول جلوگيري شود.
رئيس سازمان بهزيستي كشور با اشاره به اينكه اين سازمان سه راهبرد در برنامه هاي خود دارد افزود: در تلاش هستيم سازمان در سراسر كشور به يك برنامه ريزي استراتژيك و عملياتي مجهز شود تا از بروز و شيوع آسيب هاي اجتماعي و معلوليت جلوگيري شود.
وي اظهاركرد: علاوه بر اين در 31 استان كشور طرح افزايش توانمندي براي مصون كردن نونهالان در مقطع راهنمايي با همكاري آموزش و پرورش اجرا شده كه طبق آن در هر شهرستان 10 مدرسه به صورت پايلوت انتخاب مي شوند تا مراقبت هاي اجتماعي براي دانش آموزان انجام شود.
محسني بندپي افزايش مهارت زندگي،سبك زندگي درست ،فرزند پروري و مشاوره فرهنگي را از ديگر رويكردهاي سازمان بهزيستي كشور دانست و گفت: بايد با اين برنامه ها بنيان خانواده كه بزرگترين نهاد اجتماعي است را تقويت كرد و توانمندي ها را افزايش داد.
رئيس سازمان بهزيستي كشور استاندارد كردن خدمات و كيفيت بخشي به خدمات را از ديگر رويكردهاي اين سازمان عنوان كرد و اظهار كرد: دولت هميشه نمي تواند همه تعهدات را عملي كند لذا بايد از توانمندي و نيت ارزشمند بخش خصوصي نيز استفاده كرد و بستر را براي ارائه خدمات بهتر آماده كرد.
وي گفت: به همين منظور هفته آينده همايشي با حضور رئيس جمهوري در سالن اجلاس برگزار و نشان مسئوليت اجتماعي به خيرين اين حوزه اعطا خواهد شد تا ديگران نيز تشويق به فعاليت در اين عرصه شوند.
وي معاينه در منزل را استراتژي ديگر سازمان بهزيستي خواند و ادامه داد: بايد افزايش آگاهي، دانش و افزايش ظرفيت خدمت رساني را در خانواده ها افزايش داد تا زمينه حضور بيماران معلول در خانه فراهم شودو اين افراد به جامعه بازگردند.
محسني بندپي افزود:بيماري اوتيسم يك اختلال عصبي است كه شيوع آن در جامعه يك درصد است و اگر بيماري كودك مبتلا به اوتيسم در سن 2 يا سه سالگي تشخيص داده شود رشد و تكامل مغزي وي امكان پذير خواهد بود.
وي با اشاره به اينكه بيماران رواني نيازمند خدمات مستمر هستند گفت:بيماران رواني نبايد رها شوند و حتي زماني كه بهبود مي يابند نيز بايد زيرنظر باشند تا دوباره به حالت قبل برگشت نداشته باشند.
رئيس بهزيستي كشور آلودگي ها را در بروز مشكلات براي سلامت موثر خواند و اظهار كرد:در حاليكه تاثير تحريم هاي اقتصادي معادل 1.4 درصد توليد ناخالص ملي بوده اين رقم در زمينه آلودگي ها 9 درصد توليد ناخالص ملي است.
با حضور رييس سازمان بهزيستي كشور بزرگترين مركز درماني و توانبخشي بيماران رواني مزمن خوزستان در دزفول به بهره برداري رسيد.
7278/6068/ 6037
خبرنگار: رقيه كردي انتشار دهنده: عبدالحميد راجي
۰ نفر