۱۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۵:۰۴
کد خبر: 82301515
T T
۰ نفر
كدخدایی: امكان طرح استفساریه قانون انتخابات در مجمع تشخیص وجود ندارد

تهران- ایرنا- سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینكه برای بار دوم استفساریه مربوط به قانون انتخابات از طرف این شورا رد شده است، گفت: با توجه به ابهامات این طرح، امكان طرح این استفساریه در مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود ندارد.

عباسعلی كدخدایی روز چهارشنبه در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و در نشستی خبری با ارایه گزارشی از مصوبات هفته گذشته شورای نگهبان ادامه داد: استفساریه ماده 52 قانون انتخابات كه پیش از این با ایراد شورای نگهبان مواجه شده بود و برای رفع این ایراد دوباره به مجلس بازگشته بود، بر اساس نظر اعضای شورای نگهبان به دلیل اینكه اظهار نظر شورا را حتی با فرض وصول مدارك محدود می كند، دارای ایراد دانستند.
وی با بیان اینكه اعضای شورای نگهبان این مصوبه را مخالف اصل 99 قانون اساسی دانستند، افزود: در عین حال اعضای شورای نگهبان به دلیل وجود ابهام در زمان تعیین شده در این استفساریه كه دو زمان مختلف مشخص شده بود آن را دارای ایراد دانستند.
عضو حقوقدان شورای نگهبان خاطر نشان كرد: در این استفساریه دو تاریخ یكی بعد از تعیین صلاحیت ها و دیگری بعد از اعلام صحت انتخابات ذكر شده كه اعضای شورای نگهبان هر دو تاریخ را دارای ابهام دانستند.
وی در پاسخ به این سوال كه اگر نمایندگان مجلس بر مصوبه قبلی خود دوباره اصرار كنند و آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دهد، شورا با نظر مجمع موافق خواهد بود یا خیر، گفت: هر مسیری كه قانون تعیین كند ما تابع هستیم اما با توجه به ابهامات این استفساریه، موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام قابل طرح نیست.
وی همچنین درباره دیگر موضوعات مطرح شده در شورای نگهبان در هفته گذشته گفت كه اعضای شورا در هفته گذشته لایحه تاسیس و اداره مراكز آموزشی و پژوهشی را هم دارای ابهامات و مغایرت هایی با قانون دانستند.
كدخدایی با بیان اینكه این لایحه نیز تاكنون چند بار برای رفع ابهام به مجلس شورای اسلامی ارجاع شده بود، گفت: پس از اصلاحاتی كه نمایندگان بر این لایحه وارد كردند و مجددا به شورای نگهبان بازگشت، در دوبند فقهای شورا ایراد گرفتند و آن را به مجلس برای بررسی بیشتر بازگرداندند.
وی ادامه داد: لایحه كنگره جهانی پست به دلیل اینكه در آن تعداد كلمات استفاده شده لاتین بسیار زیاد بود، شورای نگهبان آن را مخالف اصل 15 قانون اساسی شناخت و دوباره به مجلس برای بررسی بیشتر بازگشت.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: 5 نامه نیز از سوی دیوان عدالت اداری به شورای نگهبان ارسال شد كه هیچ كدام از نامه های وارد شده مخالف قانون اساسی و شرع شناخته نشد.
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره همراهی و همكاری دولت درباره نگارش لایحه جامع انتخابات نیز اظهار داشت: در بحث سیاست های كلی مجلس و دولت وظایفی دارند و برای طرح اینگونه قوانین در مجلس باید مسیر مشخصی طی شود.
عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: براساس گزارش ها، لایحه جامع انتخابات در وزارت كشور در حال تهیه است و تنها در جز 5 بند 10 این لایحه وظیفه ای برای شورای نگهبان در نظر گرفته شده است.
وی افزود: در این لایحه ایراد و ابهاماتی برای تعیین مدیر و مدبر بودن كاندیداها وجود دارد كه ما در مركز پژوهش های شورای نگهبان در حال بررسی قانون جامع انتخابات هستیم و نظرات خود را در این زمینه پس از ارایه و تصویب لایحه در مجلس به اعضای شورای نگهبان اعلام خواهیم كرد.
كدخدایی درباره اینكه آیا رییس جمهوری جدید آمریكا می تواند بر اساس قانون بین المللی برای برجام مشكل ایجاد كند یا خیر، گفت: این سوال را باید دوستانمان در وزارت خارجه پاسخگو باشند اما كشور ما بر اساس مسیری مشخص حركت می كند و اتفاقات در كشورهای دیگر تغییری در مسیر جمهوری اسلامی ایران ایجاد نخواهد كرد.
وی درباره برگزاری انتخابات الكترونیكی ریاست جمهوری سال آینده نیز گفت: نامه ای به وزارت كشور در این زمینه نگاشته ایم اما هنوز پاسخی دریافت نكرده ایم.

ادامه دارد...
سیام**9103**1449
خبرنگار: حمید شهریاری*انتشاردهنده: امیر كاردان راد
۰ نفر