۱۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۹:۵۳
کد خبر: 82295901
T T
۰ نفر
استقلال وكیل به معنای جزیره ای عمل كردن نیست/ معیشت وكلای جوان نیازمند توجه جدی است

تهران- ایرنا- عضو هیات مدیره كانون وكلای دادگستری مركز گفت: استقلال وكیل به معنای جزیره ای عمل كردن نیست، ما تابع قانون و مقررات هستیم.

علی نجفی توانا شامگاه شنبه با حضوردرغرفه خبرگزاری جمهوری اسلامی و در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها افزود: ولی نظارت عالیه نهادهای عمومی طبق قانون وجود دارد كه امیدواریم واقع بینانه تر باشد و برخی از این نظارت های سخت گیرانه كه به نوعی به منزله دخالت است تغییر كند.
وی اظهاركرد: باید به وكلا اجازه بدهند و به آنان اعتماد كنند؛ وكلا فرزندان این ممكلت هستند و كار وكلا را به آنان واگذار كنند و قطعا در مسیر اجرای قانون سعی می كنیم به گونه ای عمل كنیم كه قانونگرایی و مرز پذیری را در فرایند اجرای وظایف وكالتی مان كاملا رعایت می كنیم.
نجفی توانا ادامه داد: اجازه نمی دهیم تخلف و قانون شكنی میان وكلا توسعه پیدا كند؛ وكلا با آشنایی كه با قانون دارند خودشان مبادی اجرای قانون هستند؛ البته نظارت عالیه را اصولا در تمام دنیا پذیرفته اند و ما هم پذیرفته ایم اما در سال های 76 احساس می كنیم نظارت ها دخالت گونه می شود.
عضوهیات مدیره كانون وكلای دادگستری مركز افزود: اكنون یپشنهادهایی در قالب لایحه و طرح ارائه می شود بعضا بیشتر نگاه دخالت دارد، اما باید گفت كه قوه قضائیه تجربه دارد و ماده 187 را تصویب كرد كه با مشكل مواجه شد و الان در جهت الحاق این نهاد كه نهاد وكالت است ما توصیه می كنیم بیش از این بار قوه قضائیه را سنگین كنید و اجازه دهید ما وكلا خودمان امورمان را رتق و فتق كنیم.
ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه به منظور اعمال حمایت های لازم حقوقی و تسهیل دستیابی مردم به خدمات قضائی و حفظ حقوق عامه، به قوه قضائیه اجازه داده می‌شود تا نسبت به تائید صلاحیت فارغ‌التحصیلان رشته حقوق جهت صدور مجوز تاسیس مؤسسات مشاور حقوقی برای آنان اقدام كند.
نجفی توانا ادامه داد: به طور قطع ما به قانون احترام می گذاریم و سعی می كنیم كه نظارت نهادهای عمومی را هم در قانون كه در چارچوب استانداردها پیش بینی شده بپذیریم.
وی اضافه كرد: همكاری با قوه قضاییه براساس تعامل و تعاون است در بخش آموزش و پرورش همراهی و حضور تعامل كامل داریم و قوه قضاییه هم در دوسال مدیریت من نهایت همكاری را داشتند الیته ما نقدها و تقاضاهایی هم داشتیم.
وی تصریح كرد: نظارت كامل استاندارد نیست و احترام به وكلا در برخی شعب دادگاهها رعایت نمی شود كه امیدواریم با نگاه به وكلا به عنوان سربازان عدالت و حامیان عدالت احرایی و قضایی برخورد كنیم و متقابلا به آنها احترام بگذاریم.

** معیشت وكلا مورد توجه قرار گیرد
وی به برخی ازمشكلات وكلااشاره كرد وگفت: بخش معیشت وكلای جوان به عنوان یكی از این مشكلات است و اكنون بسیاری از بچه های جوان ما بیكار هستند و تقسیم كار بچه های ما براسای عدالت نیست.
نجفی توانا با بیان اینكه اجباری كردن وكالت باید الزامی شود، ادامه داد: قوه قضاییه باید توجه داشته باشد تا وكلای پاكدستی داشته باشیم.
وی خاطرنشان كرد: بازرسی ها را جمع كنند مواظب وكلا باشند وكالت زمانی می تواند در چارچوب قضایی انجام شود كه مورد حمایت اقتصادی، فرهنگی و قانونی باشد.
عضو هیات مدیره كانون وكلای دادگستری مركز گفت: بدون اینكه برای وكلا كاری ایجاد كنیم تعداد وكلا افزایش پیدا می كند و اكنون 70 هزار وكیل داریم اگر بخواهیم وكیل بیشتر جذب شود؛ باید وكالت اجباری شود و بیمه وكالت را هم مانند بیمه بیكاری تعریف شود و در این صورت می توان به حضور بیشتر جوانان در حوزه وكالت توجه كرد.
وی در ادامه اظهارداشت: خوشبختانه روند قانونگذاری در سال های اخیر از ذهنیت گرایی به واقعیت گرایی و عینیت گرایی دچار استحاله مثبت شده است و به همین جهت قانون مجازات اسلامی با توجه به آموزه های حقوق جزا و جرم شناسی بخشی از نظارت های قضایی و بخشی از جایگزین های مجازات ها را بجای مجازات بدنی و سنتی در قانون آورده است و در كنار آن حقوق دفاعی متهم افزایش داده و حقوق شهروندی توجه بیشتر شده است.
وی تصریح كرد: در نهایت زمینه رعایت حقوق اسلامی و بشری را بیشتر فراهم كرده است البته ما با دو نوع محدودیت روبه رو بودیم كه یكی از آنها محدودیت قانونی كه با حسن نظر ریاست قوه قضائیه در مذاكراتی كه داشتیم در اجرای تبصره ماده 48 كه فقط وكلایی می توانستند در برخی از دعاوی شركت كنند كه مورد توجه آنها باشند رئیس قوه قضائیه این اجازه را دادند كه همه وكلا بتوانند مشاركت كنند.
وی اظهار داشت: و مشكل دوم از لحاظ اجرایی است تا این زمینه فراهم شد كه قضات هم تعامل بیشتری با نظام وكالتی و نهاد وكالتی داشته باشند.
نجفی توانا ادامه داد: قانون جدید مترقی است و اگر می خواهید در دنیا اعلام كنیم كه ما در دنیا حقوق بشر را رعایت كنیم باید به نهاد وكالت اجازه حضور بیشتری در جایگاه دفاعی بدهیم تا هم از حقوق دولت و ملت در مراجع داخلی و خارجی بیشتر دفاع كنند، البته اكنون قدم های مثبتی برداشته شده است.
اجتمام*1724*7268 خبرنگار: مهناز بیرانوند * انتشاردهند: حسین فتح الهی
۰ نفر