۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۳۴
کد خبر: 82287197
T T
۰ نفر
سالانه 7 درصد درآمد ناخالص ملی هزینه خسارات ناشی از بلایا می شود

تهران- ایرنا- معاون آموزش پژوهش و فن آوری جمیت هلال احمر با بیان اینكه هم اكنون سالانه هفت درصد از درآمد ناخالص ملی هزینه خسارت ناشی از بلایا طبیعی است گفت: با سرمایه گذاری در حوزه آموزش همگانی می توان این میزان را به پنچ درصد كاهش داد.

سیدحمید جمال الدینی روز یكشنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا با اعلام این كه در یك بررسی میزان آمادگی افراد جامعه در هنگام وقوع بحران از 100 تنها 3/9 ارزیابی شده است، اظهاركرد: آمادگی خانوار تركیبی از شاخص های دانش و سنجش رفتارهای مواجهه با بحران است.
جمال الدینی با بیان اینكه ارایه آموزش های همگانی برای افزایش دانش افراد، هزینه زیادی را طلب نمی كند، افزود:باید حداقل میزان آمادگی مردم از 100 ، به ‌20 برسد.
معاون جمعیت هلال احمربا اشاره به خطرپذیری ایران از وقوع بلایای طبیعی گفت: مردم به دلیل نداشتن دانش كافی در هنگام مواجهه با بحران‌هایی همچون زلزله،‌ سیل و صاعقه كه در ایران رایج است، ‌خسارات زیادی می بینند.
وی همچنین با اشاره به این كه سالانه 7 درصد از درآمد ناخالص ملی صرف هزینه خسارات ناشی از بحرانهای طبیعی و یا انسان ساخت می شود، ‌افزود:‌ ضرورت سرمایه گذاری درامرآموزش همگانی به منظور كاهش هزینه ها جدی است.
جمال الدینی افزود: عملكرد دیگركشورها نشان می دهد با برنامه ریزی آموزشی در مدت سه دهه در باره آموزش همگانی می توان این رقم را به 5 درصد كاهش داد كه این نشان از بهره وری اقتصادی در این موضوع است.
وی همچنین با اشاره به روایات و توصیه های مذاهب و دینی درباره نجات جان افراد گفت: نجات یك نفر نجات همه انسان ها است.
این استاد دانشگاه با اشاره به طرح خانواده آماده درمخاطرات (خادم) در معاونت آموزش و پژوهش و فن آوری جمعیت هلال احمر افزود:‌ این طرح كه به صورت پایلوت در یك شهرستان همه استان ها آغاز شده است، ‌قرار است تا سال 1400 ،‌21 میلیون خانوار ایرانی را آماده مواجهه با مخاطرات كند. مركز شهرستان زرند در 75 كیلومتری شمال كرمان است.
اجتمام**3377 * 1724 خبرنگار: سمانه زین العابدین * انتشاردهنده: حسین فتح الهی
۰ نفر