۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۰۸
کد خبر: 82286868
T T
۰ نفر

تغييرات اقليمي، درياها و اقيانوس ها

۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۰۸
کد خبر: 82286868
تغييرات اقليمي، درياها و اقيانوس ها

تهران - ايرنا - درياها و اقيانوس ها شايد يكي از محيط هايي باشند كه بيشترين صدمه را از تغييرات آب و هوايي مي بينند و بر اثر آن حيات ميليون ها آبزي تحت تاثير قرار مي گيرد.

اقيانوس ها و درياها جايگاه ويژه اي در زندگي بشر دارند، از حدود 510 ميليون كيلومتر مربع مساحت كره زمين، 361 ميليون كيلومترمربع يعني 71 درصد كره زمين را اقيانوس‌ها تشكيل مي دهند كه اين حجم بزرگ تاثير زيادي در روند طبيعي زندگي بشر دارند.
درياها و اقيانوس ها منبع غني بخار آب و تبديل شدن آن به باران هستند و هزاران نوع آبزي را در خود را جاي داده اند كه منبع غذاي درصد زيادي از جمعيت انساني است.
كوه هاي يخي عظيم الجثه منبع بزرگ و انكار ناپذيري براي حفظ حيات در قطب شمال و جنوب است و ادامه زندگي اهالي قطب به صورت مستقيم و ساير نقاط جهان به طور غير مستقيم را فراهم مي كند.
اما چند سالي است كه زنگ خطر آب شدن اين كوه هاي يخي و تحت تاثير قرار گرفتن زندگي زيستمدان آن به صدا در آمده است كه علت آن چيزي نيست جز زياده خواهي انسان كه موجب افزايش انتشار گازهاي گلخانه اي بيش از ظرفيت محيط زيست شد كه گرمايش زمين را به همراه داشت و اكنون بايد تاوان آنرا پس دهد.
تحقيقات نشان داده است اگر آب اقيانوس يك درجه افزايش يابد 80 سانتيمتر تراز آب بالا‌ مي ‌آيد و اين پديده اي است كه به صورت جسته و گريخته در نقاط مختلف دنيا حتي ايران هم مشاهده مي شود و البته يكي از نگراني هاي كشورهايي است كه به صورت جزيره هستند.
همچنين از آنجا كه سامانه هاي جوي در اقيانوسها شكل مي گيرد بنابراين گرمايش زمين تاثير بسزايي بر وضعيت آب و هوايي زمين خواهد داشت و ممكن است تعادل اين چرخه به هم بخورد به گونه اي در برخي مناطق شاهد ترسالي و برخي مناطق شاهد خشكسالي باشيم.
اين تغيير اقليم بر ميزان آلودگي درياها و بروز پديده هايي مانند شكوفايي جلبكي نيز تاثير گذار است كه مرگ و مير آبزيان زيادي را به همراه خواهد داشت.
ضياءالدين الماسي مديركل دفتر بررسي آلودگي هاي دريايي سازمان حفاظت محيط زيست روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا گفت: محيط هاي آبي مانند درياها و اقيانوس ها بيشترين تاثير را از تغييرات آب و هوايي مي گيرند، اين عامل موجب تغييرات در شوري، تغيير جريانات دريايي و تغيير در حد تحمل زيستمدان دريايي مي شود.
وي افزود: تغييرات آب و هوايي موجب بروز آلودگي و گسترش آنها در درياها مي شود به اين معنا كه برخي از عناصر بر اثر تغيير آب و هوا آزاد مي شوند و تاثيرات خاص خود را بر روي محيط آبي و آبزيان مي گذارند.
الماسي اظهار كرد: به عنوان مثال پديده فيلينگ به طور طبيعي در آب درياها رخ مي دهد كه ممكن است با بروز تغييرات آب و هوايي رفتار آن تغيير كند و منجر به مرگ و مير گسترده آبزيان شود و يا پديده شكوفايي جلبكي رخ دهد.
وي درباره پديده فيلينگ توضيح داد: به لحاظ علمي زماني كه جريانات آب سرد به سمت سطح آب مي آيند مي توانند مواد مغذي را با خود بالا بياورند و در سطح آب پخش كنند كه بر اثر تغيير آب و هوا اين رويه ممكن است تحت تاثير قرار گيرد.
الماسي افزود: به عنوان مثال اگر عنصر آهن به صورت گسترده اي در پهنه آبي پخش شود خود عامل افزايش رشد جلبك ها و بروز پديده جلبكي مي شود كه بروز آن پيامدهاي خاص خودش را دارد، اگر سمي باشد يك تاثير بر روي آبزيان دارد و اگر هم سمي نباشد موجب نرسيدن نور و اكسيژن به عمق آب مي شود كه در نهايت مرگ آبزيان را به همراه دارد.
مدير كل دفتر آلودگي دريا سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: همچنين اين جلبك هايي كه سطح آب را گرفته اند به مرور مي پوسند كه بوي بدي به همراه دارند.
وي اظهار كرد:تغييرات آب و هوايي بر روي تراز آب درياها هم تاثير مي گذارد زيرا گرم شدن زمين موجب آب شدن كوه هاي يخ مي شود كه اين بالا آمدن تراز آب درياها و اقيانوس ها را به همراه دارد كه به موجب آن پيشروي آب رخ مي دهد و خط ساحلي تغيير مي كند.
الماسي تاكيد كرد: تمام اين عوامل بر روي اقتصاد، معيشت، كاربري اراضي، فعاليت شيلاتي، تنوع زيستي و بروز انواع آلودگي ها در حوزه دريايي تاثير گذار خواهد بود.
علمي 9014**1440
خبرنگار: كيميا عبدالله پور**انتشاردهنده: معصومه گلشن
۰ نفر