نياز هر منطقه بايد متناسب با همان منطقه سنجيده شود

زاهدان- ايرنا- عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در شهرستان سراوان سيستان و بلوچستان گفت: هر منطقه اي از كشور براي توسعه و پيشرفت نياز به نسخه و برنامه خاص خود را دارد، به عنوان نمونه نمي توان براي سراوان نسخه اي مانند تهران نوشت.

به گزارش ايرنا ميرحمايت ميرزاده روز پنجشنبه در نشست اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي با مسئولان شهرستان سراوان در فرمانداري اين شهرستان با تقدير از ميهمان نوازي مردم اين منطقه و همدلي و انسجام مردم و مسولان افزود: با توجه به بازديدهاي ميداني انجام گرفته محروميت محسوسي در اين منطقه احساس مي شود.
وي تصريح كرد: نياز هر منطقه بايد متناسب با همان منطقه سنجيده شود و نبايد ما نسخه سراوان را در تهران بپيچيم.
وي ادامه داد: مجتمع آموزش عالي سراوان زيرساختهاي مناسبي براي تبديل به دانشگاه ملي دارد.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس اظهار داشت: شهرستان سراوان ظرفيت و توانمندي بالايي در توليد خرما دارد و براي توسعه و تقويت اين بخش و معرفي محصول خرماي توليدي آن با برند همين منطقه بايد رشته هاي متناسب با آن در هنرستانها و دانشگاه ها ايجاد شود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نيز در اين نشست گفت: استان سيستان و بلوچستان در راس اجراي پروژه ها و برنامه هاي كميته مناطق محروم قرار دارد.
علي زرافشان سياست دولت يازدهم را بومي گزيني و استخدام نيروهاي بومي دانست و افزود: دولت براي نوسازي فضاهاي آموزشي در مناطق محروم بودجه اي خاش در نظر گرفته است.
وي بيان كرد: بيشترين جذب نيرو در حوزه خريد خدمات در آموزش و پرورش به استان سيستان و بلوچستان اختصاص يافته است.
وي اظهار داشت: وجود امكانات تعليم و تربيت بايد متناسب با رشد جمعيت هر منطقه باشد.
نماينده مردم شهرستانهاي سراوان، سيب و سوران و مهرستان نيز يكي از عمده مشكلات اين حوزه را اشتغال جوانان عنوان كرد و گفت: برند سازي خرماي سراوان و سرمايه گذاري در اين زمينه مي تواند نقش مهمي در ايجادذ اشتغال جوانان داشته باشد.
محمد باسط درازهي افزود: مجتمع آموزش عالي سراوان بايد به دانشگاه ملي و مجتمع فني و حرفه اي به دانشگاه علمي كاربردي تبديل شود و در زمينه جذب اعضاي هيات علمي دانشگاهها در اين حوزه انتخابيه انتظار است از نيروهاي متخصص بومي استفاده شود.
وي با اشاره به رويش گياهان دارويي محلي در منطقه بيان كرد: در صورت شناسايي و توليد و برداشت گياهان دارويي مي توان زمينه اشتغال شمار زيادي از مردم منطقه را فراهم كرد.
دكتر درازهي احداث دانشكده سلامت و هنرستان بهياري را براي اين شهرستان ضروري دانست و راه اندازي رشته هاي كارشناسي ارشد و پيراپزشكي در دانشگاههاي سراوان را خواستار شد.

** نابرابري بين رشد جمعيت دانش آموزي و امكانات و فضاهاي آموزشي در سراوان
فرماندار شهرستان سراوان در اين نشست در جمع اعضا كميسيون آموزش، تحقيقات و فناوري مجلس و شماري از معاونان وزرا گفت: شهرستان سراوان داراي قدمت تاريخي 10 هزار ساله است كه وجود سنگ نگاره ها و مكانهاي تاريخي و مذهبي گواه فرهنگ و تمدن ديرينه مردم اين منطقه است.
درويش ناروئي افزود: اين شهرستان داراي 380 كيلومتر مرز مشترك با كشور پاكستان است.
فرماندار سراوان يكي از راههاي معيشت مردم اين شهرستان را كشاورزي عنوان كرد و اظهار داشت: بيشتر مردم منطقه معيشت خود را از طريق كشاورزي سنتي كه محصول عمده آن نيز خرما است تامين مي كنند كه در صورت توجه ويژه به اين محصول استراتژيك منطقه و برند سازي آن مي توان تحول شگرفي در اقتصاد مردم به وجود آورد.
وي از مرز به عنوان يكي ديگر از مزيت هاي اقتصادي سراوان نام برد و آن را از شاخصه هاي مهم اقتصادي منطقه دانست كه از دير باز در اقتصاد مردم اثر گذار بوده است.
ناروئي ادامه داد: سراوان از رشد جمعيت دانش اموزي برخوردار است به طوري كه تنها در سال جاري حدود سه هزار و 500 دانش آموز وارد پايه اول ابتدايي شدند و بايد براي آنان 120 كلاس درس آماده مي شد اين در حالي است كه ما فقط دانش آموز جذب كرده ايم.
وي تصريح كرد: توازن نابرابري بين رشد دانش آموزي و فضاهاي آموزشي و امكانات در اين شهرستان وجود دارد، كمبود فضاهاي آموزشي از دغدغه هاي آموزش و پرورش منطقه است.
فرماندار سراوان اضافه كرد: علاوه بر مشكلات و كمبودهاي فضاي آموزشي در تامين نيروي انساني و همچنين تخصيص منابع براي توسعه فضاهاي آموزشي نيز دچار مشكل هستيم.
وي اظهار داشت: با توجه به پراكندگي منطقه كه فاصله بعضي از روستاها به 70 تا 100 كيلومتر مي رسد بايد براي حفظ كيفيت آموزش اين مناطق تجميع مقطع هاي متوسطه با احداث واحدهاي شبانه روزي انجام شود.
وي نگاه ويژه مسولان براي اختصاص تغذيه رايگان با توجه به فقر غذايي و سوء تغذيه آشكار دانش آموزان منطقه را خواستار شد.
ناروئي يكي از برجستگي ها و موفقيت هاي شهرستان سراوان را فعاليت شايسته خيران مدرسه ساز عنوان كرد و گفت: در 2 سال گذشته 37 مدرسه از سوي خيران كلنك زني شده است.
امام جمعه مسجد صديق اكبر سراوان نيز با بيان اينكه علم ارتباط تنگاتنگي با توسعه و تربيت دارد گفت: تاريخ بهترين معلم است.
مولوي محمد صديق حقاني با اشاره به وجود مدارس كپري در اين منطقه گفت: در شرايطي كه در كشور سخن از كلاسهاي هوشمند است، وجود مدارس كپري شايسته كشورمان نيست.
وي لازمه ي كشور توسعه يافته را توزيع عادلانه منابع مالي و فرصت هاي شغلي دانست.
امام جمعه مسجد صديق اكبر تاكيد كرد: بايد به واقعيت هاي جامعه توجه شود و دانشگاهها به سمت نياز سنجي جامعه حركت كنند.
مولوي حقاني نياز سراوان به دانشگاه سلامت را ضروري دانست و افزود: بومي سازي در منطقه تنها راه رسيدن به موفقعيت و توسعه است.
به گزارش ايرنا اعضاي كميسيون آموزش، تحقيقات و فناوري مجلس شوراي اسلامي به همراه شماري از معاونان وزرا روز پنجشنبه به شهرستان سراوان سفر كردند.
سراوان در 347 كيلومتري جنوب شرق زاهدان مركز استان سيستان و بلوچستان و در همسايگي كشور پاكستان واقع شده است.
7308 **6081 خبرنگار: شعيب بردبار ** انتشار دهنده: حيدر سراياني