۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۵۶
کد خبر: 82281820
T T
۰ نفر

سياره پروكسيما b احتمالا قابل سكونت است

۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۵۶
کد خبر: 82281820
سياره پروكسيما b احتمالا قابل سكونت است

تهران-ايرنا- نتايج يك تجزيه و تحليل جديد نشان مي دهد سياره Proxima b مي تواند يك 'سياره اقيانوسي' قابل سكونت باشد كه با يك اتمسفر رقيق گازي بسيار مشابه زمين، احاطه شده است.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمي ايرنا از روزنامه ديلي ميل، يك تيم بين المللي از محققان با محاسبه ابعاد اين سياره فراخورشيدي صخره اي و ويژگي هاي سطحي آن متوجه شدند كه اين سياره احتمالا داراي ويژگي هايي است كه توانايي حمايت از حيات را دارد.
پروكسيما b در منطقه قابل سكونت در نزديك ترين همسايه خورشيد به نام پروكسيما قنطورس (Proxima Centauri) مي چرخد و جرم آن تنها 1.3 برابر جرم زمين است. همچنين سطح اين سياره با يك اقيانوس مايع به عمق 124 مايل پوشيده شده است.
محققان 'آزمايشگاه اخترفيزيك مارسي' در اين مطالعه جديد كه قرار است در مجله Astrophysical Journal Letters منتشر شود، سناريوهاي بالقوه مختلفي را براي Proxima b كشف كردند.
دانشمندان ابتدا در ماه اوت از كشف اين سياره خبر دادند و احتمالا اولين سياره فراخورشيدي است كه توسط روبات هاي زميني به آن اعزام خواهند شد.
محققان اكنون براساس رصدهاي اوليه تعيين كرده اند كه Proxima b به دور ستاره خود در يك مسافت 0.05 واحد نجومي مي چرخد كه كاملا در منطقه قابل سكونت قرار دارد.
به رغم نزديكي تقريبي اين سياره به خورشيد آن، تصور مي شود كه هنوز چنان سرد است كه امكان برخورداري از آب مايع بر سطح آن وجود ندارد زيرا پروكسيما قنطورس يك كوتوله قرمز با جرم و شعاع تنها يك دهم خورشيد و روشنايي هزار بار كمتر است .
محققان شعاع Proxima b را بين 0.94 و 1.4 برابر زمين پيش بيني كرده و در عين حال مي گويند كه اين سياره مي تواند يك سياره اقيانوسي باشد كه آب آن شبيه اقيانوس هاي زير سطحي در قمرهاي يخي اطراف مشتري و زحل است.
با اين توصيف، اين سياره بايد پنج هزار و 543 مايل شعاع داشته باشد، احتمالا 50 درصد آن از صخره پوشيده شده است و 50 درصد بقيه آن را يك اقيانوس عظيم تشكيل مي دهد.
همچنين بر اساس اين فرض، اين سياره اتمسفر رقيق و گازي شبيه اتمسفر زمين دارد.
اما در سناريويي ديگر، محققان مي گويند كه Proxima b يك سياره بسيار متراكم است كه هسته فلزي 65 درصدي جرم آن را تشكيل مي دهد و بقيه جرم آن را يك گوشته سنگي تشكيل مي دهد.
بر اساس اين سناريو، شعاع اين سياره تنها سه هزار و 722 مايل خواهد بود.
علمي**2038**
مترجم:درنا محمديان**انتشاردهنده: زهره محتشمي پور
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm
۰ نفر