۳ آبان ۱۳۹۵، ۸:۲۸
کد خبر: 82278103
T T
۰ نفر
خطر تداخل مكمل ها با داروها در سالمندان را جدي بگيريد

تهران - ايرنا - مشاور مركز ملي اطلاع رساني داروها و سموم سازمان غذا و دارو، نسبت به تداخل مكمل ها و داروهاي گياهي با داروهاي شيميايي در سالمندان هشدار داد و گفت: براي جلوگيري از اين تداخل، پزشكان بايد شرح حال كامل دارويي از بيماران به ويژه سالمندان بگيرند.

دكتر امير بقايي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ايرنا در سومين روز از هفته ملي پيشگيري از مسموميت ها -اول تا هفتم آبان ماه- افزود: بسياري از افراد مكمل ها و گياهان دارويي را به عنوان دارو نمي شناسند و اين مساله ممكن است خطرات تداخل اثرات اين مكمل ها و گياهان دارويي را با داروهاي شيميايي در پي داشته باشد.
وي خاطرنشان كرد: سالمندان به دليل اينكه از بيماري هاي متعدد رنج مي برند ، به مقدار زيادي دارو استفاده مي كنند و هنگام مراجعه به پزشك ، فراموش مي كنند كه داروهاي قبلي در حال استفاده را به پزشك خود متذكر شوند و اين مساله ممكن است موجب افزايش غلظت يكي از داروها در بدن و ايجاد مسموميت دارويي در سالمندان شود.
وي ادامه داد: همچنين سالمندان دچار اختلالات حافظه مانند آلزايمر ممكن است فراموش كنند داروي خود را قبلا مصرف كرده اند و آن را دوباره بخورند كه اين مساله موجب مسموميت دارويي در آنان خواهد شد.
مشاور مركز ملي اطلاع رساني داروها و سموم سازمان غذا و دارو، گفت: در بيماراني كه دچار اختلالات حافظه يا فراموشي هستند، داروها حتما بايد در ظرف هاي دارويي داراي زنگ هشدار، نگهداري شود تا هنگام فرارسيدن زمان دارو به بيمار يادآوري كند.
بقايي افزود: يكي ديگر از علل مسموميت هاي دارويي در سالمندان، خطاهاي پزشكي است.
اجتمام(4)**9185**1569**خبرنگار: سادات حسيني خواه *انتشاردهنده: علي حبيبي
۰ نفر