۲۱ مهر ۱۳۹۵، ۱:۴۴
کد خبر: 82264636
T T
۰ نفر
رایزنی تلفنی ظریف و لاوروف درباره مساله سوریه

مسكو - ایرنا - محمد جواد ظریف و سرگئی لاوروف وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در گفت و گویی تلفنی درباره مساله سوریه رایزنی كردند.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه در اطلاعیه ای اعلام كرد: رایزنی تلفنی وزیران امور خارجه روسیه و ایران عصر روز سه شنبه به ابتكار طرف روسی صورت گرفت.
توجه اصلی طرف های ایرانی و روس در این گفت و گوی تلفنی به اوضاع سوریه متمركز شده بود و آنها بر غیرقابل جایگزین بودن راهكار سیاسی برای حل و فصل بحران سوریه تاكید كردند.
ظریف و لاوروف همچنین اهمیت افزایش تلاش های بین المللی برای ایجاد زمینه و شرایط لازم برای حل و فصل سیاسی مساله سوریه را مورد تاكید قرار دادند.
جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه مواضع مشترك و یكسانی در مساله سوریه دارند و هر دو كشور خواستار حل و فصل مسائل این كشور بدون مداخله خارجی و از راههای سیاسی - دیپلماتیك هستند.
تهران و مسكو همچنین بر ضرورت ازسرگیری مذاكرات سیاسی میان طرف های مناقشه در سوریه شامل هیات دولت این كشور و گروه های معارض سیاسی سوری تاكید دارند.
همگرایی های منطقه ای تهران و مسكو كه حاصل روابط عالی سیاسی دو كشور به ویژه بین حسن روحانی و ولادیمیر پوتین رئیسان جمهوری ایران و روسیه است، سبب تداوم مواضع دو كشور در امور خاورمیانه از جمله حل سیاسی بحران سوریه، عراق، یمن و همچنین در تنگنا قرار گرفتن گروه های تروریستی و كشورهای حامی آنان شده است.
رایزنی های مداوم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و سرگئی لاوروف همتای روسی وی درباره اوضاع خاورمیانه و همچنین همكاری های نظامی ضد تروریستی روسیه و سوریه در یك سال اخیر، سبب شده تروریست ها در وضعیت دشواری قرار گیرند.
بحران سوریه بر اثر دخالت های آمریكا و متحدان غربی و عربی این كشور و حمایت این كشورها از گروه های تروریستی ضدسوری تشدید شده و در پنج سال اخیر دهها هزار سوری بر اثر این اقدامات ضدبشری تروریست ها و حامیان خارجی آنها در غرب و منطقه كشته و شمار بسیار زیادی مجروح یا آواره شده اند.
اروپام*391 *شبس*1488 **انتشاردهنده: بهمن بامداد**