۱۹ مهر ۱۳۹۵، ۱۴:۳۲
کد خبر: 82263529
T T
۰ نفر

نمایش رونق صنعت حمل ونقل هوایی در «هنر تدبیر»

۱۹ مهر ۱۳۹۵، ۱۴:۳۲
کد خبر: 82263529
نمایش رونق صنعت حمل ونقل هوایی در «هنر تدبیر»

تهران- ایرنا- رونق دوباره در صنعت حمل و نقل هوایی و افزایش فعالیت های این بخش از جمله مهمترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید در سه سال گذشته، است؛ این موضوع در بخش های مختلف نمایشگاه «هنر تدبیر» در تالار وحدت تهران برای بازدیدكنندگان ترسیم شده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، نمایشگاه «هنر تدبیر» كه بیان كننده بخشی از عملكرد سه ساله دولت یازدهم در زمینه های مختلف اقتصادی، سیاسی، هسته ای، بین الملل و... است با همكاری نهاد ریاست جمهوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برخی از موفقیت های حاصل شده در دولت تدبیر و امید را در معرض دید برای بازدیدكنندگان قرار داده است.
از سرگیری سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی در بیشتر پایتخت‌های اروپایی و همچنین تامین قطعات مورد نیاز هواپیماها به‌ طور مستقیم به قیمت مناسب از سازندگان اصلی آن، بخشی از دستاوردهای صنعت هوانوردی است كه در این نمایشگاه عرضه شده است.
تا پیش از برجام، فرودگاه‌های هامبورگ و فرانكفورت آلمان، استكلهم سوئد، آمستردام هلند و لندن از سوخت رسانی به هواپیماهای ایران خودداری می‌كردند و این هواپیماها برای تأمین بنزین خود مجبور بودند به فرودگاه دیگری در قاره اروپا پرواز كنند اما با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها، مشكل تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی از نیمه دوم سال 94 در فرودگاه های ‌اروپایی برطرف شد.
اقدام هواپیماهای ایران برای انجام سوختگیری در فرودگاه های ثالث در اروپا هزینه های زیادی را بر شركت های هوایی از جمله ایران ایر تحمیل می كرد و ادامه این مساله بر بهای بلیت و افزایش استهلاك هواپیما و قطعات آن تأثیر منفی بسیاری داشت.
حتی آمریكایی ها برای اعمال فشار بیشتر، از چهار شركت بزرگ نفتی غرب یعنی توتال فرانسه، انی ایتالیا، شل (انگلیسی-هلندی) و استات اویل نروژ، تعهد گرفته بودند كه به فروش فرآورده‌های نفتی خود به ایران پایان دهند.
همزمان با لغو تحریم های ظالمانه، فرهاد پرورش مدیرعامل شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اوایل امسال درباره تحویل سوخت به هواپیماهای ایران ایر در فرودگاه های اروپا، گفت: 98 درصد مشكل ما در این زمینه با ایستگاه های اروپایی رفع شده است.
در نمایشگاه «هنر تدبیر» همچنین به قرارداد خرید هواپیماهای نو از دو شركت هواپیما سازی ایرباس و بوئینگ اشاره شده است كه در طول سال های گذشته به دلیل تحریم های ظالمانه غربی ها به سركردگی آمریكا، امكانپذیر نبود.
با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها، شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران موفق شد كه با ایرباس برای خرید 118 فروند هواپیما و با بوئینگ برای خرید 100 هواپیما به توافق برسد، ضمن اینكه ایران ایر در قراردادی دیگر خرید 20 فروند هواپیمای 70 نفره از یكی از شركت های زیرمجموعه ایرباس در دستور كار خود قرارداد.
اكنون بسیاری از شركت های هوایی كشورمان علاوه بر ایرباس و بوئنیگ، برای نوسازی ناوگان خود در حال مذاكره با شركت های سازنده هواپیما در برزیل، ژاپن و ایتالیا هستند تا بتوانند در دوران پساتحریم ناوگان هوایی خود را نوسازی كنند.
طبق گزارش سازمان هواپیمایی كشوری، اكنون نزدیك به 50 شركت هواپیمایی خارجی در ایران فعالیت دارند و بیش از 10 شركت هواپیمایی از جمله شركت های هواپیمایی بریتیش ایرویز، ایرفرانس، كی ال ام، لوفت هانزا و چند شركت دیگر فعالیت خود را پس از توافقنامه هسته ای در ایران آغاز كرده اند.
تاكنون 66 هزار و 110 مجوز پرواز بین المللی برای شركت های هواپیمایی و داخلی و خارجی توسط سازمان هواپیمایی كشوری صادر شده كه از این تعداد 38 هزار و 774 مجوز مربوط به شركت های هواپیمایی داخلی و 27 هزار و 336 مجوز مربوط به شركت های هواپیمایی خارجی بوده است.
اكنون بیش از 50 شركت هواپیمایی در جهان برای جابجایی مسافران در مسیرهای بین المللی به فرودگاه امام خمینی ( ره) پرواز می كنند و «تای ایرویز» هواپیمایی ملی تایلند آخرین شركتی بوده كه در مسیر بانكوك - تهران و بالعكس هفته گذشته پروازهای خود را به ایران آغاز كرد.
قرارداد خرید سه دستگاه رادار برای نصب در فرودگاه های مهرآباد٬ شیراز و بندرعباس، از دیگر دستاوردهای دولت در بخش حمل و نقل هوایی است كه شركت فرودگاه ها برای خرید آنها و سایر تجهیزات مورد نیاز فرودگاهی و هدایت ناوبری، مناقصه خرید 250 میلیون دلاری را در دستور كار خود قرارداد و شركت فرانسوی تالس برنده این مناقصه شد.
برقرار پروازهای جدید در مسیر ایران به اروپا، ارتقاء ایمنی پروازهای هوایی به دلیل دسترسی به قطعات اصلی و امضای تفاهم نامه با شركت فرانسوی برای ساخت و بهره برداری از پایانه های فرودگاه امام خمینی(ره) از دیگر دستاوردهای دولت در سه سال اخیر است.
نمایشگاه هنر تدبیر در تالار وحدت تهران كه 11 مهرماه گشایش یافت و امروز پایان می یابد، با زبان هنر و تصاویر، دستاوردهای دولت تدبیر و امید در سه سال گذشته را برای بازدیدكنندگان نمایش گذاشته است.
اقتصام**1108** 2023** خبرنگار: ایرج منصوری ** انتشاردهنده: لطیف نكوئی
۰ نفر