۱۹ مهر ۱۳۹۵، ۱۴:۰۱
کد خبر: 82263465
T T
۰ نفر
محكومیت جنایت آل سعود در صنعا از سوی شخصیت ها ونهادهای بین المللی

تهران-ایرنا- جنایت ائتلاف عربی-آمریكایی به سركردگی عربستان در كشتار شركت كنندگان در مراسم عزاداری در صنعا با محكومیت وسیع شخصیت‌ها، چهره‌های سیاسی، احزاب، جنبش‌ها و نهادهای جهان روبرو شده‌ است.

به گزارش ایرنا، آیت الله محسن اراكی دبیركل مجمع تقریب مذاهب اسلامی٬ كشتار مردم بی گناه یمن را راهبرد دولت عربستان برای در هم شكستن مقاومت یمنی ها و تبدیل آن به مستعمره خود وسپس مستعمره آمریكا و 'اسراییل' عنوان كرد.

***بان كی مون دبیر كل سازمان ملل تاكید كرد كه هرگونه حمله عمدی علیه غیر نظامیان به كلی غیر قابل قبول است وباید تحقیقی بی درنگ و بی طرفانه در باره این حادثه انجام و مسئولان آن محاكمه شوند.

***اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده ویژه دبیركل سازمان ملل در یمن، كشتار صنعا را بدون اشاره به علت و عامل این كشتار محكوم كرد وبر لزوم بازخواست عاملان این كشتار و پایان جنگ یمن در سریعترین زمان ممكن تاكید كرد.

***سید حسن نصرالله دبیركل حزب الله لبنان با بیان اینكه سعودی ها به طورعمدی مرتكب این قتل عام شده اند٬ افزود: در مقابل این جنایت فجیع سعودی در ایام عاشورایی و محرم الحرام٬ باید فراتر از محكوم كردن، واكنش نشان داد و موضعگیری كرد.

***سید عبدالملك حوثی رهبر جنبش انصارالله یمن نیز با تاكید بر اینكه جنایت صنعا با چراغ سبز آمریكا صورت گرفته است ، گفت: اسناد محكمی در اختیار داریم كه نشان می دهد عربستان در ارتكاب كشتار صنعا دست دارد.

***محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله یمن هم تاكید كرد كه خون را فقط خون پاك می كند و رزمندگان یمنی با تشدید حملات خود علیه متجاوزان مجهز به سلاح های آمریكایی٬ از قاتلان بی‌رحم سعودی انتقام خواهند گرفت .

***حمزه الحوثی عضو شورای عالی سیاسی انصارالله انكار جنایت های صورت گرفته در یمن توسط عربستان در یمن را در زمان كنونی به مثابه تاكتیكی برای محو آن و جلوگیری از ورود كمیته های تحقیق جهت آشكار كردن ابعاد این جنایات دانست .

***علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین یمن، با تاكید بر اینكه جنایت های عربستان در یمن، سوریه، عراق و لبنان بی‌پاسخ نخواهد ماند گفت، زمان آن فرارسیده است تا ارتش و نیروهای مردمی یمن با حركت به سمت مرزها، انتقام خود را از عربستان بگیرند.

***نایف احمد القانص سفیر یمن در سوریه گفت: كشورهای اسلامی اگر خواستار صلح و آرامش هستند٬ باید برای مبارزه و نابودی رژیم سعودی كه شاخ شیطان است٬ بپا خیزند و برای مبارزه با داعش بزرگ یعنی رژیم سعودی قیام كنند.

***شورای عالی سیاسی یمن، در بیانیه‌ای اعلام كرد كه به این حمله عربستان پاسخی قاطع خواهد داد. این شورا همچنین از ارتش و كمیته‌های مردمی یمن خواست تمام اقدام های تلافی‌جویانه ممكن را برای پاسخ به جنایات عربستان بررسی كنند.

***پارلمان یمن در واكنش به این جنایت،‌خواستار مداخله شورای امنیت و پارلمان عربی برای توقف تجاوزهای سعودی و لغو محاصره دریایی، هوایی و زمینی شد.

***عبدالملك المخلافی وزیر خارجه دولت منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن وهم پیمان عربستان نیز حمله به مراسم ختم در صنعا را محكوم كرد وآن را جنایت جنگی دانست.

***نوری المالكی نخست وزیر سابق عراق ، در واكنش به این حمله عربستان٬ جریان وهابی در منطقه را مسئول كشتار مردم بی گناه در عراق، سوریه، یمن، افغانستان و لبنان دانست.

***ابو مهدی المهندس فرمانده ارشد نیروهای بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) با تاكید بر اینكه جنایت صنعا موجب سرعت یافتن سرنگونی آل سعود خواهد شد٬ به نقض پیوسته حقوق بشر توسط عربستان و حمایت از فرقه گرایی اشاره وآل سعود را 'مملكة الشر ' (مملكت شر) خواند.

***شیخ صهیب حبلی از علمای اهل سنت لبنان با تاكید بر اینكه سعودی ها در جنایت و كشتار روی صهیونیست ها را سفید كرده اند، گفت: با وجود همه این جنایت ها، سعودی های متجاوز از تحقق اهداف خود در یمن عاجز مانده اند.

***شیخ حسام العیلانی امام اهل سنت مسجد غفران صیدا با تاكید بر اینكه اهل سنت از جنایت های عربستان مبرا هستند، گفت : تفاوتی بین اقدام های جنایتكارانه عربستان و گروه های تروریستی مانند داعش كه مجالس عاشورایی را هدف می گیرند، وجود ندارد.

***شیخ ماهر عبدالرزاق رئیس سنی جنبش اصلاح و وحدت لبنان گفت كه هزینه همه جنگ های منطقه را برخی نظام های عربی تامین و آمریكا و 'اسرائیل' این جنگ ها را كه حاصل آنها در عراق ، سوریه ، یمن ، لیبی و تونس كشتار و ویرانی است، مدیریت می كنند.

***شیخ ماهر حمود از علمای برجسته اهل سنت لبنان گفت، عربستان باید به حركت ذلیلانه به سمت 'اسرائیل' و آمریكا پایان دهد، زیرا با اعتماد به آنها به امت عربی و اسلامی توهین می كند.

***شیخ عبدالامیر قبلان نایب رئیس مجلس اعلای شیعه لبنان نیز ضمن محكوم كردن جنایت صنعا٬ آن را اقدامی تروریستی در برابر چشم جهانیان دانست.

***حزب دمكرات مردمی لبنان نیز با محكوم كردن جنایت وحشیانه سعودی ها٬ آن را تداوم روش جنایتكارانه عربستان علیه مخالفان زورگویی دانست.

***جنبش توحید اسلامی لبنان نیز با صدور بیانیه ای٬ جنایت ائتلاف عربی - آمریكایی به سركردگی عربستان را در حمله به مراسم ختم مردم صنعا محكوم كرد.

***جبهه خلق برای آزادی فلسطین و جنبش صابرین برای پیروزی فلسطین (حصن) ، از ملت های عربی و اسلامی خواستند تا مانع ادامه جنایت های ائتلاف تحت سركردگی سعودی علیه ملت مظلوم یمن شوند.

***حزب ائتلاف مردمی سوسیالیستی مصر از دولت این كشور ودیگر كشورهای عربی خواست با اتخاذ موضع قاطعانه نسبت به حمله وحشیانه عربستان به غیر نظامیان یمن، برای توقف جنگ از ائتلاف عربی كه پوششی برای تداوم جنایات عربستان در یمن است٬ خارج شوند.

***سازمان حقوق بشر بحرین، موسسه دمكراسی و حقوق بشر خلیج فارس و سازمان بحرینی-آلمانی حقوق بشر و دمكراسی با امضای بیانیه ای كشتار صنعا را جنایت جنگی و نقض آشكار قوانین بشر دوستانه دانسته و خواستار قرار دادن نام عربستان و ائتلاف آن در فهرست ننگین تروریسم شدند.

***ائتلاف جوانان انقلاب 14 فوریه بحرین نیز نظام عربستان را تروریستی و تهدیدی برای امنیت جهانی خواند وجنایت خونبار صنعا را دلیلی بر از دست رفتن تمامی برگه های برنده آل سعود دانست.

**سجاد محمد سجاد مدیر سازمان آكسفام در یمن با تاكید بر اینكه جنایت صنعا یك قتل عام است٬ گفت كه این كشتار وحشیانه در حالی صورت گرفت كه هیچ هدف نظامی واضحی در نزدیكی مراسم ختم وجود نداشت.

محكومیت این جنایت از سوی كشورهای جهان باعث تكاپوی مقام های سعودی شد وائتلاف تحت سركردگی آنها در تجاوز به یمن در فراری رو به جلو از پذیرش مسئولیت جنایت خود شانه خالی نموده و ادعا كرد كه جنایت صنعا ناشی از انفجار بود ونه حمله هوایی. این ائتلاف مدعی شد كه غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهد.
این ائتلاف همچنین با تشكیل كمیته حقیقت یاب بین المللی برای بررسی این جنایت مخالفت كرد وتشكیل كمیته تحقیق با مشاركت آمریكائی ها را كافی دانست.
به گزارش خبرگزاری رسمی یمن، تمیم الشامی سخنگوی وزارت بهداشت یمن یكشنبه شب اعلام كرد كه در حمله به مراسم عزاداری در یمن تاكنون 115 نفر شهید و 610 تن زخمی شده اند كه حال 300 تن از آنان وخیم است وباید برای مداوا به خارج اعزام شوند.

خاورم**1049**2041** گردآوری وتنظیم: مریم كاظمی**انتشار دهنده: سید شاهپور حسینی
۰ نفر