۱۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۴۳
کد خبر: 82260515
T T
۰ نفر
آغاز برداشت زعفران از سطح 8400 هكتار كشتزار تربت حیدریه

تربت حیدریه- ایرنا- مدیر جهاد كشاورزی تربت حیدریه گفت: برداشت محصول زعفران از سطح هشت هزار و 400 هكتار كشتزارهای این شهرستان در چند روز اخیر آغاز شد.

محمد كریمی فرزقی شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میانگین برداشت زعفران در این منطقه چهار كیلوگرم در هكتار است كه پیش بینی می شود امسال 33 هزار و 600 كیلوگرم زعفران خشك در این شهرستان برداشت شود.
وی گفت: البته با توجه به بارش های بسیار مساعد در بهار امسال، افزایش برداشت محصول نسبت به پارسال نیز دور از انتظار نیست.
كریمی در خصوص وضعیت كاشت زعفران گفت: پیاز زعفران بر خلاف دیگر گونه های كشاورزی معمولا تابستان خواب است و به محض آنكه در خرداد به خواب رفت می توان نسبت به كاشت اقدام كرد و اوایل تیرماه فعل و انفعالات شیمیایی پیاز زعفران آغاز و آماده گل دهی می شود لذا باید عملیات كاشت صورت گیرد.
او اظهار كرد: به طور كلی برداشت گل زعفران به ترتیب در اقلیم سرد بخش جلگه رخ تربت حیدریه، اقلیم معتدل بخش مركزی تربت حیدریه و شهرستان زاوه و نیز خطه گرم شهرستان مه ولات از 15 مهر آغاز و تا اواخر آبان ادامه دارد.
بخش كشاورزی تربت حیدریه با تولید 37 نوع محصول زراعی و 31 نوع محصول باغی به ترتیب رتبه های پنجم و سوم را از این نظر در خراسان رضوی دارد.
یكی از شاخص ترین محصولات این شهرستان كه در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده زعفران است كه كشت آن در سطح هشت هزار و 400 هكتار با تولید سالانه حدود 34 تن محصول صورت می گیرد.
از مجموع 70 هزار هكتار اراضی زیر كشت زعفران استان خراسان رضوی، هشت هزار هكتار یعنی معادل حدود 12 درصد آن مربوط به شهرستان تربت حیدریه است.
در استان خراسان رضوی 117 هزار خانوار به كشت زعفران مشغول هستند كه از این میزان 14 تا 15 هزار خانوار در تربت حیدریه به این كار اشتغال دارند.
هم اكنون به ازای هر هكتار زمین زعفران، 220 نفر روز مشغول كار هستند كه در كل 70 هزار نفر اشتغال مستقیم و 2 تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.
در حالی كه میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار كیلوگرم در هكتار است، این رقم در تربت حیدریه به 4.2 كیلوگرم می رسد.
مركز شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه در 150 كیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
6121/5132