۱۵ مهر ۱۳۹۵، ۱۴:۵۲
کد خبر: 82258672
T T
۰ نفر
148 نفر امسال در حوادث جاده اي استان كرمانشاه كشته شدند

كرمانشاه- ايرنا- رييس پليس راه استان كرمانشاه بيشتر كشته هاي تصادف هاي جاده اي را متعلق به سرنشين هاي خودرو به ميزان 80 درصد اعلام كرد و گفت: طبق آمار پزشكي قانوني از فروردين تا آخر مرداد امسال 148 نفر در جاده هاي استان كشته شده اند.

به گزارش خبرنگار ايرنا؛ سرهنگ فضل الله شيري روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در ستاد پليس راه استان افزود: در 6 ماهه اول سال جاري يك هزار و 834 مورد تصادف در استان رخ داده كه 76 درصد آن خسارتي بوده، 20 درصد جرحي و چهار درصد تصادف ها منجر به فوت شده است.
به گفته وي؛ در استان بيشترين تصادف از ساعت هشت صبح تا 16 اتفاق مي افتد و در روزهاي جمعه نيز به دليل تردد بين شهري آمار تصادف ها بيشتر است.
آن گونه كه شيري گفت: در 6 ماهه اول سال جاري بيشترين تصادف ها در شهريور ماه اتفاق افتاده است و ماشين هاي سواري با 71 درصد، وانت 12 درصد و كاميون 11 درصد بيشترين سهم تصادفات را به خودشان اختصاص داده اند.
وي افزود: به عبارتي هر روز يك نفر در جاده هاي استان در اثر تصادف جان خود را از دست داده هر چند كه آمار كشته هاي ما 9 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته كمتر شده است.
رييس پليس راه كرمانشاه؛ عوامل اصلي تصادف هاي جاده اي در استان را به ترتيب توانايي نداشتن در كنترل وسيله نقليه، توجه نكردن به جلو و انحراف به چپ عنوان كرد.
شيري با بيان اينكه 10 كيلومتري خروجي شهرها 40 درصد تصادف ها را به خود اختصاص داده، افزود: با وجود نقص ايمني قسمتي از راه ها و برخي از خودروهاي ما، 70 درصد علت تصادف ها عامل انساني برآورد شده است.
به گفته وي؛ در مجموع در استان 162 نقطه حادثه خيز طي سه سال اخير شناسايي شده كه به تدريج اين نقاط اصلاح مي شوند.
شيري بالاترين تصادف ها را به ترتيب مربوط به مشاغل آزاد، كشاورزي و خانه داري عنوان كرد و افزود: بالاترين آمار ما از نظر سني 21 تا 30 است.
رييس پليس راه استان كرمانشاه؛ اضطراب هاي اجتماعي و تعجيل را بزرگترين عوامل بروز خطاي انساني بيان كرد و افزود: از نظر جنسيت آقايان 85 درصد و خانم ها 15 درصد فوت شدگان تصادفات جاده اي ما هستند.
شيري وضعيت فوت شده ها را از نظر تاهل، 60 درصد را متاهل و 40 درصد را مجرد عنوان كرد.
به گفته وي؛ 40 درصد فوت شده هاي جاده اي استان افراد بي سواد يا كم سواد هستند.
شيري همچنين از فوت شدن 60 درصد افراد در محل حادثه خبر داد و افزود: همچنين هشت و هشت دهم درصد حين انتقال به مراكز درماني و 30 و چهار دهم درصد نيز در مراكز درماني فوت شده اند.
رييس پليس راه استان كرمانشاه با اشاره به اين آمار تاكيد كرد كه در اينجا نياز به تجهيز به مراكز درماني كارآمد مشخص است چرا كه در ساير كشورها اورژانس ها مجهز ترين بخش بيمارستان ها هستند.
شيري؛ بيشترين علت مرگ افراد در تصادف هاي جاده اي را طبق گفته پزشكي قانوني ضربه به سر و خونريزي اعلام كرد و افزود: استفاده نكردن از كمربند ايمني و كلاه ايمني موثر در اين موضوع است.
وي از برنامه نصب 50 دستگاه دوربين به منظور رصد راه هاي استان خبر داد و افزود كه به اين منظور تاكنون 40 نقطه را مشخص كرده ايم.
شيري همچنين ديگر برنامه پليس راه استان كرمانشاه را آموزش فرهنگ ترافيك عنوان كرد و افزود: ما حتي به دورترين نقاط روستايي استان براي آموزش رفته ايم چرا كه به گفته وي به دليل جذب توريسم در نقاط دور گرايش تصادفات نيز به اين سمت پيش مي رود.
وي از برنامه آموزش دهياران و نيز رانندگان ادوات كشاورزي و برچسب گذاري اين ادوات به منظور ديد در شب خبر داد و افزود: همچنين برنامه آموزشي چهره به چهره شهروندان و نيز موتورسواران و اعطاي كلاه ايمني با همكاري راهداري و حمل و نقل جاده اي از ديگر برنامه هاي پليس راه كرمانشاه است.
7457/8066 خبرنگار:جواد الماسي** انتشار دهنده:علي مولوي