۱۵ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۱۸
کد خبر: 82258411
T T
۰ نفر
پناهجویان ایرانی از پاپوآ گینه نو اخراج می شوند

كوالالامپور – ایرنا – مقامات پاپوآ گینه نو اعلام كردند قصد دارند تا پایان ماه جاری میلادی پناهجویانی را كه در بازداشتگاه جزیره مانوس به سر می برند از این كشور اخراج كنند.

به گزارش ایرنا، مقامات پاپوا گینه نو روز پنجشنبه در نشستی پیرامون این بازداشتگاه كه به رغم حكم دادگاه عالی این كشور مبنی بر غیرقانونی بودن آن به فعالیتش ادامه داده است، بحث و گفت وگو كردند.
در این نشست همچنین در مورد سرنوشت 500 پناهجوی ایرانی از مجموع 850 پناهجویی كه در بازداشتگاه مانوس حضور دارند، بحث شد.
دولت ایران با بازگشت اجباری این پناهجویان به كشور موافقت نكرده است و تاكید دارد بازگشت پناهجویان باید به درخواست و تقاضای خود آنها و داوطلبانه انجام شود.
به نوشته 'گاردین'، در این نشست همچنین مطرح شد كه نبود توافق بین ایران و استرالیا به منظور بازگرداندن پناهجویان به ایران به این معنا نیست كه پاپوآ گینه نو قادر نخواهد بود راه حل دیگری برای بازگرداندن آنها به كشورشان بیابد.
مقامات مهاجرتی پاپوآ گینه نو و نیروهای مرزی استرالیا در این نشست همچنین مطرح كردند كه اخراج پناهجویان تا زمانی كه فرایند بررسی پرونده آنها نهایی نشده و به شكایات آنها رسیدگی نشده باشد، انجام نمی شود. اگرچه پیش بینی می شود سرنوشت و وضعیت پناهجویی این افراد تا پایان این ماه مشخص شود.
پس از انجام این فرایند كه تا پایان ماه جاری انجام می شود، افرادی كه حائز شرایط پناهجویی نباشند، در صورت حضور در پاپوآ گینه نو به عنوان مهاجر غیرقانونی محسوب می شوند.
دادگاه عالی پاپوآ گینه نو ماه آوریل سال جاری اعلام كرد بازداشتگاه های موجود براساس قانون این كشور غیرقانونی هستند و استرالیا مسئول این قبیل مراكز است و باید نسبت به بستن آنها اقدام كند.
نامناسب بودن شرایط بازداشتگاه های پناهجویان در پاپوآ گینه نو پیش از این باعث اعتراض گسترده ای در شهرهای مختلف استرالیا شد و مردم این كشور خواستار بسته شدن این مراكز شدند.
آساق**241**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی