۱۳ مهر ۱۳۹۵، ۱۳:۲۷
کد خبر: 82255643
T T
۰ نفر
نیروهای ناتو تا بهار سال 2017 در لهستان مستقر می شوند

تهران - ایرنا - ژنرال «بن هاجز» فرمانده آمریكایی سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) اعلام كرد یك تیپ زرهی سنگین را در فوریه (بهمن 1395) و یك گردان نیروی هوایی خود را در بهار سال 2017 به لهستان اعزام خواهد كرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیك، این ژنرال آمریكایی در گفت و گو با رادیو لهستان خطوط كلی طرح های ناتو برای افزایش حضور نظامی در شرق اروپا را بر اساس توافقات انجام شده در نشست ناتو در ورشو، پایتخت لهستان، تشریح كرد.
وی گفت: این برنامه در وهله نخست شامل اجرای برنامه اعزام نیروی ناتو و تعهد واشنگتن در زمینه تامین یك تیپ رزمی زرهی است. این تیپ زرهی در اواسط ماه ژانویه (دی) از منطقه «فورت كارسون» كلوردا وارد بندر «برمرهافن» آلمان خواهد شد و تا اواسط ماه فوریه نیز همه اعضای این تیپ زرهی در این منطقه مستقر خواهند شد.
وی افزود: استقرار این تیپ زرهی برای یك دوره 9 ماهه و بصورت چرخشی خواهد بود. برخی از این نیروها در كشورهای حوزه بالتیك (لیتوانی، لتونی و استونی) و بخشی دیگر در رومانی و بلغارستان حضور خواهند یافت اما بخش اعظم آنها در لهستان باقی خواهند ماند.
به گفته این فرمانده آمریكایی این تیپ زرهی در لهستان مستقر خواهند شد زیرا این كشور دارای موقعیت مناسبی برای حركت نیروها به شمال و جنوب است.
وی همچنین گفت: در اواخر بهار و احتمالا بین مارس تا آوریل (اسفند 95 و فروردین 96) یك گردان هوانوردی به پایگاه هوایی «پویدز» (Powidz) واقع در غرب لهستان اعزام خواهد شد.
بن هاجز افزود: آمریكا در برنامه اعزام نیروی ناتو، یك نفربر زرهی استریكر در آلمان مستقر خواهد كرد. آمریكایی ها تاكنون برنامه آموزشی خود را برای ماموریت جدید خود در ناتو آغاز كرده است. اسكادران هوایی آمریكایی تا پایان ماه آوریل كاملا فعالیت خود را اغاز خواهد كرد.
ورشو در سالهای گذشته نزدیكترین هم پیمان آمریكا در شرق اروپا بوده است و از حامیان قوی حضور تقویت یافته نظامی ناتو در شرق اروپاست. پس از الحاق كریمه به روسیه و همزمان با آغاز درگیری ها در شرق اوكراین، اوكراین بارها به بهانه «تهدید روسیه» گسترش حضور ناتو در این منطقه را توجیه كرده است.
وزارت دفاع لهستان نیز با اشاره به چنین تهدیدی قرار است میلیاردها دلار صرف مدرنیزه كردن نظامی این كشور كند.
«ویتلود وازیكوسكی» وزیر امور خارجه لهستان، ماه آوریل در كنفرانسی مدعی شد كه روسیه «تهدیدی علیه موجودیت» لهستان است.
بسیاری از تحلیلگران و دولت روسیه بارها تاكید كرده اند كه چنین «تهدیدی» خیالی است و مسكو قصد حمله به لهستان را ندارد.
«ینس استولتنبرگ» دبیر كل ناتو در نشست امسال ورشو ناتو گفت: این ائتلاف با اعزام چهار تیپ زرهی بیشتر در سال 2017 حضور نظامی خود در كشورهای شرق اروپا از جمله لهستان و كشورهای بالتیك را تقویت خواهد كرد.
كرملین این تصمیم را نقض اصول اولیه روابط روسیه و ناتو خواند و در واكنش به آن اعلام كرد، سه یگان نظامی جدید را هر یك متشكل از تقریبا 10 هزار نیرو تشكیل داده است كه به مرزهای غرب روسیه اعزام خواهند شد.
اروپام**9158**1479
مترجم: بهجت عباسی **انتشاردهنده: حسن سالك رضائی