۱۳ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۳۶
کد خبر: 82255414
T T
۰ نفر
چین به انحصار آمریكا در ساخت قطعات نیروگاه‌های هسته‌ای پایان داد

پكن - ایرنا - چین اعلام كرد كه با ساخت برخی از قطعات مربوط به نیروگاه های اتمی، به انحصار آمریكا به عنوان تنها تولیدكننده آنها در دنیا پایان داده است.

به گزارش ایرنا، چین سال هاست كه در مسیر توسعه نیروگاه های اتمی و خودكفایی در ساخت آنها حركت می كند و برای ساخت این نیروگاه ها سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد دلاری را در دستور كار قرار داده است.
سازمان انرژی ملی چین روز سه شنبه در تارنمای خود اعلام كرد كه موفق شده است پس از سال ها تحقق و تفحص محفظه های ضد نشت موسوم به SEALING را تولید كند.
این سازمان می افزاید كه این محفظه ها كه به صورت زنجیره ای عمل می كنند و زنجیره های مختومه نیز خوانده می شوند، بخصوص برای مخازن فشار نیروگاه های اتمی موسوم به «آر پی وی» حیاتی هستند.
این سازمان ادامه می دهد كه این زنجیره محفظه هایی شبیه حرف انگلیسی «C» را تداعی می كند و اكنون از آنها در نیروگاه برق اتمی «چین شان» در استان «جه جیانگ» در شرق چین استفاده می شود.
تارنمای مردم ارگان حزب حاكم چین می نویسد كه آزمایش های كافی بر روی این قطعات جدید انجام شده است و كاملا با استانداردهای جهانی همخوانی دارد.
سازمان انرژی ملی چین اعلام كرده است كه خطری از لحاظ امنیتی نیروگاه هسته ای مذكور را تهدید نمی كند و این تجهیزات كاملا استاندارد هستند.
همزمان اعلام شده كه دولت چین باید برای خرید این تجهیزات فقط از آمریكا درخواست می كرد كه تنها تولید كننده آن است و برای آن سه تا چهار میلیون یوان هزینه می كرده است اما نرخ تجهیزات مشابه آن در داخل فقط ۳۰۰ هزار یوان است. (‌هر دلار معادل ۶ ممیز ۸۰ یوان است).
چین می گوید از زمانی كه موفق به ساخت این تجهیزات شده طرف آمریكایی حاضر شده است تولیدات خود را به نصف قیمت بفروشد كه خود اقدامی منحصر بفرد است.
آساق**۲۳۱**1598*انتشاردهنده: فرهاد راستی