۱۱ مهر ۱۳۹۵، ۲۳:۲۶
کد خبر: 82253529
T T
۰ نفر
همه پرسی پذیرش مهاجران در مجارستان با شكست مواجه شد

بلگراد-ایرنا- بیش از 98 درصد شركت كنندگان مجارستانی در یك همه پرسی، به پذیرش مهاجران پاسخ «نه» دادند ولی این همه پرسی به دلیل شركت افراد كمتر از پنجاه درصد بعلاوه یك واجدان شرایط این كشور شكست خورد.

به گزارش ایرنا، در فرم های همه پرسی كه شهروندان مجاری به آن رای دادند نوشته شده بود كه آیا با تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر اسكان اجباری مردم غیر مجاری در مجارستان حتی بدون موافقت پارلمان، موافق هستید؟
بر اساس نتایج یك نظر سنجی، همه پرسی در مجارستان شكست خود زیرا 45 درصد از 8 میلیون افراد واجد شرایط دراین همه پرسی شركت كردند و برای پیروزی همه پرسی لازم است كه پنجاه درصد بعلاوه یك نفر از كل واجدان شرایط رای دهند.
'ایلونا پالفی' رئیس دفتر انتخابات ملی مجارستان در جمع خبرنگاران در بوداپست گقت كه نتیجه همه پرسی درباره سهمیه مهاجرین در ساعت 22 یكشنبه شب بوقت محلی اعلام می شود.
'ویكتور اوربان' نخست وزیر مجارستان روز یكشنبه گفته بود، اگر اكثریت شهروندان شركت كننده در همه پرسی سهمیه اتحادیه اروپا برای پذیرش مهاجرین را قبول كنند، از سمت خود استعفا می دهد.
بنا به نظر تحلیلگران سیاسی، اگر چه نتیجه همه پرسی به دلیل شركت نكردن 50 درصد شهروندان واجد شرایط منفی بود ولی دولت مجارستان می تواند بخاطر مخالفت بیش از 98 درصد رای دهندگان شركت كننده در همه پرسی با سهیمه بندی مهاجران از موضع بوداپست در خصوص مهاجران قاطعانه حمایت كند.
اوربان كه از سال 2010 به نخست وزیری مجارستان انتخاب شد از مخالفان سرسخت برنامه های اتحادیه اروپا در باره مهاجران است و این همه پرسی را فرصتی برای مهر تائید زدن بر مخالفت های خود با سیاست درهای باز در قبال آوارگان می داند.
وی با وجود موفق نبودن همه پرسی، به موضع سرسختانه خود با سیاست بروكسل درباره بحران مهاجران ادامه می دهد.
اوربان هفته گذشته پیشنهاد داده بود كه اتحادیه اروپا یك شهر بزرگ برای پناهجویان در لیبی احداث كند تا مهاجران از اروپا به آن محل انتقال داده شوند.
نخست وزیر مجارستان معتقد است كه باید اتحادیه اروپا مرزهای خود را برای جلوگیری از گسیل مهاجرین تقویت كند مانند اقدامی كه این كشور در حصاركشی مرزهایش با صربستان و كرواسی انجام داده است.
مجارستان كه عضو اتحادیه اروپا است و در مسیر تردد مهاجران قرار دارد، از سال گذشته مرزهای خود را با صربستان و كرواسی با سیم خاردار حصار كشی كرده و با سیاست اتحادیه اروپا در خصوص سهمیه بندی بین كشورهای عضو این اتحادیه سخت مخالفت می كند.
دفتر ریاست جمهوری مجارستان اخیرا از برگزاری همه پرسی درباره سهمیه مهاجرت اتحادیه اروپا در دوم اكتبر (11مهرماه) خبر داده بود.
«یانوش آدر» رئیس جمهوری مجارستان، دوم اكتبر سال جاری میلادی را بعنوان تاریخ برگزاری همه پرسی با هدف جلب حمایت سیاسی برای مخالفت با تلاش های اتحادیه اروپا جهت اسكان مهاجران در كشورهای عضو این اتحادیه اعلام كرده بود.
مجارستان تا این لحظه از اتحادیه اروپا به دلیل طرح اولیه آن درباره توزیع مجدد 120 هزار پناهجو میان 28 كشور عضو در دیوان عدالت اروپا شكایت كرده است.
وزیران كشور اتحادیه اروپا پیشتر در نشست بروكسل، طرحی را در مورد تقسیم 120 هزار آواره جنگی ارائه كردند كه با وجود مخالفت قاطع برخی كشورهای شرق اروپا، تصویب شد.
اروپام**436**شبس**انتشاردهنده : كیومرث پاده بان
۰ نفر