۱۱ مهر ۱۳۹۵، ۱۶:۵۹
کد خبر: 82253188
T T
۰ نفر
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: بجاي ايراد گرفتن به فكر توليد محتوا در فضاي مجازي باشيم

اصفهان–ايرنا- معاون توسعه مديريت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: ايراد گرفتن از فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي بايد جاي خود را به توليد محتواهاي ارزشمند دهد.

به گزارش ايرنا، علي اصغر كارانديش مروستي روز يكشنبه در نشست كميته برنامه ريزي پانزدهمين جشنواره بين المللي امام رضا(ع) در اصفهان افزود: نبايد از فضاي مجازي غافل شد بلكه بايد به اين سمت برويم كه با توليد محتوا و برنامه ريزي درست، از فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي بطور حداكثري و اثربخش استفاده كنيم.
وي اضافه كرد: راهكارهاي استفاده از فضاي مجازي در كشور بطور صحيح بررسي نشده است و حتي حوزه هاي علميه و علماي ديني نيز در توليد محتوا براي اين عرصه با مشكل و ضعف روبه رو هستند.
وي همچنين با بيان اينكه برخي از برنامه هاي فرهنگي و هنري، تكراري و كسالت آور است، گفت: چنين برنامه هايي يا بايد حذف يا تغيير يابد و به شكل ديگري عرضه شود.
معاون توسعه مديريت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: كسي كه كار فرهنگي مي كند لازم است جامعه شناس و روانشناس باشد تا بداند جامعه به چه نوع محتوايي نياز دارد، زيرا بدون شناخت روحيات و شرايط مخاطبان، نتيجه مورد نظر از فعاليت ها به دست نمي آيد.
معاون توسعه مديريت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به اين جشنواره خاطرنشان كرد: نهادينه شدن فرهنگ رضوي زماني محقق مي شود كه فعاليت ها در طول سال استمرار يابد و محدود به دهه كرامت نشود.
كارانديش مروستي به لزوم فعاليت هاي مردمي در اين حوزه اشاره كرد و گفت: جنبه هاي دولتي اين جشنواره بايد كاسته شود و نهادهاي دولتي بايد تنها بعنوان حامي و پشتيبان فعاليت كنند.
وي با بيان اينكه در برنامه هاي فرهنگي و هنري، انتقال مفاهيم، نحوه انتقال، نوع محتوا و شناخت مخاطبان مهم است، تصريح كرد: نمي توان بدون توجه به اين شاخص ها، انتظار اثربخشي طرح و پيام را داشت.
به گفته معاون توسعه مديريت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، ترجمه كتاب در اين جشنواره از جايگاه بالايي برخوردار است و همواره به آن تاكيد شده است.
كارانديش مروستي ادامه داد: تاكنون بيشتر فعاليت ها در كشورهايي بوده است كه مردم، شيعه يا مسلمان هستند و با فرهنگ رضوي تا حدي آشنايي دارند در حالي كه بايد در ديگر كشورها نيز فعاليت كنيم، زيرا آنان نيز تشنه فرهنگ اسلامي و ايراني هستند.
وي همچنين با اشاره به دوران تحصيلي افراد افزود: معاونت فرهنگي وزارت علوم همكاري خوبي با جشنواره امام رضا(ع) دارد و دانشگاه ها نيز علاقه زيادي به مشاركت در جشنواره دارند و آموزش و پرورش و كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان نيز در اين مسير فعال هستند.
معاون توسعه مديريت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين بر تاثيرگذا بودن زبان هنر تاكيد كرد و گفت: زبان هنر بسيار مهم است و از اين زبان تاثيرگذار بايد در جهت انتقال مفاهيم رضوي بهره برد.
كارانديش مروستي با اشاره به موضوع 'مشهد 2017' گفت: لازم است به اين بحث توجه ويژه شود و لازمه آن همكاري تمام دستگاه ها و استان هاي كشور است تا به شكلي برنامه ريزي شود كه همه در اين رويداد فرهنگي مشاركت كنند.
شهر مشهد از جانب آيسسكو (سازمان علمي، فرهنگي و آموزشي اسلامي) بعنوان پايتخت فرهنگ اسلامي در سال 2017 (دي 1395 تا دي 1396) برگزيده شده است.
وي با اشاره به اينكه محور فعاليت هاي رضوي در كشور آستان قدس رضوي است، اظهار كرد: همه فعاليت ها در راستاي فعاليت هاي استان قدس است تا بهتر و زودتر منتج به نتيجه شود.
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به اينكه مراسم اختتاميه جشنواره امام رضا(ع) بايد در مشهد برگزار شود، گفت: از لحاظ زماني نيز برنامه اختتاميه جشنواره بايد طوري برنامه ريزي شود تا تداخلي با برنامه هاي حرم مطهر رضوي نداشته باشد.
وي همچنين بر راه اندازي دفاتر خبرگزاري 'فرهنگ رضوي' در سه شهر شيراز، قم و مشهد تاكيد كرد و افزود: انتشار خبر صرف در اين رسانه كارايي لازم را ندارد بلكه بايد 80 درصد مطالب منتشر شده، محتوايي و 20 درصد خبري باشد.
وي تصريح كرد: اين رسانه همچنين لازم است محتواهاي مناسب براي سلايق مختلف را عرضه كند.
نشست كميته برنامه ريزي پانزدهمين جشنواره بين المللي امام رضا(ع) در اصفهان با حضور معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار و در آن راهكارهاي ارتقا كمي و كيفي اين رويداد بررسي شد.
در اين نشست، رسول زرگرپور استاندار اصفهان و مديران كل فرهنگ و ارشاد اسلامي سراسر كشور نيز حضور داشتند.
راهكارهاي پيشنهادي توسعه زماني برنامه هاي حوزه فرهنگ رضوي در طول سال، چگونگي اجراي مراسم اختتاميه جشنواره، ارزيابي عملكرد و مباحث عمومي و فرابخشي از موضوع هايي بود كه در قالب كارگروه هاي مختلف در اين نشست مورد تحليل، بررسي و تصويب قرار گرفت.
به گزارش ايرنا؛ اين جشنواره فرهنگي، هنري با برنامه هاي موضوعي تعريف شده در 70شاخه از جمله علمي، پژوهشي، فرهنگي، هنري، سينمايي، مطبوعاتي، ديجيتالي و كودك و نوجوان تشكيل شده است و هر سال همزمان با ميلاد امام رضا(ع) برگزار مي شود.
اين جشنواره متشكل از 17 كارگروه از نهادها و تشكل هاست و 30 دستگاه فرهنگي نيز با آن بطور مستقيم و غيرمستقيم همكاري مي كنند.
پ / 6027/6020
** خبرنگار: عليرضا حكيميان/ انتشار: محمدرضا شكراللهي
۰ نفر