سهم دريا در توليد ناخالص داخلي ايران بين 2.5 تا 4.6 درصد است

تهران- ايرنا- مديرعامل سازمان بنادر ودريانوردي كشور گفت: با اينكه سهم دريا از توليد ناخالص داخلي بسياري از كشورهاي ساحلي 10 درصد برآورد مي شود، اين شاخص در ايران بين 2.5 تا 4.6 درصد است.

به گزارش ايرنا، «محمد سعيدنژاد» روز سه شنبه در بيست و چهارمين همايش هماهنگي ارگان هاي دريايي كشور افزود: ايران از نظر ميزان سرمايه گذاري در تاسيسات زيربنايي دريايي در دنيا رتبه 75 را دارد در حالي كه يكي از كشورهاي همسايه رتبه تك رقمي دارد.
وي با اشاره به سرمايه گذاري 6 هزار ميليارد ريال بخش خصوصي در بنادر كشور گفت: تلاش كرده ايم كه تجهيزات دولتي از جمله در حوزه لايروبي به بخش خصوصي واگذار شود.
معاون وزير راه و شهرسازي درباره جذب سرمايه گذاري خارجي در بخش دريايي نيز گفت: جذب بار و مراكز ثقل كالا به بنادر ايران، انتقال تكنولوژي و مشاركت شركت هاي داخلي سه هدفي است كه بايد براي سرمايه گذار خارجي محقق شود.
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي بر حمايت از صنايع داخلي تاكيد كرد و گفت: سياست محوري دولت در حوزه دريايي تعمير، نگهداري و اورهال ناوگان كشتيراني است.
وي تربيت نيروي انساني متخصص را از ديگر اهداف سازمان بنادر اعلام كرد و گفت: سه سال پيش دانشگاه دريانوردي چابهار سه هزار دانشجو داشت اما يك نفر هم در اين دانشگاه دانشجوي دريانوردي نبود و از اين رو به تدريج مشكلات اين دانشگاه را برطرف كرديم.
بيست و چهارمين همايش هماهنگي ارگان هاي دريايي كشور با موضوع دريا و كشتيراني ضرورت اجتناب ناپذير توسعه كشور به ميزباني كشتيراني جمهوري اسلامي ايران روزهاي 6 و 7 مهرماه سال جاري در تهران برگزار مي شود.
اقتصام**1108**2025** خبرنگار: ايرج منصوري** انتشار دهنده: ليلا جودي

سرخط اخبار اقتصاد