۳ مهر ۱۳۹۵، ۱۴:۰۶
کد خبر: 82241457
T T
۰ نفر

آجم؛ سرزمین محروم و فراموش شده

۳ مهر ۱۳۹۵، ۱۴:۰۶
کد خبر: 82241457
آجم؛ سرزمین محروم و فراموش شده

یاسوج- ایرنا- نبود امكانات اولیه زندگی و محرومیت در منطقه آجم از توابع بخش دیشموك شهرستان كهگیلویه در استان كهگیلویه و بویراحمد معضلی است نیازمند توجه مسئولان كه 67 خانوار این منطقه با آن دست و پنجه نرم می كنند.

به گزارش ایرنا، منطقه محروم و سخت گذر آجم در 45 كیلومتری دیشموك و 180 كیلومتری دهدشت مركز شهرستان كهگیلویه قرار دارد.
مردم محروم منطقه از نداشتن پل مناسب برای عبور دانش آموزان از رودخانه، شیوع بیماری تب مالت در بین دام ها و ترس از انتقال به انسان، نداشتن راه مناسب ، فعال نبودن خانه بهداشت منطقه به عنوان مهم ترین مشكلات این منطقه محروم یاد كردند.
خبرنگار ایرنا برای تهیه گزارش از دهستان آجم با همكاری جمعیت هلال احمر شهرستان كهگیلویه راهی این منطقه دور افتاده شد.
برای رسیدن به این منطقه سخت گذر و دور افتاده باید مسیر خاكی و ناهموار دیشموك به مورخانی و دلی كما به آجم را طی كرد.
با رسیدن به این منطقه كه بیش از 6 ساعت طول كشید آنچه بیش از همه در نگاه نخست، جلب توجه می كرد بوی مطبوع مزارع برنج های محلی بود كه در كنار رودخانه پرآب به این منطقه، سرسبزی خاصی بخشیده بود.
وجود باغ های گردو و سیب در كنار رودخانه نشان از ظرفیت خوب و تلاش جهادی مردمان سخت كوش این منطقه داشت.
اما خانه های گلی و محروم دهستان آجم نشان می داد كه مردم درآمد كمی از این نعمت ها بدست می آورند و از ظرفیت های این منطقه برای توسعه بهره چندانی برده اند.
با نزدیك شدن به رودخانه پرآب آجم، پل نیمه كاره ای كه ساخت آن بیش از 10 سال پیش آغاز شده موضوع اصلی اعتراض مردم این منطقه بود.
به گفته اهالی این منطقه این پل تنها راه عبور دانش آموزان برای رسیدن به مدرسه ای است كه در آن طرف رودخانه ساخته شده است.
زبیر گلزاری یكی از شهروندان روستای آجم با اشاره به اینكه در نخستین بارندگی ارتباط مردم این روستا با آن سوی رودخانه قطع می شود گفت: درخواست اصلی مردم این منطقه احداث این پل بر روی رودخانه است.
نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر كهگیلویه با سركشی از خانواده ها علاوه بر توزیع اقلام خوراكی و بسته های فرهنگی از نزدیك مشكلات مردم دهستان آجم را بررسی می كردند.
آنچه بیش از همه برای مردم دردآور بود؛ شیوع تب مالت در بین دام های منطقه و ترس از مبتلا شدن خانوارها به این بیماری مشترك بین دام و انسان بود.
بسیاری از این خانواده ها با بیان اینكه تب مالت در بین حیوانات شیوع پیدا كرده گفتند: تب مالت نیز جان بچه ها و خانواده ها را تهدید می كند.
روح الله پرتو یكی از دامداران این منطقه با اشاره به اینكه دیگر امیدی به بهبود دامهای خود نداریم گفت: مسئولان برای مقابله با شیوع این بیماری در دهستان آجم تدبیری بیندیشند.
وی اظهار كرد: خانواده ها و دام های زیادی در دهستان آجم به تب مالت گرفتار شدند و دامپزشكی تاكنونی اقدامی در راستای مبارزه با این بیماری انجام نداده است.
داریوش گلزاری یكی از دیگر دامداران منطقه آجم با بیان اینكه سركشی از دامها برای نیروهای دامپزشكی كار دشواری نیست افزود: تاكنون هیچ گونه دارویی برای مقابله با تب مالت، از طرف این سازمان ارائه نشده است.
امین روستایی از دیگر باغداران منطقه آجم با اشاره به سخت گذر بودن راه ارتباطی و قطع شدن این راه از شروع نخستین بارندگی با بخش دیشموك گفت: با توجه به نزدیكی این دهستان به بخش مارگون الحاق شدن آن نیازمند همكاری مسئولان است.
وی افزود: در صورت ملحق شدن منطقه آجم به بخش مارگون علاوه بر كاهش هزینه ها ارائه خدمات از سوی مسئولان نیز به نحو بهتری انجام خواهد شد.
رئیس شورای دهستان آجم، این منطقه را به تمام معنا محروم دانست و گفت: گزارش های زیادی تاكنون به مسئولان ارسال شده ولی تاكنون هیچ گونه اقدامی در راستای محرومیت زدایی انجام نشده است.
علی مراد آفتابی با اشاره به غیر بومی بودن بهورز خانه بهداشت منطقه آجم افزود: ماههای زیادی است كه این خانه بهداشت تعطیل است.
وی اضافه كرد: بیش از 6 ماه است كه هیچ گونه پزشكی برای درمان مردم به این خانه بهداشت مراجعه نكرده است.
وی با اشاره به اینكه اداره راه و شهرسازی هیچ گونه توجهی به ساماندهی راههای دهستان آجم ندارد افزود: پل آجم بیش از 10 سال است كه به صورت نیمه كاره رها شده است.
رئیس شورای دهستان آجم اظهاركرد: بسیاری از مشكلات مردم این دهستان در صوت بهره برداری از این پل برطرف خواهد شد.
بخشدار دیشموك در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا كه چه تعداد خانوار در این دهستان سكونت دارند، اظهار بی اطلاعی كرد.
حسن امیریان در رابطه با پل نیمه كاره دهستان آجم نیز اظهار داشت: با همكاری نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در آینده نزدیك این پل به بهره برداری خواهد رسید.
وی همچنین از مبتلا شدن بسیاری از خانوارهای دهستان آجم به بیماری تب مالت كه یك بیماری مشترك بین دام انسان است اظهار بی اطلاعی كرد.
مدیر كمیته امداد كهگیلویه درباره این منطقه گفت: 29 خانوار در دهستان آجم زیر پوشش كمیته امداد هستند.
امرالله فروزنده اظهار داشت: 36 طرح در قالب دامداری از سال 93 تاكنون در این دهستان محروم اجرا شده است.
وی ساخت سرویس بهداشتی، تعمیر 2 واحد مسكونی به مبلغ 30 میلیون ریال و تامین یك دستگاه یخچال، سه تخته فرش و 2 دستگاه گاز را نیز از دیگر خدمات كمیته امداد در این منطقه اعلام كرد.
فروزنده اضافه كرد: همراه با مدیركل كمیته امداد در آینده نزدیك از این منطقه سركشی و مشكلات آنها نیز از نزدیك بررسی خواهد شد.
رئیس شبكه دامپزشكی شهرستان كهگیلویه نیز با اشاره به وجود بیماری تب مالت در بین دامهای منطقه آجم گفت: تزریق داروی تب مالت با توجه به سیاست سازمان تنها برای بزغاله ها امكان پذیر است.
كرم الله كیانی اظهار داشت: تاكنون هشت هزار بزغاله در این راستا در منطقه آجم علیه بیماری مختلف واكسینه شدند.
وی عنوان كرد: بیماری تب مالت بیماری مشترك انسان و دام است و در صورت شیوع در بین مردم باید مركز بهداشت در این راستا همكاری كند.
رئیس شبكه بهداشت و درمان كهگیلویه نیز با بیان اینكه تاكنون شیوع تب مالت در منطقه آجم گزارش نشده گفت: منطقه آجم با توجه به سخت گذر بودن امكان ارائه خدمات در بیشتر فصول سال را ندارد.
سید هاشم طاعتی اظهار داشت: می طلبد مسئولان استانی با تصمیمات لازم نسبت به الحاق این منطقه محروم به بخش مارگون همكاری لازم را انجام دهند.
وی افزود: با برنامه ریزی های انجام شده به صورت مستمر پزشك خانواده برای ارائه خدمات به این منطقه اعزام خواهد شد.
فرماندار كهگیلویه نیز با اشاره به ظرفیت های كشاورزی و گردشگری دهستان آجم گفت: تاكنون از این ظرفیت ها به نحو احسن برای توسعه این منطقه استفاده نشده است.
علی پوزش با اشاره به اینكه دولت بیش از 30 میلیارد ریال در راستای توسعه باغات در منطقه اجم هزینه كرده است افزود: مردم استقبال چندانی از این طرحها نمی كنند.
وی مناسب نبودن راه ارتباطی را مشكل اصلی این منطقه دانست و اظهاركرد: در سالجاری هیچ گونه اعتباری برای بهسازی راه و تكمیل پل نیمه كاره آجم تخصیص داده نشده است.
پوزش الحاق شدن دهستان آجم به بخش مارگون را نیازمند همكاری مسئولان در تقسیمات كشوری، مردم و مسئولان استانی اعلام كرد.
منطقه سخت گذر آجم با توجه به ظرفیت های كشاورزی و دامداری و وجود رودخانه پرآب همچنان مورد بی توجهی قرار گرفته است.
دهستان اجم با بیش از 67 خانوار در 180 كیلومتری دهدشت مركز شهرستان كهگیلویه در استان كهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
7531/6110 /8005/ 6075* خبرنگار: حسین خدمتی**انتشار دهنده: زهرا هجینی نژاد
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه