روحانی: تمامیت ارضی و حاكمیت رای مردم سوریه اصل است / توافق هسته ای تغییر نخواهد كرد

تهران – ایرنا – 'دكتر حسن روحانی' رئیس جمهوری در گفت و گو با شبكه ان بی سی آمریكا در نیویورك گفت حفظ مرزهای سوریه و حاكمیت رای ملتِ این كشور بسیار اهمیت دارد و توافق هسته ای هم چیزی نیست كه نامزدهای ریاست جمهوری آمریكا بتوانند در آن خللی وارد كنند.

** تمامیت ارضی و حاكمیت رای ملت در سوریه اصل است / ممنوعیت پرواز قابل قبول نیست
به گزارش ایرنا از وبسایت ان بی سی ،آقای روحانی بامداد پنجشنبه به وقت تهران در گفت و گو با این شبكه آمریكایی، تاكید كرد 'آنچه بسیار اهمیت دارد، این است كه درك كنیم سوریه راه حل نظامی ندارد و مشكل سوریه قطعا باید از مسیرهای سیاسی حل شود؛ فقط سیاسی.'
رئیس جمهوری كشورمان درباره سرنوشت سوریه، تاكید كرد كه تمامیت ارضی این كشور باید حفظ شود و سرنوشت رهبری سیاسی را نیز باید با مراجعه به آرای مردم تعیین كرد.
روحانی گفت 'صندوق های رای و حاكمیت مردم سوریه و اراده ملت باید تنها عامل تعیین كننده در آینده سوریه باشد.'
وی درخواست 'جان كری' وزیر امور خارجه آمریكا را كه روز چهارشنبه از سوریه و روسیه خواسته بود هرگونه پرواز در مناطق شمالی سوریه را متوقف كنند، رد كرد و گفت این كار به سود داعش و جبهه النصره تمام خواهد شد.
رئیس جمهوری كشورمان با اشاره به این دو گروه تروریستی، گفت 'باید آنها را زیر فشار نگاه داشت. اگر قرار باشد پروازها را متوقف كنیم، این كار صد در صد به سود آنها خواهد بود.'
روحانی با انتقاد از عملكرد آمریكا در سوریه گفت جنگنده های آمریكایی روز شنبه تاسیسات دولتی سوریه را بمباران كردند و آن را 'یك اشتباه' خواندند؛ در حالی كه این اقدام به كشته شدن ده ها تن از نیروهای دولتی منجر شد.

** آمریكا نمی تواند توافق هسته ای را تغییر دهد
دكتر روحانی در بخش دیگری از گفت و گوی خود با شبكه ان بی سی، از عملكرد وزارت خزانه داری آمریكا انتقاد كرد و گفت این وزارتخانه معامله بانك ها و موسسه های مالی را با ایران دشوار كرده است.
رئیس جمهوری كشورمان درباره توافق هسته ای نیز گفت تهران حتی پس از پایان دوره هشت ساله از نظارت های قیدشده در توافق نیز قصد ندارد سلاح اتمی بسازد.
'دونالد ترامپ' نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریكا، توافق با ایران را 'وحشتناك' خوانده و گفته است برای توافقی بهتر مذاكره خواهد كرد و 'هیلاری كلینتون' رقیب ترامپ در انتخابات نیز گفته است كه موضع او در قبال توافق هسته ای، 'بی اعتمادی و راستی آزمایی تعهدات ایران' خواهد بود. دكتر روحانی در واكنش به این دو اظهار نظر گفت: هیچ كشور یا رئیس جمهوری به تنهایی نمی تواند توافق را زیر سوال ببرد؛ در این توافق چندین كشور و سازمان ملل دخیل بوده اند و سازمان بین المللی انرژی اتمی (IAEA) بر آن نظارت خواهد كرد.
روحانی افزود 'البته نامزدها می توانند هر موضوعی را كه فكر می كنند به تبلیغات انتخاباتی شان كمك می كند ،مطرح كنند. اما هیچ كس نمی تواند بگوید توافق را قبول ندارم یا می خواهم دوباره مذاكره كنم.'
اروپام**9163**1599
مترجم: زمان رضاخانی** انتشار دهنده : شفیعی