۲۹ شهریور ۱۳۹۵، ۱۹:۱۱
کد خبر: 82236416
T T
۰ نفر
بحران مهاجرت و دفاع از سیاست‌های مهاجرتی انگلیس محور سخنان 'ترزا می' در سازمان ملل

لندن - ایرنا - منابع انگلیسی روز دوشنبه گزارش دادندكه بحران مهاجرت و دفاع از سیاست سخت گیرانه مهاجرتی انگلیس كه دربرگیرنده تشدید كنترل‌های مرزی است، محور سخنان 'ترزا می ' نخست‌وزیر كشور در نشست سازمان ملل در نیویورك خواهد بود.

به گزارش ایرنا، این منابع ازجمله اسكای نیوز گزارش دادند كه 'ترزا می ' در جریان اولین حضورش در نشست سازمان ملل بعد از رسیدن به مقام نخست‌وزیری در ماه جولای گذشته ، به رهبران جهان خواهد گفت كه انگلیس این حق را دارند كه ضمن تشدید كنترل‌های مرزی، 'مهاجران اقتصادی' كه در پوشش پناه‌جو قصد ورود به این كشور را دارد، بازگرداند.
براساس گزارش‌های یاد شده، 'تراز می' در سخنانش خواستار تفكیك پناه‌جویان و مهاجران اقتصادی خواهد شد كه به ادعایش ایجاد تسهیل برای رسیدن مهاجران اقتصادی به كشورهای غربی تنها مشكلات موجود را بدتر می‌كند.
به گفته اسكای نیوز ، 'ترزا می' قصد دارد در نشست سازمان ملل خواستار تغییر رویكرد كشورهای جهان برای كاهش مهاجرت‌های بی‌برنامه اخیر شود.
در همین حال، 'ترزا می ' روز دوشنبه در آستانه برگزاری نشست سازمان ملل گفت: در سراسر جهان، ما امروز شاهد سطح بی‌سابقه‌ای از حركت و جابجایی مردم ، هستیم و نیاز است كه برای پاسخ بهتر به این مساله، با یكدیگر كاركنیم.
وی افزود: تمركز در این خصوص بایستی بر روی كمك‌های بشردوستانه به این مهاجران مستأصل و نیازمند حفاظت، همزمان با حفظ اعتماد عمومی در خصوص منافع اقتصادی قانونی و كنترل مهاجرت، صورت گیرد.
نخست‌وزیر انگلیس گفت : 'این‌یك مساله اضطراری است. شماری زیادی از مردم آواره شده‌اند و این مساله حیاتی است كه حمایت‌هایی از این افراد كه نیازمند حفاظت هستند، صورت گیرد.'
براساس گزارش‌های منتشر شده از سوی منابع انگلیسی، ' ترزا می ' در جریان اظهارات در سازمان ملل سه راهبرد را برای مقابله با بحران مهاجران پیشنهاد خواهد كرد.
به گفته این منابع، این سه راهبرد شامل، مهاجران در اولین كشور امنی كه وارد می‌شوند، بایستی تقاضای پناهندگی دهند، ضرورت تفكیك بهتر میان پناه‌جویان و مهاجران اقتصادی، و تاكید بر حق همه كشورها برای كنترل مرزهایشان و مسئولیت آن‌ها برای توقف سیل مهاجرت‌های خارج از كنترل، خواهد بود.
رهبران جهان قرار است روز دوشنبه در مقر سازمان ملل متحد در نیویورك جمع شوند تا راه حلی را برای كاهش مهاجرت ها و تعداد بیجاشدگان داخلی و همچنان رسیدگی بهتر به وضعیت آنان پیدا كنند. این بزرگترین نشست سازمان ملل روی این موضوع است كه نشستی تاریخی خوانده می شود.
قرار است سران كشورهای جهان در جریان این نشست اعلامیه‌ای را به امضا برسانند كه آنها را متعهد به حفاظت از حقوق مهاجران و پناه‌جویان می‌كند.
این بیانیه‌ سرآغاز مذاكرات دوساله‌ای خواهد بود كه چگونگی مهاجرت منظم و امن را با تعیین مسیرهای قانونی موردبررسی قرار می‌دهد.
'ترز می' در حالی قرار است در نشست سازمان ملل شركت كند كه هزاران تن از مردم انگلیس از جمله شماری از شخصیت های سیاسی و فعالان مدنی این كشور عصر روز شنبه و در آستانه این نشست، در حمایت از پناهجویان در قلب لندن تظاهرات كردند.
آنها در جریان این راهپیمایی كه از سوی احزاب سیاسی چون حزب سبز و گروه های ضد جنگ و طرفدار صلح همانند 'آكسفام ' و'ائتلاف توقف جنگ '، موردحمایت قرار گرفته بود، شعارهایی در حمایت از آوارگان و باز كردن مرزهای اروپا به روی آوارگان سر دادند.
تظاهركنندگان همچنین از دولت محافظه كار 'ترزا می' خواستند كه در جریان نشست سازمان ملل در نیویورك نقش سازنده ای را در حمایت از مهاجران ایفا كند.
در جریان این تظاهرات كه در برابر محل پارلمان انگلیس خاتمه یافت، تظاهركنندگان همچنین از دولت 'ترزا می' خواستند كه شمار بیشتری از آوارگان و پناهجویان را بپذیرد.
گروه مدنی 'همبستگی با پناهندگان' روز شنبه گفت كه این حركت اعتراضی 'به دولت انگلیس و جهان نشان داد كه انگلیس آماده استقبال از آوارگان و پناهجویان بیشتری است.
در سپتامبر سال گذشته میلادی دیوید كامرون نخست وزیر سابق انگلیس وعده داده بود كه كشورش 20 هزار آواره سوری را كه در اردوگاه های آوارگان در منطقه از جمله در كشورهای اردن و لبنان حضور دارند، در طی پنج سال آینده خواهد پذیرفت.
اما براساس گزارش وزارت كشور انگلیس، با گذشت 9 ماه از این وعده كامرون، تنها 2 هزار و 646 نفر از سوی مقامات محلی این كشور پذیرفته شده اند كه در حدود 13 درصد از كل افراد یاد شده است.
در همین حال، براساس گزارش آژانس مهاجرت سازمان ملل، در سال جاری میلادی، بیش از 3 هزار و 200 مهاجر و آواره در جریان عبور از دریای مدیترانه برای رسیدن به اروپا غرق شده اند.
این آژانس بین المللی شمار آوارگان و مهاجرانی كه تلاش كرده اند از دریای مدیترانه عبور كنند، در سال جاری میلادی در حدود 300 هزار نفر تخمین زده است.
براساس برآورد سازمان ملل متحد، جنگ ها و تعقیب و شكنجه تا پایان سال گذشته میلادی،بیش از 65 میلیون نفر را در سراسر جهان مجبور به فرار از خانه های شان كرده است.
به گفته سازمان ملل، در پایان سال 2015 میلادی در مجموع 65.3 میلیون تن مجبور شده بودند كه مناطق شان را ترك كنند كه شامل 21.3 میلیون مهاجر، 40.8 میلیون بی جاشده داخلی و 3.2 میلیون پناهجو می شود.
براساس گزارش سازمان ملل، مناطق توسعه یافته بیش از 86 درصد از مهاجران را میزبانی می كنند.
اروپام**1**1552 ** خبرنگار و دبیر: قاسم شریعتی