۲۹ شهریور ۱۳۹۵، ۱۵:۰۱
کد خبر: 82236055
T T
۰ نفر
سند طرح جامع مدیریت تالاب بین المللی هامون تدوین شده است

زاهدان- ایرنا- استاندار سیستان و بلوچستان گفت: سند طرح جامع مدیریت تالاب بین المللی هامون با شكل دهی چندین كارگاه از سال 93 تاكنون و برگزاری نشست های مختلفی با گروه های مردمی، میرآب ها، مراكز علمی و دانشگاهی تدوین شده است.

به گزارش ایرنا علی اوسط هاشمی روز دوشنبه در شورای برنامه ریزی و توسعه سیستان و بلوچستان در زاهدان اظهار داشت: یكی از دغدغه های جدی این استان فقدان طرح جامع مدیریتی تالاب بین المللی هامون بود كه ظرف سه سال اخیر سعی شده این خلاء را به روش های علمی و مدیریتی برطرف كنیم.
وی تصریح كرد: در این سند سعی شد رویكردِ بخشی نگری مدیران نسبت به تالاب بین المللی هامون تغییر كند و مقداری نگاه هایشان را فرابخشی شكل دهیم تا همدیگر را در یك موضع مشترك درك كنند.
وی افزود: درون این سند تمام دغدغه ها در راستای حفظ تالاب بین المللی هامون ارائه شده كه چگونه نگاهی را ما باید شكل دهیم كه بتوانیم در فصل های پرآبی و خشكی تالاب چگونه از فرصت های پیش آمده نهایت استفاده را ببریم.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: به محیط زیست و منابع طبیعی به نحوی باید بیندیشیم كه بتواند زیست با عزت را برای مردم رقم زند نه عامل غبار بر چهره ها و موجی از مهاجرت ها و حاشیه نشینی باشد.
هاشمی اظهار داشت: مشكلات فعلی تالاب بین المللی هامون نشان از این است كه برنامه ای جامع و كامل در گذشته برای حفظ آن نبوده و به سمت هدر رفت و تخریب طبیعت پیش رفته است.
وی تصریح كرد: در كارگروه نجات دریاچه ارومیه احیای تالاب بین المللی هامون نیز دیده شده و ما باید از این فرصت ملی در كنار فرصت های ایجاد شده در سطح استان برای رسیدن به روزهای خوب تالاب نهایت استفاده را ببریم.
وی با اشاره به این كه بین دریاچه ارومیه و تالاب بین المللی هامون تفاوت بسیار زیادی وجود دارد افزود: مشكلات دریاچه ارومیه داخلی بود و با تدبیر و راهكار داخلی نیز برطرف شد اما مشكلات تالاب بین المللی هامون علاوه بر سوء مدیریت هایی كه در گذشته اتفاق افتاده مشكلات اقلیمی و خارجی هم در این امر دخیل بوده است.
وی ادامه داد: در سند جامع مدیریتی تالاب بین المللی هامون نقش های مشترك خودمان با افغانستان دیده شده و باید از ظرفیت های علمی پژوهشی و گروه های مردمی آن دیار هم در همراه سازی با خودمان استفاده كنیم تا بتوانیم اثر ماندگاری را بر منطقه داشته باشیم.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ما شاید نتوانیم در كوتاه مدت تمام تالاب بین المللی هامون را احیا كنیم اما بخشی از آن را كه می توانیم احیا كنیم.
هاشمی اظهار داشت: امروز همه گواهی می دهند كه آثار همكاری ها و هماهنگی ها بین دستگاه های دست اندركار حفظ تالاب بین المللی هامون نمایان است و توانسته ایم از آب ورودی به این تالاب حداكثر بهره برداری را داشته باشیم.
وی تصریح كرد: شرایط فعلی تالاب در حدی است كه تا به امروز شاهد صید ماهی به وسیله صیادان این منطقه هستیم و بخشی از تالاب امسال احیا شده كه این بسیار ارزشمند است.
وی ادامه داد: با تكیه بر یافته های مردم و پژوهش كارشناسان اگر حركت كنیم من امید دارم كه آینده بهتری را بتوانیم برای تالاب رقم بزنیم.
وی با اشاره به حق آبه تالاب بین المللی هامون خاطر نشان كرد: حقابه یك بحث مسلم و جدی ما با افغانستان است و این كشور هم قرار بر این ندارد كه حق آبه ما را ندهد.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: مذاكراتی كه با مقامات محلی و دولتی افغانستان داشتیم اعلام كردند اگر ما سد می سازیم بدی معنا نیست كه از ورود آب به ایران ممانعت كنیم، هیچ كشوری نمی تواند حق همسایگی خودش را مراعات نكند.
هاشمی اظهار داشت: ما با كشورهای همسایه صرفا بر موضع آب ارتباط نداریم دامنه ارتباط ما بسیار گسترده است و هیچ كشوری نمی آید ارتباط خودش را تحت الشعاع یك بخش قرار دهد و روابطش را با كشور دیگر تضعیف كند كه چنین اراده ای در بین هیچ یك از این 2 كشور نیست.
وی تصریح كرد: بخشی از خشكی تالاب بین المللی هامون تغییرات اقلیمی است كه در بیشتر نقاط جهان اتفاق افتاده است.
وی ادامه داد: امیدواریم در تعامل و ارتباط سازنده با كشورهای همسایه بتوانیم به طرح های مشترك با همدیگر بیندیشیم و اسباب آسایش و رفاه سلامت و زیست ماندگار مردم را رقم بزنیم.
3213** 6081 خبرنگار: اكبر نوری** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
۰ نفر