آخوندی: محدودیت های وزارت خزانه داری آمریكا تنها مانع خرید هواپیماست

تهران- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی گفت: رفع محدودیت های وزارت خزانه داری آمریكا سبب می شود مذاكرات ما برای خرید هواپیما به نتیجه برسد.

«عباس آخوندی» امروز (یكشنبه) در حاشیه دومین همایش فرصت های سرمایه گذاری هوانوردی در ایران، در جمع خبرنگاران افزود: امیدوارم این محدودیت ها به زودی برطرف شود تا ما بتوانیم نسبت به خرید هواپیما اقدام كنیم.
وی ادامه داد: مذاكره با شركت بوئینگ به ایران ایر منحصر نمی شود و ما از مذاكره همه شركت های هواپیمایی پشتیبانی می كنیم.
وزیر راه و شهرسازی درباره تامین مالی شركت های هوپیمایی گفت: همه این شركت ها می توانند از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده كنند اما ایران ایر به دلیل ساختار دولتی آن نمی تواند از این تسهیلات بهره مند شود.
آخوندی درباره انجام مذاكرات قراردادی در بخش های مختلف گفت: همه اینها منوط تصمیم وزارت خزانه داری امریكا برای برداشتن محدودیت هاست و تشكیل كاپكا در ایران نشان داد جامعه جهانی نیز خواستار برداشته شدن این محدودیت هاست.
وی درباره مذاكره های مربوط به تامین مالی گفت: در این زمینه با مشكل جدی روبرو نیستیم و می توانیم مذاكرات را به راحتی دنبال كنیم.
آخوندی درباره هواپیماهایی كه هنوز اجازه پرواز دریافت نكرده اند، گفت: همه این هواپیماها چنانچه تدابیر ایمنی لازم را به كار بگیرند اجازه پرواز می گیرند.
وزیر راه و شهرسازی به افزایش 100 درصدی میزان پروازها اشاره كرد و گفت: میزان پروازها از آسمان ایران بعد از اجرای برجام، به یك هزار پرواز در روز افزایش یافته است.
وی امن بودن آسمان ایران را یكی از دلایل افزایش میزان پروازها عنوان كرد و گفت: حجم درآمدها از این راه نیز دو برابر افزایش یافته است.
به گزارش ایرنا، معاون مدیرعامل شركت بویینگ دو روز پیش در حاشیه نشست رسانه ای نخستین كنفرانس جهانی حمل و نقل پایدار در عشق آباد به ایرنا گفت: این شركت برای فروش هواپیما به شركت های ایرانی مشكلی ندارد و شرایط برای اخذ مجوز از دفتر كنترل دارایی های خارجی آمریكا یا اوفك ( OFAC؛ Office of Foreign Assets Control) مثبت است.
«مارتین بنتورد» افزود: اكنون بویینگ با شركت های ایرانی در حال مذاكره است و فضای مناسبی برای فروش هواپیما به ایران فراهم شده و شركت بویینگ به نتیجه مذاكرات خوشبین است.
به گزارش ایرنا، اوفك دفتر كنترل دارایی های خارجی آمریكا و زیرمجموعه اداره كل خزانه داری فدرال آمریكا است.
یك ماه پیش «عباس آخوندی» در نشست مشترك با اعضای كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از پیشرفت در مذاكرات با ایرباس و بوئینگ خبر داد و گفت: تاكنون مجوز اوفك صادر نشده است؛ با این همه، طرف های مذاكره ابراز خوش بینی می كنند تا كار انجام شود.
آخوندی افزود: انتظار می رود بتوان با نهایی سازی این قراردادها، كشور را از وضعیت كنونی صنعت هوانوردی خارج ساخت.
چندی پیش نیز دبیر انجمن شركت های هواپیمایی به ایرنا گفت: با توجه به تعهد لغو تحریم های هوایی ایران، تعلل اوفك در صدور مجوز فروش هواپیما به شركت های ایرانی غیرمنطقی است.
«مقصود اسعدی سامانی» ادامه داد: با اجرای برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) و لغو تحریم ها باید وزارت خزانه داری آمریكا نسبت به صدور مجوزهای لازم برای خرید هواپیما توسط شركت های ایرانی سرعت عمل بیشتری نشان می داد.
وی گفت: شركت های ایرانی از مدت ها پیش مذاكرات خود را با شركت های سازنده هواپیما در جهان آغاز كرده اند و اكنون مذاكرات ما با شركت های بزرگ ادامه دارد اما همه سازندگان هواپیما منتظر صدور مجوز اوفك هستند.
سامانی تاكید كرد تعلل اوفك در صدور مجوز برای فروش هواپیما به ایران به سازندگان هواپیما در كشورهای مختلف جهان قانونی نیست و افزود: صدور این مجوز می تواند مشكل شركت های غربی را نیز برطرف كند.
خبرنگار: محمدمهدی بهرامی- دبیر: مریم مسعود
اقتصام**2078**9189**1961
۰ نفر