۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۵۸
کد خبر: 82228361
T T
۰ نفر

خبرگزاری ها: آتش بس در سوریه همچنان برقرار است

۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۵۸
کد خبر: 82228361
خبرگزاری ها: آتش بس در سوریه همچنان برقرار است

تهران – ایرنا – چند خبرگزاری امروز (سه شنبه) به نقل از خبرنگاران و فعالان میدانی در سوریه گزارش دادندكه آتش بس در این كشور همچنان در جبهه های مهم برقرار است و به نظر می رسد ادامه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خبرنگاران این خبرگزاری مستقر در هر دو طرف درگیری در شهر حلب كه دومین شهر مهم این كشور است، گفتند كه شب گذشته (دوشنبه) بدون درگیری سپری شد.
براساس این گزارش، ساكنان حلب با بهره برداری از این آتش بس، تا نیمه های شب در خیابان ها حضور داشتند و نخستین روز تعطیلات عید سعید قربان را جشن گرفتند.
خبرنگار فرانسه در مناطق تحت كنترل دولت سوریه نیز اظهارات مشابه ای داشت و شب گذشته را شبی آرام در سوریه توصیف كرد.
فعالان مستقر در شهر تلبیسه در مركز حلب كه معارضان كنترل آن را در دست دارند و در ساعات منتهی به آتش بس شاهد درگیری سنگین بود، اعلام كردند كه درگیری ها متوقف شده است.
در استان ادلب نیز كه عمدتا در اشغال گروه های معارض است نیز شبی آرام گزارش شد.
جان كری وزیر خارجه آمریكا به خبرنگاران در واشنگتن گفت: هنوز برای نتیجه گیری درباره موفقیت آمیز بودن یا نبودن این آتش بس بسیار زود است، اما گزارش های اولیه دو ساعت نخستین این آتش بس از 'كاهش' خشونت ها حكایت دارد.
وی گفت: از همه طرف ها می خواهیم از این آتش بس حمایت كنند چون ممكن است آخرین فرصت برای حفظ یكپارچگی سوریه باشد.
آتش بس جاری طی هفته گذشته و در جریان مذاكرات كری با همتای روسش پیشنهاد و از غروب دوشنبه برقرار شد.
خبرگزاری رویترز نیز به نقل از گروه موسوم به ناظر حقوق بشر سوریه اعلام كرد كه در آغاز دومین روز آتش بس، آرامش در سراسر سوریه برقرار است.
این گروه همچنین تصریح كرد كه تاكنون حتی یك مورد تلفات غیرنظامی نیز طی 15 ساعت گذشته از زمان آغاز آن ثبت نشده است.
در همین خصوص، خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از گروه ناظر حقوق بشر سوریه اعلام كرد كه در بیشتر مناطق این كشور آرامش برقرار است و فقط چند مورد كوچك از نقض آتش بس در استان حماه گزارش شده است.
گروه سوری موسوم به كمیته هماهنگی محلی نیز تایید كرد كه مواردی از نقض آتش بس نیز در استان های قنیطره و حلب گزارش شده است.
در شهر درعا نیز آرامش گزارش شده است.
این دومین تلاش مشترك روسیه و آمریكا در سال میلادی جاری برای متوقف كردن جنگ پنج ساله سوریه است.
خاورم**9156/1275