۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۳۷
کد خبر: 82228321
T T
۰ نفر

تفاهم، راه حل امام خميني به خبرگان

۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۳۷
کد خبر: 82228321
تفاهم، راه حل امام خميني به خبرگان

تهران - ايرنا - شبكه مجازي آستان روز سه شنبه متن سخنراني امام خميني(س) در ديدار نمايندگان مجلس خبرگان در سال 58 را بازنشر داد كه در آن بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران راه حل اساسي را 'تفاهم همه باهم' دانسته بودند.

اين رسانه نوشت: امام خميني(س) بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران در جمع نمايندگان مجلس خبرگان و اعضاي حزب جهموري اسلامي در روز 23 شهريور 1358 كه مصادف با 22 شوال 1399 ،در قم اعضاي نمايندگان مجلس خبرگان را به تفاهم فرهنگي دعوت كرد .همچنين در خصوص ترس دشمن از اسلاميت نظام،موقعيت روحانيت واهميت مجلس توصيه هايي كرد.
متن بيانات رهبر كبير انقلاب به شرح ذيل است:
بسم الله الرحمن الرحيم
تفاهم همگاني در رفع مشكلات
مجموع قضيه اين است كه شما از مشكلات مملكت بحث كرده ايد. و اين هم همه مي‌دانيد كه مشكلات زياد است، اما حالا راه حل اين است كه همه با هم تفاهم داشته باشند.
دولت با شوراي انقلاب؛ همه با حزب جمهوري اسلامي و اگر بشود، با حزب هاي ديگر كه بتوانند تفاهم كنند و درگيري واقع نشود بين مثلاً دولت و حزب و يا دولت و شورا، يا مثلاً راديو - تلويزيون و ديگران.
در يك وقتي كه الآن درگيري ها صد درصد مضر است، يعني ما الآن احتياج داريم به اينكه يك آرامشي باشد و يك تفاهمي باشد. مشكلات شك ندارد زياد است؛ و شك ندارد به اين زودي رفع شدني نيست؛ يعني شما بخواهيد يك راديو - تلويزيوني كه پنجاه و چند سال، پنجاه سال، در خدمت رژيم فاسد بوده و افرادي هم كه در او بوده است از آن سنخ فكر مي‌كرده‌اند و از آن سنخ بودند، حالا يكدفعه اينها تبديل بشود به يك اشخاص مؤمني، اشخاص مسلماني كه فكرشان فكر اسلامي و ملي باشد، اين يك مطلبي است كه آرزويش هست؛ اما به اين زودي درست نمي‌شود.
چنانچه (از) دولت هم بخواهيد در اين ظرف مدت كم بتواند اين كارها را انجام بدهد، اين هم نمي‌شود. يا (از) اجزاي دولت بخواهيد صددرصد در طريق ما باشد؛ اين هم نيست. من از آنان مي‌بينم اشخاصي كه در اين راه نيستند. لكن علاج اين نيست كه ما يك درگيري حالا ايجاد كنيم و يك مثلاً به هم زدن اوضاع؛ فرض كنيد برويم سراغ دولت و هِي افراد را بدين صورت بگوييم كه اين كنار برود، او كنار برود، اوكنار برود. برويم سراغ تلويزيون و بگوييم كه بايد امروز اين عوض بشود و فردا هم دوباره يكي ديگر بيايد؛ يك دسته ديگر با او مخالفند او عوض بشود، و همين طور ساير قشرها.
واگذاري مسئوليتها به اشخاص متعهد
به نظر من مي‌رسد كه امروز بايد ما كوشش كنيم كه حتي الامكان اشكالات وارد را هم يك قدري غَمضِ عَين (1) كنيم تا بلكه يك استقراري پيدا بكند؛ تا بلكه مجلس خبرگان كارشان ان شاء الله به همت آقايان زودتر تمام بشود و برويم سراغ مجلس شورا و مجلس شورا را درست بكنيم و محول بشود كار به ملت و به نمايندگان ملت، و كارها ان شاء الله با محول شدن به ملت و به اشخاصي كه متعهد هستند، و توانستيم و توانستيد كه يك منتخباتي داشته باشيد كه آنها صددرصد ان شاء الله اسلامي و ملي و متفكر و همه جهات در آنان جمع باشد؛ آن وقت ان شاء الله با اينها كارها اصلاح بشود.
اما حالا ما بخواهيم كه اوضاع را هي هر روز به هم بزنيم و خوب، هر كسي از آن وقت تا حالا من ديدم، هركس آمده توي كار و رأس يك [جايي‌] شده، يك عده‌اي فوراً آمده‌اند به اينكه آن چطور. مثلاً آقايان بعد از تفتيش زياد و چه، يك نفر براي رئيس ستاد درست كردند؛ به مجرد اينكه او را گذاشتند، يكدفعه شروع كرده‌اند كه اين چه و چه و چه.
نمي‌شود كه ما تا چهار نفر پيدا شدند گفتند نه، آني كه انتخاب شده كنار بگذاريم و يكي ديگر بياوريم باز يك دسته ديگر بيايند او را جلو بگيرند - اين اسباب اين مي‌شود كه ما هيچ كاري نتوانيم انجام بدهيم، بايد ما الآن يك قدري دست به عصا راه برويم، نه تضعيف كنيم دولت را به طوري كه [...] خوب، بعضي از آقايان همت گماشته‌اند به اينكه مثلاً تضعيف كنند و از بين ببرند دولت را.
هركس، هر فردي، در دولت هست يكدفعه مي‌بينيم مي‌گويند كه اين آني است كه از همه خيانتكارتر بوده! اين آني است كه از همه جنايتكارتر بوده، و اينطور حرفها هست كه گاهي وقتها به واسطه يك سوء نيت نيست؛ ليكن سوء تشخيص است واقع مي‌شود. و شورا مثلاً كه ما افرادش را مي‌شناسيم و مي‌دانيم چه اشخاصي هستند و آنهايي كه نمي‌شناسند همين طور به طور اجمال و كلي انتقاد مي‌كنند، شورايي كه هيچ معلوم نيست چه كاره است، معلوم نيست.
منبع:صحيفه امام جلد 9 ص 521
منبع: شبكه مجازي آستان 23 شهريور 95
اول**1577
۰ نفر