۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۱۲
کد خبر: 82228270
T T
۰ نفر

افزایش كشت زعفران دریچه ای نو به تجارت طلای سرخ

۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۱۲
کد خبر: 82228270
افزایش كشت زعفران دریچه ای نو به تجارت طلای سرخ

شهركرد - ایرنا - اقلیم مساعد، ارتفاع مناسب از سطح دریا، آفتاب درخشان و زمین های زراعی كافی از جمله مزیت های چهارمحال و بختیاری برای توسعه و كشت زعفران و اهتمام به تجاری سازی طلای سرخ در كشور است.

به گزارش ایرنا، زعفران از گیاهان بومی ایران و به عنوان گران‌ترین ادویه جهان جایگاه منحصر به فردی در میان محصولات كشاورزی و صادراتی كشور دارد و كاربردهای متعدد و فراوان زعفران و خواص دارویی و مصارف متنوع غذایی آن، ضرورت توجه ویژه‌ به مسائل تولید و صادرات زعفران را بیش از پیش روشن می‌سازد.
زعفران ایران علاوه بر این كه از نظر كمی درصد بالایی از تولید جهانی را تشكیل می‌دهد، از لحاظ كیفی از جمله عیار بالا در رنگ ‌دهی و طعم و عطر مطلوب مرغوبیت زیادی دارد و همین امر سبب رونق صادرات این محصول به كشورهای مختلف جهان از جمله اسپانیا، امارات متحده، ایتالیا، چین، فرانسه، انگلستان، استرالیا، سوئد، عربستان سعودی، كویت و بحرین شده است.
با این وجود هرچند تولید و تجارت زعفران در كشور همواره با فراز و نشیب های زیادی مواجه بوده اما سطح زیركشت این گیاه ارزشمند در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی یافته به نحوی كه جز مناطق خراسان رضوی و جنوبی در استان های دیگر از جمله چهارمحال و بختیاری سطح قابل توجهی از اراضی به كشت زعفران اختصاص داده شده است.
این موضوع می طلبد تا با استفاده از این ظرفیت ها، ضمن ارائه آموزش های لازم به نیروی كار و كشاورزان با حمایت های مالی بخش دولتی و خصوصی، ایران جایگاه برترخود را در عرصه تولید و تجارت زعفران دنیا حفظ كند.
كم آبی های چند سال اخیر و این موضوع كه فصل رشد گیاه زعفران در پاییز و زمستان قرار دارد و عمده نیاز آبی زعفران توسط باران و برف تامین می شود و همچنین در تابستان خلاف بسیاری از محصولات كشاورزی نیاز به آبیاری ندارد، زعفران را به گیاهی استراتژیك برای رهایی از بحران كم آبی و یكی از گزینه ها برای كشت سودآور كشاورزان تبدیل كرده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد كشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از افزایش 10 برابری كشت زعفران در استان خبر داد و گفت: درحالی كه تا سه سال گذشته سطح زیركشت این محصول در استان هشت هكتار بود، اما این میزان در سال جاری به 105 هكتار افزایش یافته است.
حمیدرضا دانش افزود: امسال از اراضی زیركشت زعفران در استان 525 كیلوگرم محصول برداشت می شود كه ارزشی معادل 36 میلیارد و 750 میلیون ریال دارد.
وی اقلیم مساعد، ارتفاع مناسب از سطح دریا و آفتاب درخشان را از شرایط مطلوب آب و هوایی چهارمحال و بختیاری برای كشت زعفران برشمرد و تصریح كرد: این عوامل سبب شده تا عطر، بو و طعم زعفران این استان از كیفیت بالاتری نسبت به سایر نقاط كشور برخوردار باشد.
دانش، زمان برداشت زعفران را فصل پاییز به ویژه آبان ماه دانست و گفت: از هر هكتار زمین زیركشت پنج كیلوگرم زعفران برداشت می شود كه هر كیلوگرم زعفران استان به قیمت 70 میلیون ریال به فروش می رسد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد كشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اشتغال 3 هزار و 150 نفر نیروی كار در مزارع زغفران استان خاطرنشان كرد: این میزان اشتغالزایی هرچند فصلی است اما با توسعه زمین های زیركشت زعفران می تواند اشتغالزایی بالایی را فراهم نماید.
یك كارشناس مسائل اقتصادی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، كشت زعفران را از مزیت ها و پتانسیل های چهارمحال و بختیاری عنوان كرد و گفت: شرایط آب و هوایی مناسب استان این مزیت نسبی را فراهم كرده و ضروری است تا از این فرصت به بهترین نحو بهره گیری كرد.
علی نصیری، جمعیت گسترده روستایی و آشنا با فرهنگ كشاورزی را از دیگر ظرفیت های این استان برای توسعه كشت زعفران دانست و افزود: توسعه كشت زعفران در استان هم در اشتغالزایی نیروی كار موثر است و هم نقش مهمی در درآمدزایی و توسعه اقتصادی و اجتماعی استان دارد.
وی با تاكید بر اعطای تسهیلات لازم برای توسعه مزارع كشت زعفران در استان تصریح كرد: دولت و بخش خصوصی می توانند با سرمایه گذاری در این حوزه به ویژه در خصوص صنایع تبدیلی و بسته بندی هم از كشاورزان فعال در این حوزه حمایت كنند و هم ارزش افزوده بیشتری را به دست آورند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهركرد و از محققان رشته گیاهان دارویی نیز با اشاره به ظرفیت های كشت زعفران در این استان اظهار كرد: شرایط آب و هوایی، وجود نظام كشاورزی معیشتی و نیروی كار فراوان شرایط مناسبی برای توسعه مزارع زعفران در استان فراهم كرده است.
عبدالله قاسمی پیربلوطی افزود: خشكسالی های اخیر و كاهش منابع آب در استان می طلبد تا در كشت محصولات آب بر همچون چغندرقند و ذرت به منظور جایگزینی كشت زعفران تجدیدنظر نمود.
وی تصریح كرد: باید دقت داشت تا در توسعه مزارع زعفران از پیاز مرغوب استفاده كرد تا محصولاتی با ماده موثر و كیفیت بالا برداشت شود.
قاسمی با اشاره به كشت زعفران در 2 هكتار از مزارع كشاورزی دانشگاه آزاد شهركرد اظهار كرد: دانشگاه با كمك مالی به دانشجویان پیاز مرغوب زعفران را از مركز تحقیقات مشهد خریداری كرد و برای كشت در اختیار دانشجویان قرار داد و این طرح تاكنون نتایج خوبی در برداشته است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهركرد با تاكید بر بهره گیری از نظرات كارشناسی در خرید پیاز زعفران افزود: یكی از مباحث مهم در كشت زعفران استفاده از نظر مشاوران و كارشناسان این حوزه است تا بتوان با خرید پیاز مرغوب محصول باكیفیتی برداشت كرد.
قاسمی خاطرنشان كرد: حمایت دولت از محققان و فارغ التحصیلان دانشگاهی برای توسعه كشت زعفران یكی از ضرورت های این حوزه به شمار می رود و ضروری است تا در این خصوص حمایت های بیشتری انجام گیرد.
وی با اشاره به اهداف تحقق اقتصاد مقاومتی و استفاده از توان داخل برای توسعه كشور تاكید كرد: برای توسعه صادرات این محصول و دستیابی به ارزش افزوده بیشتر، بهبود كیفیت، كاهش قیمت تمام شده محصول، افزایش عملكرد و ایجاد صنایع تبدیلی مرتبط با زعفران امری اجتناب ناپذیر است.
مزیت های چهارمحال و بختیاری در كشت زعفران و مزایای آن در توسعه اقتصادی، شرایط مناسبی را فراهم كرده تا ایران بتواند جایگاه برتر خود را در تجارت زعفران حفظ كند.
ایجاد اشتغال در روستاها و ایجاد امید برای ماندن مردم در مناطق روستایی، جذب سرمایه در مناطق محروم و توسعه گردشگری از طریق بازدید مزارع زعفران و مراسم گل پركنی در روستاها می تواند علوه بر جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر، كشور را از ناهنجاری های اقتصادی و اجتماعی رهایی بخشد.
گزارش از خاطره حسین زاده
7363/6021
۰ نفر