۲۱ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۵۴
کد خبر: 82226085
T T
۰ نفر

بورس منطقه اي كرمانشاه رونق بخش اقتصاد منطقه

۲۱ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۵۴
کد خبر: 82226085
بورس منطقه اي كرمانشاه رونق بخش اقتصاد منطقه

كرمانشاه- ايرنا- بورس منطقه اي كرمانشاه 16 آبان سال 1384 به عنوان نوزدهمين تالار منطقه اي با هدف فرهنگ سازي و گسترش سطح آگاهي مردم در مورد بازار سرمايه افتتاح شد و امروز بعد از گذشت 11 سال از فعاليت اين تالار، شاهد تاثيرات آن در رونق بخشي اقتصاد منطقه هستيم.

به گزارش خبرنگار ايرنا در علم اقتصاد، بورس به بازاري اطلاق مي شود كه قيمت گذاري و خريد و فروش كالا و اوراق بهادار در آن انجام مي پذيرد و در يك طبقه بندي كلي شامل بورس كالا و اوراق بهادار است.
بورس، در اصطلاح علم اقتصاد، مكاني است كه كار قيمت گذاري و خريد و فروش كالا و اوراق بهادار در آن انجام مي‌گيرد و به دو نوع بورس كالا و بورس اوراق بهادار است.
بورس بازاري است كه در آن سهام شركت ‌ها و ابزارهاي مالي ديگر از قبيل اوراق مشاركت، صكوك، تسهيلات مسكن و... خريد و فروش مي‌شوند.
در اين بازار صاحبان پس‌انداز حتي پس‌اندازهاي كوچك مي‌توانند پس انداز خود را از طريق ساز و كاري كه بورس فراهم مي‌كند در اختيار واحدهاي اقتصادي از جمله شركت‌هاي توليدي كه نياز به منابع مالي براي افزايش توليد و گسترش فعاليت‌هاي خود دارند قرار مي‌دهد.
شركت‌ ها با استفاده از اين منابع اقدام به توليد كالاها و خدمات مورد نياز جامعه مي‌كنند و بدين ترتيب امكان مشاركت عمومي در فرآيند توليد و توسعه اقتصادي جامعه فراهم مي‌شود.
خبرنگار ايرنا در باره فعاليت هاي بورس منطقه اي كرمانشاه گفت و گويي با مدير بورس اين منطقه انجام داده كه ماحصل آن را در زير با هم مي خوانيم.

** معامله سه ميليارد و 381 ميليون سهام در طول يك سال
مدير بورس منطقه اي كرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به حجم معاملات تالار بورس كرمانشاه از مرداد سال 94 تا مرداد امسال گفت: در اين مدت سه ميليارد و 381 ميليون سهام و حق تقدم به ارزش هفت هزار و 742 ميليارد ريال در تالار بورس كرمانشاه معامله شد.
زهرا دفتري همچنين تعداد كُدهاي تالار بورس كرمانشاه را دو هزار و 926 مورد و تعداد كارگزاري ها را نيز 24 مورد اعلام كرد و افزود: از اين تعداد كارگزاري دو مورد نيمه فعال است.
به گفته او 46 نفر نيرو در اين تعداد كارگزاري اكنون مشغول فعاليت هستند.
او از توسعه سهند، آگاه، بهمن، سرمايه و دانش، راهنماي سرمايه گذاران، بانك صادرات، آبتين استاك، شاخص سهام، تالار اختصاصي آگاه، مهر آفرين، تامين سرمايه نوين، مفيد، حافظ، آراد ايرانيان، تالار اختصاصي شاخص سهام، بانك ملت، آرمان تدبير نقش جهان، تالار اختصاصي مهرآفرين، بانك آينده، بانك دي، نوانديشان بازار سرمايه، اقتصاد بيدار، مبين سرمايه و تالار اختصاص شاخص سهام 3 به عنوان كارگزاري هاي تالار بورس كرمانشاه نام برد.
وي برگزاري كلاس هاي آموزشي و بازديد را يكي از برنامه هاي تالار بورس كرمانشاه ذكر كرد و گفت: در طول يك سال اخير ( مرداد 94 تا مرداد 95) كلاس آموزشي با حضور 250 نفر از عموم مردم برگزار شد و همچنين كارگاه آموزشي براي 150 نفر از اعضاي هنرستان فني حرفه اي شهرستان روانسر، كاركنان شير و لبنيات روانسر، شهرداري صحنه، مقرري بگيران اداره كار پاوه و كاركنان شركت نفت كرمانشاه برگزار شد.
به گفته او همچنين در اين مدت 45 نفر از اعضاي مركز علمي كاربردي كرمانشاه، دانش آموزان هنرستان دكتر شريعتي سنقر و كليايي از تالار بورس كرمانشاه بازديد كردند.

** معامله بيش از سه هزار ميليارد ريالي در سال جاري
مدير بورس منطقه اي كرمانشاه در ادامه سخنان خود همچنين گفت: امسال سه هزار و 250 ميليارد ريال معامله در بورس منطقه اي كرمانشاه انجام شده است.
دفتري اظهار كرد: آمار معاملات بورس در سال گذشته پنج هزار و 820 ميليارد ريال بوده كه اين ميزان در سال جاري روند افزايشي داشته است.
وي گفت: هم اكنون 20 كارگزار در بورس منطقه اي، چهار تالار اختصاصي و سه شعبه آفلاين در بانك ها وجود دارد كه در سال 94، هفت كارگزاري در ديگر شهرها فعال شده است.
به گفته دفتري، در گذشته بورس كلمه اي ناآشنا بوده كه از سال هاي گذشته شاهد رشد محسوسي در اين زمينه هستيم.

** فرهنگ سازي و آشنايي مردم با بورس در اولويت تالار بورس منطقه اي
مدير بورس منطقه اي كرمانشاه در ادامه سخنان خود همچنين ارايه خدمات در قالب اطلاع رساني و فرهنگ سازي به منظور آشنايي مردم با فعاليت بورس را نيز مورد اشاره قرار داد و گفت: در تالار منطقه‌اي كرمانشاه از ابتداي راه اندازي تاكنون فعاليت‌هايي در راستاي فرهنگ سازي و گسترش فرهنگ سهام داري و در كل آشنا كردن اقشار مختلف مردم استان با بورس، ساز و كار معاملات و نحوه سرمايه گذاري در بورس و خريد و فروش سهام و حق تقدم انجام شده است.
دفتري برگزاري دوره‌هاي آموزشي مقدماتي در بورس براي عموم، دعوت از سازمان ها و نهادهاي مختلف استان براي فراهم كردن امكان بازديد مديران و كاركنان از بورس و برگزاري دورۀ آموزشي براي آنها، برگزاري دوره‌هاي آموزشي آشنايي با بورس براي دانشجويان، دانش آموزان و معلمان استان، ارايه كتاب هاي آموزشي و لوح هاي فشرده آموزشي، تهيه آمارهاي هفتگي و ماهانه، ارايه آمار و اطلاعات فعاليت هاي بورس به روزنامه هاي محلي و سراسري و صدا و سيماي كرمانشاه را از جمله خدمات ارايه شده به مردم ذكر كرد.
وي همچنين تماس با واحدهاي اقتصادي فعال در استان و برگزاري جلسه با مديران آنها به منظور بررسي شرايط آنها براي پذيرش در بورس و حضور در سمينارها و جلسات در استان و ارايه آمار و اطلاعات فعاليت بورس و مطالبي در ارتباط با بازار سرمايه و بورس را از ديگر خدمات ارايه شده در تالار بورس كرمانشاه دانست.
دفتري ارتباط با نشريات محلي و صدا و سيماي استان به صورت ارايه آمار معاملات و مقالات و مطالبي براي آشنا كردن مخاطبان آنها با مفاهيم بورس و بازار سرمايه، نحوه خريد و فروش اوراق بهادار و حقوق و تعهدات سهام داران و شرايط پذيرش شركت‌ها را نيز از ديگر خدمات تالار بورس كرمانشاه در زمينه اطلاع رساني و فرهنگ سازي عنوان كرد.
فرزاد نويدي خبرنگار ايرنا مركز كرمانشاه
3033/8066

سرخط اخبار استان‌ها