دستگیری كلاهبرداری در پوشش نائب رئیس سفارت كشوری اروپایی

تهران-ایرنا- مركز اطلاع رسانی پلیس آگاهی تهران بزرگ، اعلام كرد: فردی كه با جعل نام و عنوان خود را نائب رئیس سفارت یكی از كشورهای اروپایی معرفی و اقدام به كلاهبرداری میلیاردی كرده بود، توسط پلیس شناسایی و در ارومیه دستگیر شد.

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از مركز اطلاع رسانی پلیس آگاهی تهران بزرگ، 19اردیبهشت ماه سال جاری فردی با مراجعه به كلانتری 105 سنایی اعلام كرد كه توسط یكی از دوستانش به منظور دریافت تسهیلات بازرگانی با شخصی كه خود را نایب رئیس یك سفارت اروپایی معرفی كرده آشنا شده و از طریق وی مورد كلاهبرداری قرار گرفته است.
پرونده مقدماتی با موضوع كلاهبرداری تشكیل و به دستور بازپرس شعبه چهارم دادسرای ناحیه 6 تهران، پرونده برای رسیدگی در اختیار پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.
مالباخته پس از حضور در پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: حدود دو ماه گذشته به واسطه یكی از دوستانم با شخصی به نام «ناصر . م» در محل كارش در خیابان بخارست آشنا شدم. دوست بنده ایشان را به عنوان نائب رئیس سفارت و سفیر سفارت كشور مورد نظر معرفی كرد.
وی افزود: طی چندین جلسه ملاقات با این شخص مقرر شد تا با هدایت و نظارت سفارت كشور مورد نظر برخی از سفارشات خرید، از طریق ایشان مدیریت و انجام شود؛ بر همین اساس، در مجموع و طی چند مرحله بیش از یك میلیارد و 300 میلیون ریال عنوان حق كارداری به حساب ایشان واریز كردم اما با توجه به تاخیر طولانی ایشان، به ناچار به سفارت مورد نظر مراجعه و پس از ارائه كلیه مدارك ارائه شده از سوی این شخص ( ناصر . م ) مشخص شد كلیه مدارك ارائه شده و ادعای اعلامی در خصوص موقعیت ایشان در سفارت، تماما مجعول و كذب محض بوده است.
*شناسایی تعداد دیگری از مالباختگان
همزمان با آغاز رسیدگی به پرونده كلاهبرداری در پوشش جعل عناوین، نماینده حقوقی یك شركت سرمایه گذاری دیگر نیز با مراجعه به پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ اعلام كرد: شخصی به نام «ناصر. م» با نزدیك شدن به مدیران شركت توسعه سرمایه گذاری خودش را به عنوان نائب رئیس سفیر یك كشور اروپایی در ایران معرفی و با ارائه چند فقره مكاتبه منتسب به آن سفارت در تهران، پیشنهاد جذب سرمایه گذاری خارجی را مطرح كرد.
وی افزود:به دنبال این مكاتبات، این شخص با جلب اعتماد مدیران شركت و فریب آنان موفق شد مبالغی را با عنوان هدیه برای انجام سرمایه گذاری و كارمزد بانكی مجموعا به ارزش تقریبی 4میلیارد ریال دریافت كند كه در ادامه و با توجه به طولانی شدن غیبت این شخص، با مراجعه مدیران شركت به سفارت و ارائه تصاویر مدارك ارائه شده از سوی آقای «ناصر. م» مشخص شد تمامی این مدارك جعلی است و این شخص در سفارت هیچگونه سمتی ندارد.
با آغاز رسیدگی به پرونده، كارآگاهان پایگاه سوم پلیس آگاهی با مراجعه به دفتر كار «ناصر. م» در خیابان بخارست اطلاع پیدا كردند كه این مكان به صورت استیجاری در اختیار وی قرار داشته و همزمان با انجام كلاهبرداری از مالباختگان، از این مكان نیز متواری شده و هیچ مكان مشخص دیگری از وی در تهران وجود ندارد.
در ادامه، كارآگاهان با بررسی سوابق «ناصر . م» وی را به عنوان یكی از مجرمین سابقه دار در زمینه كلاهبرداری شناسایی كرده و با بهره گیری از اطلاعات بدست آمده از سوابق متهم موفق به شناسایی مخفیگاه وی در شهرستان ارومیه شدند.
سرانجام كارآگاهان پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ با اخذ نیابت قضایی به شهرستان ارومیه اعزام و با اطمینان از حضور «ناصر. م» در مخفیگاهش موفق به دستگیری و انتقال به پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ شدند.
سرهنگ كارآگاه محمد نادربیگی رئیس پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ در این خصوص گفت: متهم در همان تحقیقات اولیه اعتراف كرده كه از اواخر سال گذشته با اجاره یك واحد تجاری در نزدیكی محل سفارت یك كشور اروپایی ، با طرح ادعای دروغین نائب رئیسی سفارت اقدام به جلب اعتماد مالباختگان و نهایتا كلاهبرداری از آنان كرده است.
وی افزود: با صدور قرار قانونی از سوی مقام قضایی، متهم برای انجام تحقیقات تكمیلی در اختیار پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته است.
تهرام/7245//7244