۱۶ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۰۲
کد خبر: 82219688
T T
۰ نفر
اولاند در هانوي/ نخستين سفر يك رئيس جمهوري فرانسه به ويتنام در 12 سال گذشته

تهران - ايرنا - «فرانسوآ اولاند»، نخستين رئيس جمهوري فرانسه كه از 12 سال پيش تاكنون به ويتنام سفر كرده است، امروز (سه شنبه) در هانوي، هدف از سفرش را تقويت روابط اقتصادي با اين كشور اعلام كرد، كه يكي از پوياترين اقتصادهاي منطقه جنوب شرق آسيا را دارد.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، اولاند در ديدار با «تران داي كوانگ» همتاي ويتنامي خود، بر تمايل فرانسه براي سرمايه گذاري در ويتنام و عقد توافق نامه هاي تجاري براي دسترسي كامل به بازار اين كشور تاكيد كرد.
رئيسان جمهوري دو كشور براي محقق ساختن تمايل همكاري هاي تجاري، قرارداد فروش 40 فروند ايرباس را امضا كردند.
ويتنام از مستعمرات سابق فرانسه است. اين دو كشور امروز روابط اقتصادي، فرهنگي يا دانشگاهي اندكي با يكديگر دارند.
ويتنام در سال 2015 ميلادي به رشد 6.68 درصدي دست يافت. اين ميزان رشد كه بالاترين در پنج سال گذشته اين كشور محسوب مي شود، ويتنام را به يكي از پوياترين اقتصادهاي منطقه تبديل كرد.
حدود 40 تن از صاحبان صنايع و شركت هاي فرانسوي از جمله ايرباس و آلستوم، اولاند را در اين سفر دو روزه در هانوي پايتخت و شهر «هوشي مين» قلب اقتصادي ويتنام همراهي مي كنند.
رئيس جمهوري ويتنام در ديدار با اولاند براي «تقويت روابط سياسي و دفاعي» ميان دو كشور ابراز تمايل كرد.
تا امروز آخرين سفر رئيس جمهوري فرانسه به ويتنام به سفر «ژاك شيراك» رئيس جمهوري اسبق فرانسه در سال 2004 ميلادي و پنج سال پس از توافق ژنو كه به نبرد هندوچين پايان داد، مربوط مي شد.
«فرانسوآ ميتران» نيز نخستين رئيس جمهوري فرانسه بود كه در سال 1993 ميلادي براي برقراري آشتي ميان كشورش با مستعمره سابق به ويتنام سفر كرده بود.
فرانسويان كه از دهه 1860 در منطقه جنوب شرق آسيا مداخله كردند، در 1883 سرزميني تحت‌الحمايه در ويتنام به وجود آوردند و در 1887 اتحاد هندوچين را، شامل كامبوج و لائوس، تشكيل دادند و بتدريج اين منطقه را به مستعمره خود تبديل كردند. در دهه 1930 مبارزات ضد استعماري آغازگر دوره‌اي از جنگ و اشغال بود كه به مدت 40 سال طول كشيد.
پاريس پس از سال ها جنگ و درگيري هندوچين و در نهايت شكست نيروهاي فرانسوي، در كنفرانس ژنو به استقلال سه كشور مستعمره خود يعني كامبوج و لائوس و ويتنام رضايت داد.
اروپام** 9053**1479

سرخط اخبار جهان