بسیج مردمی برای دردناک‌ترین شکست فرانسوی‌ها

تهران- ایرنا- «لوئونگ کونوک هویی» سفیر ویتنام در تهران می‌گوید برای شکست فرانسوی‌ها در عملیات بزرگ «دین بین فو» مشارکت ۲۶۰ هزار بسیج مردمی در کنار ارتش بسیار تعیین کننده بود.

به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا؛ ۱۸ اردیبهشت مصادف است با سالروز عملیات «دین‌ بین‌ فو»، نبردی که اوج نزاع‌های جنگ اول هندوچین بین اتحاد فرانسوی‌ها و نیروهای انقلابی کمونیست «ویت‌مین» در ویتنام بود. این نبرد که بین ماه‌های مارس و آوریل ۱۹۵۴ اتفاق افتاد در پایان به شکست کامل فرانسه منجر شد. آغاز محاصره دین‌ بین‌ فو، پایان یک قرن حضور استعماری فرانسه در منطقه هندوچین بود. دین‌ بین‌ فو نام دشتی در ویتنام شمالی نزدیک مرز لائوس است.

برای ارتش فرانسه، نبرد «دین بین فو» نماد یک شکست دردناک است. در جریان این درگیری که خونین‌ترین نبرد از زمان جنگ جهانی دوم بشمار می‌آید، هزاران سرباز فرانسوی کشته، زخمی یا اسیر شدند. شکست وحشتناک فرانسه، جنگ اول هندوچین را به بن‌بست کشاند و آغاز استعمارزدایی را رقم زد. اما نبرد دین بین فو برای ویتنام به معنای پیروزی است. برای آشنایی بیشتر با وقایع نبرد معروف دین بین فو به سفارت جمهوری سوسیالیستی ویتنام در تهران رفتیم و با «لوئونگ کونوک هویی» سفیر این کشور در ایران گفتگو کردیم:

بسیج مردمی برای دردناک‌ترین شکست فرانسوی‌ها

هنگامی که در مورد ویتنام و به طور خاص جنگ ویتنام صحبت می‌کنیم، ذهن‌ها بیشتر متوجه حمله آمریکا به این کشور می‌شود، اما پس از جنگ جهانی دوم این استعمار فرانسه بود که قبل از آمریکا باعث جنگ ویتنام شد. در طول جنگ علیه استعمارگران فرانسوی، ویتنام مبارزه‌های نظامی زیادی را انجام داد که یکی از آنها نبرد دین بین فو بود. لطفا در مورد این درگیری بفرمایید.

در ۲ سپتامبر ۱۹۴۵، پس از پیروزی انقلاب آگوست، رئیس‌جمهور «هوشی مین» اعلامیه استقلال را خواند و تولد جمهوری دموکراتیک ویتنام را به تمام جهان اعلام کرد. اما استعمارگران فرانسوی بار دیگر قصد داشتند از زور برای برقراری مجدد سلطه بر کشور استفاده کنند. در ۲۳ سپتامبر ۱۹۴۵، آنها برای تصرف «سایگون» شهری که امروزه به عنوان شهر «هوشی مین» نامیده می شود، آتش گشودند و دومین حمله به ویتنام را آغاز کردند. ارتش خلق ویتنام، تحت رهبری حزب کمونیست و حمایت کل ملت، چندین عملیات موفق را برای مبارزه با مهاجمان انجام داد، مانند عملیات «ویت باک» در پاییز و زمستان ۱۹۴۷، «عملیات مرزی» در سال ۱۹۵۰.

استعمارگران فرانسوی طرح «ناوار» را اجرا کردند که تلاشی مورد حمایت امپریالیست‌های آمریکایی بود، این تلاشی برای افزایش قدرت نیروی فرانسوی‌ها با هدف نابودی بیشتر نیروهای منظم ویتنام، به منظور کنترل قلمرو ویتنام و آرام کردن منطقه هندوچین در عرض ۱۸ ماه بود. آنها از چتربازها در آسمان استفاده کردند تا منطقه دین فین فو که یک موقعیت استراتژیک در شمال غرب ویتنام بود را اشغال کنند و پایگاه‌های نظامی خود را در آنجا ایجاد کنند، فرانسوی‌ها این منطقه را به محکم‌ترین دژ در هندوچین تبدیل کردند و آن را به اصطلاح «قلعه شکست ناپذیر» نامیدند که هدف آن خرد کردن ارتش و مردم ویتنام بود. در ۶ دسامبر ۱۹۵۳، دفتر سیاسی حزب کمونیسم طی جلسه‌ای تصمیم گرفت عملیات دین بین فو را برای شکستن این حصار و همچنین طرح ناوارا استعمارگران فرانسوی اجرا کند.

بسیج مردمی برای دردناک‌ترین شکست فرانسوی‌ها

پیروزی عملیات دین بین فو یکی از باشکوه‌ترین پیروزی‌های ویتنام در تاریخ طولانی دفاع در برابر مهاجمان علیه این کشور است، پیروزی که جهان را تکان داد. لطفا در مورد قدرت ارتش خلق ویتنام در مقایسه با قدرت ارتش فرانسه در آن زمان بگویید؟

در آن زمان، ارتش فرانسه ۴۹ پایگاه در دین بین فو ساخت و این پایگاه‌ها را برای حمایت متقابل به سه منطقه فرعی با ساختارهای دفاعی محکم تقسیم کرد. آنها در اینجا بیش از ۱۶ هزار و ۲۰۰ سرباز که با مدرن ترین و پیشرفته‌ترین سلاح‌ها در آن زمان مسلح بود. از سوی دیگر، نیروهای منظم ارتش خلق ویتنام را ۴۰ هزار سرباز تشکیل می داد.

آماده‌سازی ویتنام برای عملیات دین بین فو به چه صورت بود؟

ارتش خلق ویتنام جاده‌ها را از طریق کوه‌ها و جنگل‌ها ایجاد کرد، توپخانه‌ها را فعال کرد و آماده حمله شد. حدود ۲۶۰ هزار نفر از مردان شبه نظامی، داوطلبان جوان نیز برای عملیات دین بین فو بسیج شدند تا حمایت لجستیکی از عملیات را تضمین کنند. با سه عملیات تهاجمی بزرگ، پس از ۵۶ شبانه روز حفر تونل از طریق کوه‌ها، خوابیدن در پناهگاه‌ها، ریختن عرق و خون، ارتش ویتنام شجاعانه جنگید و دژ دین بین فو را تصرف کرد.

بسیج مردمی برای دردناک‌ترین شکست فرانسوی‌ها

عامل اصلی پیروزی ویتنام در این نبرد چه چیز بود؟

این پیروزی در واقع پیروزی عدالت و میهن پرستی به رهبری رئیس جمهور هوشی مین بود. همچنین رشد سریع ایدئولوژی سیاسی، نیروها، سازماندهی و مهارت های رزمی ارتش خلق ویتنام، ارتشی از سربازان باهوش و شجاع، به رهبری ژنرال برجسته «وو نگوین جیاپ» را نشان داد.

معنای این پیروزی برای ویتنام و جهان در آن زمان چه بود؟

پیروزی دین بین فو یک حماسه جاودانه از معجزه مردم و اوج مقاومت ویتنام در برابر تجاوز استعمارگران فرانسوی بود که پایه‌ای برای انعقاد توافقنامه ژنو برای پایان دادن به جنگ و بازگرداندن صلح در ویتنام ایجاد کرد. همچنین یک دوره انقلابی جدید را اغاز کرد. انتقال شمال ویتنام به سوسیالیسم در عین حال ایجاد شرایط مطلوب برای آزادی جنوب و اتحاد کشور در مرحله بعد. پیروزی سیاست مقاومت درست و خلاقانه حزب و همچنین رشد ارتش خلق ویتنام را تایید کرد. این به استعمار فرانسه در هندوچین پایان داد و روند فروپاشی استعمار را در سراسر جهان را آغاز کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست خارجی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha