۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۱۷
کد خبر: 82218394
T T
۰ نفر
طراحی و ساخت پروتز آرنج با فناوری سه بعدی در دانشگاه علوم پزشكی مشهد

مشهد- ایرنا- پژوهشگران دانشگاه علوم پزشكی مشهد با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی برای نخستین بار موفق به طراحی و ساخت پروتز آرنج شدند.

دانشگاه علوم پزشكی مشهد روز دوشنبه به نقل از مدیر گروه رادیولوژی این دانشگاه گزارش داد: پروتز اختصاصی سر استخوان رادیوس با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی در بیماری كه دچار شكستگی آرنج شده بود‌ ساخته و طی عمل جراحی در بدن بیمار قرار گرفت.
دكتر سیروس نكویی افزود: بیمار در اثر حادثه دچار شكستگی و در رفتگی پیچیده آرنج شده بود كه ابتدا مدل آناتومیك این مورد برای درك دقیق ضایعات شكستگی آن و طرح ریزی پلان جراحی ساخته شد.
وی ادامه داد: در این بیمار بنا به پیشنهاد جراح نیاز به خارج كردن قطعات شكسته و جایگزینی آن با پروتز وجود داشت و این كار ایجاب می كرد تا سطح مفصلی سر استخوان رادیوس، سیمان استخوانی در اتاق عمل با دست شكل داده و در محل گذاشته شود.
مدیر گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: مشكلی كه همیشه در این خصوص وجود دارد دقت ناكافی قطعه ساخته شده است.
وی افزود: این مشكل معمولا باعث می شود مفصل مورد نظر بخاطر عدم تطابق كامل قطعه جدید دچار محدودیت حركت شود و به علت تداخل با استخوانهای اطراف عوارضی مانند آرتروز را ایجاد كند.
دكتر نكویی ادامه داد: به كمك فناوری چاپ سه بعدی پروتز سر رادیوس به صورت دقیق و شخصی سازی شده(custom-made) برای بیمار ساخته شد و این در حالی است كه پیش از این ساخت دقیق آن بدون استفاده از پرینتر سه بعدی غیرممكن بود.
وی گفت: بعد از سفت شدن سیمان و حذف جزئی اضافات آن، پروتز به راحتی و بدون تداخل در استخوان كار گذاشته شد و جالب آن كه به دلیل دقت فوق العاده زیاد قطعه ساخته شده تمام حركات دست در ناحیه آرنج قابل انجام بود و تداخلی در بازه حركت نرمال آرنج وجود نداشت.
طراحی و ساخت پروتز آرنج با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی توسط دكتر سیروس نكویی مدیر گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشكی مشهد، دكتر امیرحسین نكویی عضو قطب علمی تكنولوژی آموزشی در پزشكی و همكاری دكتر امیررضا كچوئی عضو هیات علمی گروه ارتوپدی این دانشگاه با موفقیت انجام شد.
3027/1858
۰ نفر