۱۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۳:۱۶
کد خبر: 82213328
T T
۰ نفر

شاهنامه خوانان برتر كشور در لردگان معرفي شدند

۱۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۳:۱۶
کد خبر: 82213328
شاهنامه خوانان برتر كشور در لردگان معرفي شدند

شهركرد-ايرنا- شاهنامه خوانان و نقالان برتر مناطق زاگرس نشين ايران روز پنجشنبه از سوي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان لردگان معرفي شدند.

رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان لردگان گفت: در نهمين دوره جشنواره شاهنامه خواني و نقالي مناطق زاگرس نشين ايران 61نقال و 73 شاهنامه خوان شركت كردند.
عليرحم شيخي روز پنجشنبه در گفت وگو با ايرنا افزود: اين جشنواره با حضور نقالان و شاهنامه خوانان 12 استان زاگرس نشين ايران به مدت دو روز در اين شهرستان برگزار شد.
به گفته وي، از سوي هيات داوران بدون اولويت بندي در رده سني خردسالان دنيا، كفه زاده، آوا نيكبخت، نورا خادمي، يكتا عسگري از خوزستان، نيلوفر غريب وند از اصفهان و شكيبا زارعي از بوشهر را مورد تقدير قرار دارد.
در بخش نقالي خواني زير 15سال نيز از سوي هيات داوران كسي حايز رتبه برتر معرفي نشد.
الميرا جمالي از چهارمحال و بختياري و آيناز فكروند از بوشهر حايز رتبه هاي دوم شدند و فاطمه نظرزاده از خوزستان و نگين نادري از چهارمحال و بختياري رتبه سوم مشترك را بدست آوردند.
در اين بخش هيات داوران از شادي بهمني و زهرا صفوي نقالان زير 15سال تقدير كردند.
در بخش نقالي بزرگسالان نيز سيد مهرداد كاووسي حسيني از همدان رتبه نخست را كسب كرد، پويا بازرگان از كرمانشاه و محسن دهقان از اصفهان رتبه دوم مشترك و زهر فرضايي از همدان و نيلوفر آريا از فارس رتبه سوم مشترك را بدست آوردند.
هيات داوران در شاهنامه خواني بالاي 30سال كسي را حايز رتبه نخست ندانست.
در اين بخش علي نظروند از خوزستان و كيخسرو دهقاني از لرستان حايز رتبه دوم مشترك شدند و سيد اكبر موسوي از چهارمحال و بختياري رتبه سوم را كسب كرد.
در رده سني زير 30سال شاهنامه خواني نيز كسي حايز رتبه اول نشد و مهران طهماسبي و سيد موسي موسوي از چهارمحال و بختياري رتبه دوم و سجاد بيگدلي از اصفهان رتبه سوم را كسب كردند.
هيات داوران اين جشنواره متشكل از كورش اسدپور، جواد خسروي نيا و احمد مرداني بروجني از مجيد توسلي از خوزستان و جهانبخش سليمي از كرمانشاه به عنوان شاهنامه خوان پيشكسوت تقدير كردند.
هيات بازربين اين جشنواره را علي جمالي، امير سياووش فرهادي و البرز اسدپور تشكيل دادند.
به گزارش ايرنا،شهرستان لردگان در 160كيلومتري مركز چهارمحال و بختياري قرار دارد و اين جشنواره در نهمين دوره خود روزهاي نهم تا يازدهم شهريورماه در مركز اين شهرستان برگزار شد.
در بين اقوام ايراني، قوم بختياري ميراث دار شاهنامه خواني پارسي اند و 400سال قدمت شاهنامه خواني گواه اين خوانش هاي حماسي است.
شاهنامه در سرزمين بختياري بعنوان ˈهفت لشگر ˈ معروف است و نقالي خواني و شاهنامه خواني بعنوان يك فرهنگ بومي در اين منطقه رواج دارد و هر كدام از شخصيت ها و كاراكترهايي داستاني شاهنامه نماد يك فرهنگ و انديشه محسوب مي شوند.
2097
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ