نام اعضای هیات مدیره صندوق ها در لیست دریافت حقوق های نامتعارف نیست/ تلاشمان در انتصابات شایسته سالاری بوده است

تهران- ایرنا- وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی تاكید كرد: نام هیچ یك از اعضای هیات مدیره صندوق ها و شركت ها در لیست دریافت كنندگان حقوق های نامتعارف نبوده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، علی ربیعی برای پاسخ به سوال نادر قاضی پور نماینده ارومیه در مورد این كه چرا بعضی از شركت های شستا و بازنشستگی در اثر بی لیاقتی مدیران انتصابی، زیانده شده اند؟ در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس حضور یافت.
وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی افزود: در موضوع دریافت حقوق های نامتعارف نام هیچ یك از اعضای هیات مدیره صندوق ها و شركت ها جز بانك رفاه در این لیست نبوده اند كه البته بانك رفاه نیز از نظام پولی بانكی كشور تبعیت می كرد.
ربیعی در مورد انتصابات انجام شده در این وزارتخانه نیز گفت: ما تمام تلاشمان این بوده كه در انتصابات مدیرانمان، افرادی لایق را انتخاب كنیم، البته این را كتمان نمی كنم كه ممكن است در این وزارتخانه به این وسعت اشكالاتی هم وجود داشته باشد ولی همه شاهد هستند كه ما به محض مطلع شدن از موضوعی، آن فرد را به مراجع ذیربط معرفی كرده ایم یا فرد را تعویض كرده ایم.
وی تاكید كرد: امروز در راس صندوق های ما اقتصادی ترین مدیران قرار دارند و ما همواره تلاش كردیم افرادی را به كار گیریم كه صادقانه كار كنند.
وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی با اشاره به شاخصه‌های صندوق‌های وزارت رفاه گفت: اولین شاخصه حفظ استقلال صندوق‌هاست كه باید درخصوص آنها انجام شود، شاخص دوم درباره جریان سالم و مبارزه با فساد است كه به اعتقاد من مدیریت لازم به كار گرفته شده است.
ربیعی افزود: شاخصه سوم كارآمدی صندوق‌ها و استفاده از سرمایه‌های موجود است، البته كارآمدی آن را مثبت می دانم.
وی تاكید كرد: امروز شاخص چهارم از سوی آقای قاضی‌پور مورد سوال واقع شده كه درخصوص صندوق‌های بازنشستگی است كه در این خصوص نیز باید مقایسه‌ای بین این صندوق با سایر صندوق‌ها صورت گیرد، اگر صندوق‌‌های بازنشستگی را با صندوق‌های بخش خصوصی مقایسه كنیم، می‌بینیم كه موفقیت داشته‌ایم. البته این قضاوت باید در شرایط اقتصادی فعلی كشور صورت گیرد كه آیا شاكله كشور آمادگی رونق داشته یا این آمادگی را نداشته است.

**امروز صندوق های بازنشستگی حیاط خلوت كسی نیستند
وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی افزود: مهمترین آسیب صندوق بازنشستگی عدم استقلال است، البته در زمانی كه آقای عبدالرضا مصری تصدی این صندوق را برعهده داشت ما این مشكل را نداشتیم.
ربیعی با تاكید بر این كه حفظ استقلال صندوق‌ها بسیار دشوار است، اظهار داشت: ما شاخص استقلال صندوق‌ها را برتر می‌دانیم چرا كه آنها امروز حیاط خلوت كسی نیستند و بنده نیز تا جایی كه توانسته‌ام از اختیارات قانونی خود به نفع استقلال صندوق‌ها صرف‌نظر كرده‌ام.
وی در مورد ابلاغ منشور اخلاقی صندوق‌ها گفت: ما كارگران را همان كارفرمایان می‌دانیم و با این نگاه به صاحبان سهام خود می‌نگریم، لذا باید نمره موفقی در این شاخص داشته باشیم چرا كه بنا و اساس صندوق‌ها سلامت آنها بوده و تا جایی كه ممكن بود، نسبت به انتصاب مدیران لایق اقدام كردیم.
عضو دولت تدبیر و امید درباره فعالیت‌های بنگاه‌داری این وزارتخانه نیز اظهار داشت: سیاست‌های انقباضی و انبساطی در این‌خصوص نوشته شده است و ما به دنبال تامین بهترین شرایط برای كارگران هستیم اما فشارهای منطقه‌ای داریم به طوری كه با وجود عدم بستر اقتصادی مناسب كه برای خصوصی‌سازی لازم است، اصرار به این كار وجود دارد كه تامین شرایط آن سخت است.
ربیعی افزود: صندوق بازنشستگی باید چرخش داشته باشد و ما نمی‌توانیم طرح تكمیلی بجنورد را انجام ندهیم، چرا كه نیاز به سودآوری آن داریم. ممكن است تخلفاتی درخصوص حقوق‌های نجومی صورت گرفته باشد اما اساس ما بر آن نبوده، چنانچه در شستا بررسی شد، افراد و مدیران ما بسیار زحمتكش هستند و با دیدن دریافتی آنها متوجه می‌شوید رقم خاصی نبوده است.
وی درخصوص عدم اجرای نتیجه تحقیق و تفحص گفت: در این‌خصوص از رئیس سازمان تامین اجتماعی شكایت شده و برای من پرونده قضایی هم تشكیل شده است، لذا معلوم است این كار در حال پیگیری است. حتی جای شاكی هم عوض شده و بنده به‌عنوان متهم پاسخگو بوده‌ام.
وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی تصریح كرد: در حال حاضر صنعت فولاد 7 هزار، دخانیات 3 هزار و ذغال سنگ كرمان نیز 3 هزار نیروی مازاد دارند كه بنده باید هم آنها را حفظ كنم و هم حق و حقوقشان را مطالبه كنم.
ربیعی افزود: از سوی دیگر برای اجرای طرح تحول سلامت و عدم مواجه شدن آن با شكست، ناچار شدم برای پرداخت بدهكاری بیمه تامین اجتماعی، 7 هزار میلیارد تومان از شركت تامین اجتماعی بدهم كه همین باعث سختی كار بیشتر ما شد.
جلیل مختار سخنگوی كمیسیون اجتماعی مجلس سوال از وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی را در جلسه علنی امروز مجلس قرائت كرد كه در این سوال آمده است: سوال فوق در جلسه مورخ 19/5/1395 این كمیسیون، با حضور وزیر و نماینده سوال كننده مطرح شد، در ابتدا نماینده ارومیه با اشاره به اهمیت شركت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و نقش بین نسلی آن، از وجود كاستی‌ها و نقایص مدیریتی حاكم بر آن كه هر از چندگاه دامنگیر این شركت و بالتبع صاحبان اصلی آن می‌شود سخن گفت و شركت آپادانا سرام از شركت های تحت پوشش شركت سرمایه‌گذاری آتیه صبا وابسته به سازمان بازنشستگی كشوری كه در حال حاضر با بزرگترین خط تولید كاشی كشور و حتی آسیا به شركتی زیان‌ده تبدیل شده را نمونه‌ای دیگر از فعالیت‌های اقتصادی مجموعه‌های تحت اشراف وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی دانست و از وزیر در این زمینه توضیح خواست.
وی افزود: پاسخ وزیر مبنی بر ایجاد ساز وكار منضبط در شركت‌های تابعه سازمان بازنشستگی و تامین اجتماعی و كارآمدی و تعهد در انتصابات و بهره‌گیری از شیوه‌های علمی مدیریتی و اقتصادی نتوانست سوال كننده را نسبت به دغدغه‌های خود متقاعد سازد.
سیام**9121**1429
۰ نفر