۸ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۱۳
کد خبر: 82208847
T T
۰ نفر
ایران نقش مهمی در تراسیكا دارد

تهران- ایرنا -دبیركل تراسیكا در دیدار با مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران به نقش و جایگاه كشورمان در این كریدور اشاره كرد و گفت: ایران نقش مهمی در میان 13 كشور عضو تراسیكا ایفا می‌كند، اما نكته قابل توجه مساله كاهش دادن زمان حمل بار در این كریدور است.

تراسیكا به عنوان مسیری كه كمترین هزینه و زمان را برای اتصال جمهوری‌های آسیای مركزی به بازارهای جهانی و بنادر اروپایی دارد، معرفی شده است. اعضای تراسیكا كشورهای بلغارستان، اوكراین، رومانی، مولداوی و تركیه در حاشیه دریای سیاه و كشورهای گرجستان، ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قفقاز و ایران، تركمنستان، قزاقستان، ازبكستان، تاجیكستان و قرقیزستان در آسیای مركزی هستند.
به گزارش ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، میرچا چوبراگا افزود: بیش از 5 كشور در اجرای این طرح اعلام آمادگی كرده‌اند و جمهوری های آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، قرقیزستان و تاجیكستان توافقنامه‌ای در این خصوص امضا كرده‌ و كشورهای اوكراین، رومانی و قزاقستان نیز با طرح درخواست خود برای پیوستن به این توافق، اعلام آمادگی كرده‌اند.
وی یادآورشد: در حال حاضر فرصت خوبی فراهم شده است تا ایران را برای پیوستن به این توافق دعوت كنم، زیرا ایران شرایط خوبی برای همكاری در حمل‌ و‌ نقل چند وجهی دارد.
دبیركل تراسیكا با اشاره به اقدام هایی كه در كمیسیون در حال انجام است، گفت: در حال حاضر در تلاش هستیم تا شرایطی را برای كاهش بوروكراسی، رفع موانع گمركی و ایجاد یكسری اسناد واحد و ویژه اعضای كریدور و موانع فیزیكی در طول كریدور تراسیكا فراهم كنیم ، ضمن اینكه كشورهای دیگری مانند هندوستان، پاكستان و یونان نیز می توانند به این كریدور ملحق شوند.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار برنامه های ایران را در توسعه حمل و نقل ریلی و اتصال آن به شبكه های بین المللی ریلی تشریح كرد.
محسن پورسید آقایی افزود: اگر چه ما بر روی این مساله و امكاناتی كه تراسیكا فراهم كرده متمركز شده ایم، اما باوجود این كه ایران عضو كریدور تراسیكا شده بدلیل متصل نبودن به شبكه ریلی كریدور تراسیكا در واقع نمی‌تواند از خط آهن سایر كشورهای عضو این كریدور بهره‌ ببرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در حال حاضر ما ارتباط زیادی با كشورهای تركمنستان و تركیه از طریق حمل‌ و نقل ریلی داریم و برنامه‌ ما توسعه برون مرزی شبكه ریلی و اتصال آن به جمهوری آذربایجان از طریق آستارا است.
پورسیدآقایی گفت: ما اتصال مرز سرخس در شرق به مرز رازی در غرب كشور، همچنین اتصال راه‌آهن بندرعباس به آستارا و سپس به مسكو را در دستور كار داریم و راه‌آهن ایران به تركمنستان از دو مسیر سرخ و اینچه برون متصل شده و در آینده نزدیك به قزاقستان و افغانستان نیز متصل خواهد شد.
به گفته وی، خط جدیدی از چین شروع می‌شود و با عبور از قرقیزستان، ازبكستان و تركمنستان تا ایران ادامه پیدا می كند و برنامه جدیدی برای اتصال خط آهن چین به تاجیكستان و افغانستان نیز مطرح شده است.
معاون وزیر راه شهرسازی تصریح كرد: امروز ما مشتاق ترانزیت كالا از چین به غرب هستیم و سوال اصلی اینجاست كه چگونه می‌توانیم نقش پررنگ‌تری در تراسیكا ایفا و از ظرفیت‌های داخلی خود استفاده كنیم؟
مدیرعامل شركت راه آهن در ادامه اتصال تراسیكا به جنوب ایران را از طریق كریدورهای داخلی مطرح كرد و نقطه نظرهای دبیركل تراسیكا را جویا شد.
چوبراگا با بیان اینكه تمام كریدورهای ایران می‌توانند تحت پوشش تراسیكا قرارگیرند، گفت: زمانی كه به فكر توسعه كریدور تراسیكا افتادیم، متوجه شدیم امكانات خوبی در ایران فراهم شده است و این فرصت خوبی برای سرمایه گذاران به شمار می رود از ظرفیت های ایران در این بخش استفاده كنند.
در پایان مدیرعامل راه آهن به حمل كانتینری و انتقال بارهای چین به آسیای میانه از طریق ایران اشاره و راهكارهای استفاده از این مسیر را مطرح كرد و نظر دبیركل تراسیكا را خواستار شد.
چوبراگا بیان داشت: براساس اطلاعاتی كه در اختیار من قرار دارد، كشورهای قزاقستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان با چین یك پیمان ریلی امضا كرده‌اند و تركمنستان نیز به دنبال الحاق آن است.
به گزارش ایرنا، برنامه كریدور تراسیكا در ماه مه سال 1993 میلادی در نشست وزیران حمل و نقل و تجارت هشت كشور عضو (پنج كشور آسیای‌ مركزی و سه جمهوری قفقاز) در بروكسل ارایه شد كه براساس آن یك كریدور حمل و نقل شرق - غرب از راه دریای سیاه - جمهوری قفقاز - دریای ‌خزر و آسیای ‌مركزی، میان اروپا و آسیای ‌مركزی تعریف، و در سال 1998 میلادی با هدف توسعه روابط اقتصادی، حمل و نقلی و تجاری كشورهای حوزه دریای سیاه، قفقاز و حوزه دریای‌خزر راه‌اندازی شد.
اهداف اصلی اتحادیه اروپا در كریدور تراسیكا، حمایت سیاسی و اقتصادی از استقلال جمهوری‌ها و افزایش ظرفیت‌ آنها از راه دسترسی به بازارهای اروپایی و جهانی به كمك مسیرهای متعدد حمل و نقل و افزایش همكاری‌های منطقه‌ای میان كشورهای عضو و اتصال تراسیكا به شبكه ترانس - اروپا است.
جمهوری اسلامی ایران در سال 1388 شمسی به عنوان چهاردهمین كشور عضو تراسیكا به این برنامه پیوست، ایران تنها مسیر جاده‌ای برای كریدور مزبور به شمار می رود، بنابراین از اهمیت ویژه‌ای در این برنامه برخوردار است، ضمن اینكه با عضویت ایران در كریدور تراسیكا راه برای عضویت كشورهای افغانستان و پاكستان كه ابراز تمایل كرده اند، هموار شد.
با پیوستن ایران به این كریدور بین‌المللی، مسیر جنوبی این كریدور برای ارسال كالا از اروپا به كشورهای آسیای‌ مركزی و چین بهبود می‌یابد و شاخه جنوبی این كریدور از ایران معرفی شده كه از مرز تركمنستان وارد ایران و سپس از مرز بازرگان وارد تركیه می‌شود.
اقتصام**1108 **1561
۰ نفر