۳ شهریور ۱۳۹۵، ۲۲:۲۵
کد خبر: 82202106
T T
۰ نفر
خودپرداز ، اداره و سند مالكيت خدماتي كه برخي شهرهاي  دزفول از آنها محروم اند

دزفول - ايرنا - نبود دستگاه خود پرداز در كنار فقدان ادارات و دواير دولتي از جمله كمبودهايي است كه ساكنان شهرهاي اقماري و جديد التاسيس دزفول از نبود آنها رنج مي برند.

به گزارش ايرنا نشست بررسي عملكرد شوراهاي شهرهاي اقماري دزفول و مشكل شهرهاي وابسته اين شهرستان در سالن جلسات فرمانداري ويژه دزفول فرصتي براي بيان مشكلات اين شهرها پيش آورد تا به گفته معاون عمراني فرمانداري دزفول برخي مشكلات مطرح شده در اين جلسه براي اولين بار در جلسات رسمي بيان شود.
قنبر محمدي نايب رييس شوراي اسلامي شهر امام(ره) روز چهارشنبه در اين نشست وجود احشام و دام هاي سبك و سنگين در اين شهر را از جمله مشكلات مهم اهالي برشمرد و گفت: قانون گذار نسبت به چگونگي برخود با احشام موجود در شهرهاي زير 50 هزار نفر چاره انديشي نكرده است.
وي با بيان اينكه چاره انديشي براي خروج دام ها در شهرهاي زير 50 هزار نفر به مسئولان محلي واگذار شده است ادامه داد: شهرداري شهر امام(ره) براي ساماندهي و خروج دام هاي موجود در اين شهر 11 هكتار زمين از شركت شهيد رجايي خريداري كرده كه با تغيير كاربري و احداث شهرك دامپروري اين معضل برطرف شود كه با تغيير كاربري اين زمين مخالفت شد.
قنبري از كاهش 80 درصدي تيراندازي در مراسم عزا و عروسي در اين شهر خبر داد و گفت: با فرهنگ سازي صورت گرفته و همچنين نشست هاي مختلف با سران طوايف تيراندازي در مراسم در اين شهر امام(ره) به صورت چشمگيري كاهش يافته است.
نايب رييس شوراي اسلامي شهر امام(ره) با بيان اينكه بدهي 16 ميليارد ريالي شهرداري شهر امام(ره) خدمات رساني به ساكنان اين شهر را با مشكل مواجه كرده بود ادامه داد: با همكاري صورت گرفته و مساعدت فرماندار دزفول اين بدهي پرداخت شد.
وي با تاكيد بر اينكه شوراهاي اسلامي شهر تا كنون جايگاه واقعي خود را پيدا نكرده اند خاطر نشان كرد: كارآمدي شوراهاي اسلامي نيازمند تغيير نگاه مردم، مسئولان و حتي اعضاي شوراي شهر از وظايف قانوني و اختيارات است.
* شهرهايي بدون ادرات دولتي
قنبري انتخاب شهرداران ضعيف را ناشي از ناتواني شوراهاي شهر در تامين حقوق بالا و امكانات مورد نياز شهرداران قوي اعلام كرد و گفت: ناتواني در تامين حقوق و امكانات درخواستي شهرداران قوي براي حضور در شهرهاي كوچك موجب شده تا مديران قوي به عنوان شهردار انتخاب نشود كه اين كار روند پيشرفت در اين شهرها را با كندي مواجه كرده است.
سخنگوي شوراي اسلامي شهر امام(ره) همچنين از نبود ادارات دولتي در شهرهاي اقماري دزفول گله كرد و گفت: هيچ اداره دولتي كه پاسخگوي مردم باشد در شهرهاي اقماري دزفول وجود ندارد و تنها مرجع پيگيري كننده مطالبه مردم شوراهاي شهر مي باشند.
وي با انتقاد از استفاده نكردن مسئولان شهرستان از ظرفيت هاي شوراهاي شهرهاي اقماري دزفول به منظور حل مشكل و اختلاف در اين شهرها گفت: شوراهاي اسلامي شهرهاي تابعه دزفول به دليل اشراف و آگاهي از نقاط ضعف و قوت شهرهاي زيرمجموعه شهرستان براي ايجاد اشتغال و توليد طرح ها و برنامه هايي دارند كه بايد مورد استفاده قرار گيرند.
** موافقت تعاون روستايي كشور براي توسعه صنايع تبديل در دزفول
به گزارش خبرنگار ايرنا امير عيسي زاده معاون سياسي و اجتماعي فرمانداري دزفول نيز در اين نشست در پاسخ چرايي مخالفت با تغيير كاربري زمين مورد نياز براي ايجاد دامپروري در شهر امام(ره) دزفول گفت: زمين تعيين شده براي ايجاد دامپروري در ارزيابي زيست محيطي مناسب براي تبديل به مجتمع دامپروري تشخيص داده نشد ضمن اينكه وزارت جهاد كشاورزي هيچ گونه برنامه اي براي ايجاد مجتمع دامپروري در كشور ندارد.
وي با اشاره به تصميم شوراي تامين شهرستان براي برخورد با عوامل تيراندازي در مراسم عزا و عروسي در شهرهاي دزفول تاكيد كرد: برخورد قاطعي با برهم زنندگان امنيت و عوامل تيراندازي در مجالس صورت مي گيرد.
معاون سياسي اجتماعي دزفول اعتراض كشاورزان و برخي اهالي شهر امام(ره) دزفول نسبت به عملكرد يكي از شركت هاي كشت و صنعت را مورد ارزيابي قرار داد و خاطر نشان كرد: با موافق مديرعامل تعاون روستايي كشور مقرر شد 50 درصد سودي كه پيش از اين شركت كشت و صنعت شهيد رجايي به تعاون روستايي كشور پرداخت مي كرد براي سرمايه گذاري در صنايع تبديلي و رشد توسعه اين شركت كشت و صنعت به دزفول بازگردانده شود.
وي افزود: در حالي كه برخي شهرهاي زيرمجموعه شهرستان دزفول از نبود اداره دولتي براي ارائه خدمات رنج مي برند گفت:تكليف قانوني براي كاهش سالانه پنج درصد از ظرفيت ادارات به منظور كوچك سازي بدنه دولت تاسيس اداره در اين شهرها را با مشكل مواجه كرده است.
عيسي زاده با انتقاد از محدود كردن خدمات شهرداري هاي شهرهاي دزفول به اعتبارات دولتي گفت: شهرداران به جاي اينكه براي ارائه خدمات بهتر اقدام به جذب سرمايه گذاري و ايجاد توليد نمايند خود را محدود به اعتبارات و ديون دولتي كرده اند كه اين كار پسنديده نيست.
معاون سياسي و اجتماعي فرمانداري دزفول تشكيل هفتگي كميسيون ماده 100 براي تعيين تكليف تغيير كاربري زمين ها در شهرهاي دزفول بر اساس معيارهاي قانوني را خواستار شد و گفت: اگر قرار باشد كه تمام كارها از تامين اعتبار، جذب سرمايه گذار، نظارت و اجرا در شهرهاي شهرستان دزفول را فرمانداري انجام دهد ديگر نيازي به شهرداري ها نيست لذا شهرداران در ايجاد توليد و سرمايه گذاري بايد فعالتر شوند.
** كاهش 60 درصدي تيراندازي در مجالس عروسي و عزا در شهر ميانرود
رحيم عقابي نائب رييس شوراي شهر ميانرود دزفول نيز در اين نشست مدارس فرسوده با طول عمر بيش از 40 سال را مهمترين مشكل شهر ميانرود برشمرد و گفت: كمبود تعداد كلاس درس موجب شده تا بخش هايي از دستشويي، حمام و انبار مدرسه موجود تبديل به كلاس درس شوند ضمن اينكه اين مدارس از كمترين امكانات سرمايشي نيز بي بهره اند.
وي همچنين كاهش60 درصدي تيراندازي در پنج ماه نخست امسال در اين شهر را ناشي از فرهنگ سازي اعلام كرد و ادامه داد: نبود هيچ اداره اي در شهر ميانرود موجب شده تا مردم كوچكترين خدمات را نيز از شوراهاي شهر مطالبه كنند كه تاسيس شعبه اي از ادارات در اين شهر ضروري است.
نايب رييس شوراي شهر ميانرود سرگرداني 15 ساله 120 متقاضي دريافت زمين براي ساخت مسكن از شهرداري شهر ميانرود را مورد اشاره قرار داد و گفت: 15 سال است كه اين متقاضيان پولي به حساب شهرداري براي دريافت زمين و ساخت مسكن واريز كرده كه به دليل تعلل در واگذاري اين زمين ها و تغيير قوانين اين افراد دچار سرگرداني شده به طوريكه اين امر موجب طلاق و اقدام به خودكشي در صحن شوراي اين شهر توسط برخي از متقاضيان نيز شده است.
* ترك تحصيل دانش آموزان شهر سياه منصور به دليل نبود مدرسه
عزت اله صادق منصوري نايب رييس شوراي شهر سياه منصور دزفول موقعيت جغرافيايي شهر سياه منصور را موقعيتي استراتژيك توصيف كرد و گفت: اكنون اين موقعيت استراتژيك به يك معضل براي شهر سياه منصور دزفول تبديل شده است.
وي جمعيت شهر سياه منصور را بيش از 10 هزار نفر برآورد كرد و ادامه داد: نبود مدارس استاندار در اين شهر موجب شده تا سالانه تعدادي از دانش آموزان در اين شهر مجبور به ترك تحصيل شوند.
منصوري گفت: با وجود موافقت وزير براي ساخت دبيرستان سياه منصور با اعتبارات استاني اين موافقت بيش از 2 سال است كه در آموزش و پرورش دزفول عملي نشده است.
نايب رييس شوراي شهر سياه منصور از تحويل چند هكتار زمين به آموزش و پرورش براي ساخت دبيرستان در اين شهر خبر داد و گفت: آموزش و پرورش دزفول چند سال است با بيان اينكه ساخت دبيرستان سياه منصور در اولويت است و منتظر ورود خيرين مدرسه ساز براي ساخت اين مدرسه است نسبت به انتظار به حق مردم بي توجهي كرده است.
وي ادامه داد: اگر آموزش و پرروش توانايي ساخت دبيرستان در شهرسياه منصور دزفول را ندارد زمين تحويل داه شده را عودت دهد تا شوراي شهر سياه منصور با تخصيص زمين جايگزين و فروش زمين هزينه ساخت دبيرستان را تامين كند.
منصوري افزايش ساخت و سازهاي غيرمجاز در اين شهر را نگران كننده توصيف كرد و گفت: زمين هاي مسير جاده به صورت زمين هايي با مساحت 2 هزار متر مربعي در حال فروش و استفاده با تغييركاربري است.
نايب رييس شهر سياه منصور دزفول همچنين تيراندازي در مراسم هاي اين شهر را نيازمند پيگيري بيشتر مسئولان اعلام كرد و گفت: هماهنگي هاي خوبي صورت گرفته و ارتباط نزديك بين نيروي انتظامي و طوايف منطقه ايجاد شده كه اميد كاهش اين رسم غلط را افزايش داده است.
منصوري افت فشار آب و برق را مورد انتقاد قرار داد و گفت: وجود انشعاب هاي غير مجاز آب و برق و استفاده زياد و غيرقانوني از اين انشعاب ها به يك معضل در اين شهر تبديل شده كه اين امر براي ساكنان شهر سياه منصور ايجاد مشكل كرده است.
* سالند شهري بدون خودپرداز
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي عليرضا نوروزي نايب رييس شوراي شهر سالند دزفول نيز در اين نشست از واگذاري اجراي فاز 2 گازرساني داخلي شهر سالند خبر داد و گفت: با اجراي فاز اول خط لوله انتقال گاز به ابتداي شهر سالند منتقل شده كه با اجراي فاز دوم اين طرح خانه هاي شهر سالند از نعمت گاز بهره مند مي شوند.
وي نبود حتي يك دستگاه خود پرداز در شهر سالند را از جمله مشكلات اين شهر 10 هزار نفري برشمرد و گفت: سرعت اينترنت در سالند پايين بوده و با قطع برق ارتباطات مخابراتي در اين شهر به طور كامل مختل مي شود.
نوروزي با بيان اينكه ساخت پل سردشت با گذشت هشت سال همچنان نيمه تمام رها شده است گفت: تنها خواست مردم و شوراي اسلامي شهر سالند ترميم جاده اضطراري ايجاده شده در كناره پل براي عبور وسايل نقليه است چرا كه به دليل نامناسب بودن اين جاده صدمات زيادي به وسايل نقليه عبوري وارد شده است.
*حمزه شهري بدون سند مالكيت
سيد محمدحسين حسيني احمدفداله رييس شوراي حمزه دزفول نيز در اين نشست با بيان اينكه تمام خانه هاي شهر حمزه دزفول بدون سند مالكيت هستند گفت: شركت رزمندگان و بنياد مسكن مدعي زمين هاي اين شهر هستند.
وي تصرف غيرمجاز زمين ها در اين شهر را معضلي اساسي در شهرحمزه عنوان كرد و گفت: چندين هكتار از زمين هاي شهر حمزه تصرف شده كه تا كنون اقدامي براي رفع تصرف آن صورت نگرفته است.
رييس شوراي اسلامي شهر حمزه دزفول نبود درمانگاه شبانه روزي، افت ولتاژ برق، نبود فضاي سبز را از جمله مشكلات اين شهر برشمرد.
خانم پروين اميد قلعه سيدي رييس شوراي شهر شمس آباد دزفول نيز در اين با بيان مشكلات اين شهر گفت: نبود فضاي ورزشي، افت فشار آب و ولتاژ برق، نبود درمانگاه شبانه روزي و كمبود فضاي آموزشي از مهمترين مشكلات شهر شمس آباد دزفول است.
وي از فعال كردن مشاركت مردمي براي بهبود آسفالت معابر اين شهر خبر داد و گفت: با توجه به اينكه از سال 1382 برخي خيابان هاي اين شهر آسفالت نشده اند طرحي براي مشاركت مردم در آسفالت خيابان هاي اين شهر در حال تدوين و اجراست كه با اجرايي شدن آن نيمي از هزينه هاي آسفالت توسط مردم و نيمي توسط شهرداري پرداخت مي شود.
** اهداي قير رايگان به شهرهاي زير 50 هزار جمعيت
به گزارش ايرنا عبدالحسين پورركني معاون عمراني فرمانداري دزفول نيز در اين نشست با بيان اينكه قوانين شورا در كشور ثابت است التزام شوراها به اجراي قوانين را خواستار شد و گفت: برخي شهرداري هاي شهرستان دزفول براي پرداخت سهم 2 درصد از محل صدور پروانه ساختماني به كتابخانه ها خود داري مي كنند كه خلاف قانون است.
وي برگزاري كميسون ماده 100به منظور بررسي تغييركاربري زمين ها در شهرهاي دزفول را مورد تاكيد قرار داد.
پورركني مقايسه امكانات و زيرساخت هاي شهرهايي با سابقه با شهرهايي كه به تازگي به شهر ارتقا يافته اند را غيرمنصفانه اعلام كرد و افزود: بخشي از عقب افتادگي شهرهاي اقماري دزفول ناشي از پيگيري نكردن مطالبات مردم توسط مسئولان و اعضاي شوراهاي اين شهرهاست به طوريكه برخي از مسئولان اين شهرها تاكنون براي پيگيري مشكل منطقه خود به فرمانداري مراجعه نكرده اند.
معاون عمراني فرماندري دزفول گفت: به طور ميانگين سالانه 16 ميليارد ريال به حساب شهرداري هاي شهرهاي اقماري دزفول از محل اعتبارات عمراني، تملك دارايي و ارزش افزوده واريز شده است كه اين اعتبار به خوبي براي ايجاد تغيير در مبلمان و منظر شهري و حل برخي مشكلات شهر هزينه نشده است.
وي خلاقيت و پيگيري را مهمتر از اعتبارات دولتي اعلام كرد و ادامه داد: در شهرك بن جعفر(ع) با اعتبار يك ميليون و 200 هزار ريال در سال تغييراتي ايجاد شده كه در شهرهايي كه اعتبار آنها 14 برابر آن بوده چنين اقدامات و تغييراتي ايجاد نشده است.
پورركني ضعف نقدينگي پيمانكاران حاضر در طرح هاي شهرستان دزفول را مهمترين عامل در نيمه تمام ماندن بسياري از طرح هاي عمراني شهرستان برآورد كرد و تصريح كرد: پيمانكاران با قدرت مالي ضعيف اجراي طرح هاي عمراني شهرستان را به عهده گرفته كه به دليل تاخير در تامين اعتبار مورد نياز اين طرح ها و ناتواني پيمانكار نيمه كاره رها شده اند.
معاون عمراني فرمانداري دزفول با بيان اينكه در صورتي كه شهرداري ها نتوانند اعتبار مورد نياز پروژه ها را تامين كنند شوراها بايد ورود كرده و برخي پروژه ها را متوقف كنند گفت: در شهر دزفول به دليل نبود اعتبار 70 درصد پروژه ها متوقف شده است.
وي از تزريق بودجه قابل توجه از طريق وزارت كشور به حوزه معاونت عمراني براي شهرهاي زير 50 هزار نفر جمعيت خبر داد و گفت: علاوه بر اين بودجه كه كمك بسياري زيادي به شهرهاي زير 50 هزار نفر جمعيت خواهد كرد قرار است معادل 700 تا 900 ميليون ريال قير رايگان به شهرهاي زير 50 هزار نفر جمعيت داده شود.
شهرستان دزفول داراي 9 شهر دزفول، سالند، شمس آباد، سياه منصور، ميانرود، شهر امام، چغاميش، حمزه و صفي آباد و 4 بخش مركزي، چغاميش، سردشت و شهيون است.
6068