۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۶:۳۴
کد خبر: 82201667
T T
۰ نفر
ارزياب يونسكو: ميراث تاريخي مردم يزد داراي روح مشترك است

يزد - ايرنا - ارزياب سازمان علمي، فرهنگي و تربيتي ملل متحد (UNESCO) گفت: اكثر سايت هاي جهاني داراي ويژگي هاي خاص خود در حوزه هاي ميراث ملموس و ناملموس هستند اما ميراث فرهنگي و تاريخي مردم يزد داراي ذات و روح مشتركي است.

به گزارش ايرنا، ماريانا كوريا روز چهارشنبه در ديدار مسئولان مرتبط با ثبت جهاني بافت تاريخي يزد با استاندار اين استان افزود: مردمي كه اين ميراث را بوجود آورده اند، خود نيز از آن مراقبت مي كنند و در اين راستا مسئولان موظف به حمايت از سكونتگاه ها، تامين زيرساخت ها و پاسداري از ارزش هاي مردم هستند.
وي ادامه داد: حضور مسوولان استان در اين نشست نشان از اهميت موضوع ثبت جهاني بافت تاريخي يزد است.
كارشناس شوراي بين‌ المللي ابنيه و محوطه ‌ها (ICOMOS) با بيان اينكه براي چهارمين بار به ايران سفر كرده است از بازديد قنات زارچ و باغ دولت آباد كه به ثبت جهاني رسيده خبرداد و گفت: در گذشته از قنات هايي در كشورهاي الجزاير و مراكش بازديد كرده ام كه البته به ثبت جهاني نرسيده اما ورود به اين قنات لذتي خاص و محنصر بفرد داشت؛ نوع معماري باغ دولت آباد و چينه هاي خشتي آن نيز امتداد معماري هزاران ساله اي است كه همچنان ادامه دارد.
ماريانا كوريا نقش آموزش و پرورش و دانشگاه ها را در تربيت مهندسان، معماران، باستان شناسان و افراد موثر در پاسداري از ميراث فرهنگي و تاريخي را مهم دانست و افزود: بايد از گذشته براي معماري زندگي معاصر و آينده درس بگيريم.
وي همچنين با توجه به زلزله اخير ايتاليا اظهار كرد: كيفيت زندگي از اهميت بسيار بالايي برخوردار است اما مهم اين است كه مردم نحوه رفتار در زمان فاجعه هاي طبيعي را بدانند.
ارزياب سازمان علمي، فرهنگي و تربيتي ملل متحد (UNESCO) دوشنبه گذشته براي بررسي وضعيت بافت تاريخي يزد و ارايه گزارش ارزيابي به كميته هاي مربوطه در يونسكو براي ثبت جهاني اين بافت به يزد آمده است.
'ماريا كوريا' از كشور پرتغال به عنوان كارشناس و متخصص خشت و خاك در مدت پنج روز از محورهاي گردشگري و مجموعه بناهاي يزد در بافت تاريخي اين شهر براي ثبت جهاني، بازديد و گزارش آن را ارائه مي كند.
ارزياب يونسكو در اين مدت همچنين با استاندار، امام جمعه، علما، اعضاي شوراي شهر و شهردار يزد، جمعي از اقليت هاي مذهبي و مردم ساكن بافت تاريخي شهر يزد ديدار و گفت و گو مي كند.
سال گذشته 140 هكتار بافت تاريخي يزد براي ثبت در فهرست جهاني به يونسكو معرفي شد تا اين شهر تاريخي به عنوان نخستين شهر تاريخي جهان توسط جمهوري اسلامي ايران به دنيا معرفي شود.
بافت تاريخي يزد منحصر به فرد است و در اين شهر بالغ بر دو هزار و 200 هكتار بافت تاريخي وجود دارد كه در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده كه ثبت جهاني آن افتخار بزرگي براي كشور محسوب مي شود.
درسالهاي گذشته چغازنبيل، ميدان امام اصفهان، تخت جمشيد، تخت سليمان، ارگ بم، پاسارگاد، سلطانيه، بيستون، مجموعه قره كليساي آذربايجان، سازه هاي تاريخي - آبي شوشتر، بازار تبريز، بقعه شيخ صفي الدين اردبيلي، 9 باغ ايراني شامل اكبريه بيرجند، فين كاشان، شاهزاده ماهان، ارم شيراز، عباس آباد بهشهر، چهلستون اصفهان، دولت آباد يزد، پاسارگاد شيراز، پهلوان پور يزد (در مجموع به عنوان يك اثر)، گنبد قابوس، مسجد جامع اصفهان، كاخ گلستان، شهر سوخته، محوطه باستاني شوش و چشم انداز فرهنگي ميمند از ايران در فهرست ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسيده است.
همچنين مجموعه قناتهاي ايراني شامل 11 قنات از جمله قنات زارچ و حسن آباد مهريز در استان يزد و كوير لوت به عنوان نخستين ميراث طبيعي ايران در چهلمين اجلاس ميراث جهاني يونسكو در استانبول به ثبت رسيد تا شمار آثار ثبت شده ايران در يونسكو به 21 اثر برسد.
در طرح پنج ساله از سالجاري تا سال 1400 برنامه هاي متنوع براي توسعه استان يزد در حوزه هاي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تدارك ديده شده است.
استان يزد در كنار استان هاي فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلايي گردشگري ايران مقصد اول گردشگران خارجي و اروپايي بوده به گونه اي كه استقبال گردشگران خارجي از اين شهر تا پنج برابر افزايش داشته و همين امر گردشگري را محور توسعه استان قرار داده است.
اين استان 2270 هكتار بافت تاريخي دارد و شهر يزد به عنوان نخستين شهر خشت خام و دومين شهر تاريخي جهان داراي بافت تاريخي به مساحت عرصه 743 هكتار و مساحت حريم پنج هزار هكتار در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.
يزد با عناويني همچون شهر بادگيرها، شهر كار و كاريز و كاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسينيه ايران، شهر دوچرخه ها، شيريني، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته مي شود.
7532/ 6014/
۰ نفر