۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۳۳
کد خبر: 82201023
T T
۰ نفر
كوك موافق دولت يازدهم براي فرهنگ و هنر چهارمحال و بختياري

شهركرد-ايرنا-حسن روحاني، در تبليغات انتخاباتي خود در سال 92 يكي از مهمترين برنامه هايش را توجه زيرساختي به حوزه فرهنگ و هنر عنوان كرد.

با روي كارآمدن دولت تدبير و اميد،فضاي فرهنگي و هنري براساس وعده هاي انتخاباتي حسن روحاني، توسعه يافت تا اميد در دل هنرمندان و صاحبان اثر هنري زنده شد.
در اين مسير وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز سياست هاي توسعه همگاني فضاي فرهنگي و هنري را دنبال و پيگيري كرد و برخي از چهره هاي موفق هنري در اين سه سال به صحنه خلق اثر بازگشتند و عده اي موفق به چاپ و انتشار آثار خود شدند.
در چهارمحال و بختياري نيز بخشي از سياست هاي فرهنگي هنري دولت يازدهم محقق شد، به گونه اي كه برگزاري برخي از برنامه هاي فرهنگي هنري در اين سه سال در استان نسبت به سالهاي گذشته جهش ملموسي داشته است.
برگزاري كنسرت هاي موسيقي در سه بخش سنتي و مقامي، كلاسيك و پاپ و توجه به ذائقه هاي مخاطبان در اين استان در اين سه سال در چهارمحال و بختياري اتفاق افتاد.
توليد محصولات فرهنگي با نگاه اميد آفرين در جهت مقابله با تهاجم ضد فرهنگي از برنامه ها و جهش هاي فرهنگي هنري در اين استان بوده است.
جشنواره هاي فرهنگي هنري در چهارمحال و بختياري در طول سه سال اخير دولت تدبير و اميد از 19 عنوان 31 رسيد كه يك رقم بي نظير در بخش فرهنگي محسوب مي شود.
در اين مدت اجراي بيش از 30كنسرت ملي،منطقه اي و استاني در پرونده تاريخ فرهنگ و هنر چهارمحال و بختياري به ثبت رسيد.
برپايي نمايشگاههاي فرهنگي قرآني و هنري به 14 عنوان رسيد، برگزاري نمايشگاه بزرگ كتاب ناشرين كشوري، برپايي دو دوره نمايشگاه بزرگ كتب و نرم افزارهاي قرآني، برگزاري فعاليتهاي قرآني برگزاري دوره هاي تفسير و آموزش روخواني قرآن در مراكز و مؤسسات قرآني و كانونهاي فرهنگي هنري مساجد استان نيز از ديگر برنامه هاي فرهنگي هنري استان بوده است.
در حوزه برنامه هاي شاخص فرهنگي نيز جشنواره اذان، برگزاري پانزدهمين سوگواره تعزيه، جشنواره ادبيات داستاني جشنواره هنري كاريكاتور عليه اعتياد، جشنواره مد و لباس جشنواره عكس، جشنواره داستانهاي بومي و محلي، جشنواره شعر روي ريل انتظار، جشنواره نماز و نيايش، جشن ارديبهشت تئاتر در اين سه سال در استان برگزار شد.
جشنواره وبلاگ نويسي نماز،جشنواره شعر گويشي محلي' تمداربيت '، جشنواره و نمايشگاه مطبوعات محلي جشنواره تئاتر نمايشگاه كتاب ناشرين كشوري، جشنواره فيلم كوتاه بام ايران، جشنواره شاهنامه خواني و نقالي، جشنواره مشاعره، جشنواره موسيقي مناطق زاگرس نشين، جشنواره ادبيات كودك و نوجوان رضوي گسترش هنرهاي اسلامي در سه سال دولت نهم در حوزه فرهنگ و هنر برگزار شد.
تقدير و تجليل از نخبگان در خلق آثار هنري در رشته هاي خوشنويسي ، طراحي پوستر، منبت كاري، طرحهاي گرافيكي نيز در دولت يازدهم محقق شد.
تلاش براي افزايش سطح كمي و كيفي و حضور رسانه ها در جامعه،
تلاش براي رفع ابهامات و برقراري عدالت مالي از طريق توزيع عادلانه آگهي هاي دولتي، فضا سازي مثمر ثمر جهت حضور نو قلمان و نيروهاي جوان در عرضه هاي مطبوعاتي، تلاش براي كادر سازي رسانه هاي مكتوب در مطبوعات استاني، واگذاري مديريت فرهنگي به اهالي فرهنگ و هنر و توانمند در اين دولت به وقوع پيوست.
بهره گيري از نظرات و پيشنهادات جوانان در جهت مشاوره هاي فرهنگي جوانان در فعاليت هاي فرهنگي و هماهنگي و واگذاري مديريت موسسات فرهنگي هنري قرآني به افراد متعهد و متخصص و تاكيد بر نهادينه كرددن ارزشهاي اسلامي و ملي در اجراي فعاليتهاي مرتبط ترويج ارزشهاي اصيل ديني از برنامه هاي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان بوده است.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلام چهارمحال و بختياري مي گويد: اين اداره در طول سه سال دولت يازدهم رتبه اول شوراي فرهنگ عمومي كشور را كسب كرد.
جواد كارگران دهكردي، روز چهارشنبه همزمان با دومين روز از هفته دولت در گفت وگو با ايرنا افزود: در اين مدت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان رتبه اول عملكرد نماز در ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامي سراسر كشور را بدست آورد.
به گفته وي، رتبه برتر واحد مطبوعاتي ادارات كل، رتبه برتر شوراي هماهنگي و گسترش فعاليت هاي قرآني و رتبه برتر تاسيس كانونهاي فرهنگي و هنري در كشور از ديگر افتخارات اين اداره كل در دولت يازدهم است.
به گفته وي،در اين دوره ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامي در شهرستانهاي بن و سامان داير و فعال شد و بخشي از مطالبات هنرمندان اين دو شهرستان در حوزه فعال شدن ادارات تابع رفع شد.
به گفته وي، در دولت يازدهم سه ميليارد ريال تسهيلات مشاغل خانگي به هنرمندان و فعالان هنري استان اختصاص يافت.
كارگران يادآور شد: در دولت يازدهم تعداد عناوين كتاب هاي منتشر شده از 34 به 84 عنوان افزايش يافت و شمارگان كتاب هاي منتشر شده از 46 هزار به 126هزار نسخه و تعداد ناشران فعال از42 به47 نفر افزايش يافت.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي چهارمحال و بختياري گفت:در حوزه سينما نيز اين اداره كل به دنبال تسهيل براي توسعه فضاي سينمايي بوده است به گونه اي كه ظرفيت سينماها از 485صندلي به يك هزار و 285 عدد، تعداد تماشاگران فيلم در سالن هاي سينما از 58 هزار و 500به 161 هزار و 537نفر ،تعداد فيلم هاي كوتاه ، مستند و انيميشن توليد شده از 3به 10فيلم افزايش يافته است.
به گفته وي، تعداد اجراي صحنه اي موسيقي از 25 به55 برنامه، تعداد دفعات اجراي نمايش از 110به يك هزار و 610سانس، تعداد نگارخانه ها از 6 به 7باب،تعداد عناوين نمايش هاي توليد شده از 50 به 94عنوان، تعداد كانون هاي تبليغاتي از 52 به 114كانون در استان افزايش يافت.
كارگران افزود:در دولت يازدهم تعداد چاپخانه هاي استان از 35به 97 باب، تعداد نشريات محلي در حال انتشار از 32به 56 مطبوعه و تعداد مراكز فروش مطبوعات 44 دكه رشد داشته است.
وي، حمايت از فعاليت هاي قراني را از برنامه هاي مهم اين اداره كل در استان عنوان كرد و گفت:در اين مدت تعداد شركت كنندگان در دوره هاي آموزش قرآن از 5 هزار و200 به حدود 8 هشت هزار و131نفر رسيد.
دبير شوراي فرهنگ عمومي استان، به تحول در توسعه كانون هاي مساجد استان در دولت يازدهم اشاره كرد و گفت:تعداد كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد از 277به 393باب، تعداد اعضاي كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد از 34 هزار و560 به 47 هزار و 211نفر، تعداد كتابخانه هاي فرهنگي هنري مساجد از 78به 159باب و تعداد اعضاي كتابخانه هاي فرهنگي و هنري مساجد از 19 هزار و 500به25 هزار و 926نفر، تعداد مساجد جديد مجري تفسير قرآني از 172به 215مسجد، تعداد مساجد جديد مجري تلاوت نور از 245به340 و تعداد مساجد جديد داراي مراكز آموزش(شكوفه هاي بهشت و خانه هاي نور) از 32به 40
مسجد رسيد.
به گفته وي، تعداد آموزشگاههاي آزاد فرهنگي و هنري و سينمايي و مطبوعاتي از 26به 36 باب،تعداد آموزشگاههاي آزاد تجسمي از 15به 18 باب، تعداد آموزشگاههاي آزاد موسيقي از 4به 13باب، تعداد آموزشگاههاي آزاد سينمايي از يك به 4 باب و تعداد آموزشگاههاي آزاد نمايش از صفر به يك باب افزايش يافت.
وي گفت: در اين مدت تعداد جشنواره هاي برگزار شده از 27به 12جشن، تعداد نمايشگاه هاي برگزار شده از 77به 115، تعداد نمايشگاه هاي تجسمي برگزار شده از 65به 97 باب، تعداد نمايشگاه هاي كتاب برگزار شده از 12به 18نمايشگاه رشد داشته است.
كارگران اظهار كرد: تعداد موسسات فرهنگي، هنري، قرآني از7 به 41 باب، تعداد موسسات قرآني از 5به 20 باب، تعداد موسسات فرهنگي، هنري چند منظوره از 2به 6 مووسسه و تعداد موسسات فرهنگي، هنري تك منظوره از صفر به 16مووسسه افزايش يافت.
به گفته وي، تعداد مراسمها و بزرگداشت مفاخر فرهنگي هنري قرآني به 10 جشن رسيد و تعداد نمايشگاه هاي بزرگ قرآني استاني و شهرستاني از 2به 4 نمايشگاه، تعداد انجمن هاي فرهنگي و هنري از 45 به 52انجمن،تعداد مسابقه هاي فرهنگي و ديني از 26 به 60برنامه
ارتقا يافت.
به گفته وي، در اين مدت زماني با تلاش و همكاري كاركنان اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تعداد كتب اهدايي از 45 هزار به 52 هزار و 356 جلد، تعداد محافل انس با قرآن از 25به 58 محفل رسيد.
وي يادآور شد: در اين مدن 12شوراي فرهنگ عمومي استاني، 58جلسه شوراي فرهنگ عمومي شهرستاني، پنج جلسه شوراي ترويج فعاليت هاي قرآني استاني و 10 جلسه شهرستاني برگزار شد.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي چهارمحال و بختياري گفت: در دولت يازدهم تعداد مجتمع هاي فرهنگي و هنري از 10 به 11باب، تعداد مراسم هاي ملي ، مذهبي ، اسلامي از 470 به 2 دو هزار و 66باب،
تعداد سالن هاي نمايش از 9 به 10باب رسيد و سه مجتمع ديجيتالي نيز در استان راه اندازي و فعال شد.
به گفته وي، در حوزه توسعه نشريات نيز تعداد تيراژ روزنامه، هفته نامه، دو هفته نامه از 94 هزار به 240 هزار نسخه رسيد و تعداد تيراژ ماهنامه، فصلنامه ، دو فصل نامه از 63 هزار به 114 هزار نسخه افزايش يافت.
به گزارش ايرنا، اكنون آمار نشان از توسعه كمي و كيفي فعاليت هاي بخش فرهنگ و هنر چهارمحال و بختياري مي دهد و در يك سال باقي مانده دولت يازدهم نيز برنامه توسعه اين شاخصها مد نظر است.
2097